המסע להחזרת הבוחרים: בימינה הבינו שהכסף שלהם שווה יותר

אחרי חודשים של ביקורת קשה, חברי ימינה קיבלו עשרות מיליונים של כספים קואליציוניים בהם ינסו לקנות חזרה את המגזר הסרוג. גורמים בימינה התקשרו לבקש מעיתונאים כתבות ופרסומים על התקציבים שהשיגו לחמ"ד | המזומן יספיק?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/10/21 08:07 כג בחשון התשפב

המסע להחזרת הבוחרים: בימינה הבינו שהכסף שלהם שווה יותר
הוקל להם. , צילום: פלאש 90

למרות שראשי הממשלה הנוכחית התנגדו נחרצות לחלוקת כספים קואליציוניים, השבוע עם סגירת התקציב בוועדות, התברר כי קרוב לשלושה מיליארד שקלים חולקו לחברי הכנסת ולמפלגות בתור "בקשיש" כדי לסתום את הפיות של חברי הכנסת שקיימת סכנה כי יתנגדו לתקציב. לא בטוח שמדובר במחמאה אבל חברי ימינה מובילים את רשימת חברי הכנסת שקיבלו הכי הרבה מיליונים.

ח"כ ניר אורבך מוביל את הרשימה עם לא פחות מ-58 מיליון ומיד אחריו ח"כ עידית סילמן, השניים קיבלו את כספי הציבור במיוחד עבור פרויקטים ועמותות מהמגזר הסרוג. חברי ימינה מתמודדים עם ביקורת קשה בתוך המגזר, והסקרים מראים נטישה של מצביעים זועמים, כעת כשהביאו כספים רבים למגזר, הם מקווים כי המצב ישתנה.

ביום בו אושרו הכספים הקואליציוניים, היריבים המושבעים של ימינה, חברי הכנסת מסיעת הציונות הדתית נצפו בכנסת כשהם חמוצים מהרגיל, למרות שבדרך כלל הם נכונים להגיב על כל מהלך של הממשלה בקול גדול, נציגי הציונות הדתית ביקשו הפעם שלא להגיב, ורק ראש המפלגה בצלאל סמוטריץ' ענה בתשובה לשאלתי במסיבת העיתונאים בקול רפה: "זה לא פעם ראשונה שמושגים התקציבים ובימינה לא דוברים אמת".

בימינה נהנים ממודעות ההודאה הגדולות שהוציאו רשתות החינוך ואיגוד הישיבות הגבוהות שיותר מזוהה עם סמוטריץ'. הכסף שבימינה לקחו עושה דרכו אל החמ"ד, הישיבות הסרוגות, והגרעינים התורניים. למרות שבימינה אומרים: "אנחנו לא מצפים שמי שיקבל כסף ישנה את דעתו", לחץ רב היה במפלגה סביב אישור התקציבים ובמפלגה התקשרו לכתבים ובקשו שיעלו אייטם על הכסף אותו הצליחו להשיג עבור החמ"ד.

נכון שהציבור הסרוג מחזיק מעצמו מאוד אידיאולוגי, אך עם הכסף קשה להתווכח ובימינה מקווים לתמורה להישגים על חשבון מפלגת הציונות הדתית שמתייבשת באופוזיציה. בכיר בימינה תוקף את בצלאל סמוטריץ' ואומר: "סמוטריץ' קיווה שאף אחד לא יטפל בציונות הדתית. גם כשגובש מתווה אביתר הרגשתי שבמפלגת הציונות הדתית היו מעדיפים שלא נצליח להוציא הסכם ושבמשמרת של בנט תהיה עמונה 2".

כספי הבקשיש לפני התקציב הם תופעה מגונה שנועדה לשרת אינטרסים פוליטיים, בממשלה הנוכחית הגדילו לעשות ולא הגבילו את הכסף אותו יכול לקבל ח"כ בודד אלא פזרו "לפי הצורך". לא סתם לפני שנתיים אמר לפיד על חלוקת הכספים הקואליציוניים: "קומבינה". כעת, עם שלל הוויכוחים בממשלה, בניהם הודאתו של בנט כי הוא לא מאמין שיקיים את הרוטציה, החברים בימינה מבינים כי הם צריכים להיערך ליום שאחרי, אז יגיעו אל המצביעים המאוכזבים ויבקשו לחזור לחיק הימין, השבוע העבירו חברי הכנסת לציבור הסרוג את התשלום מראש, אך ספק אם אי פעם יראו את הקבלות בחזרה.