זוועות "מורשה" אין מקום למוסד שנותן לגיטימציה לאלימות

מקום בו מחנכים מתוך אלימות הוא מקום שאינו ראוי, נקודה. לא בערך ולא ליד. הוא מקום שצריך להיסגר אתמול. הוא מקום שהמורים האלימים היו צריכים לבוא על עונשם | בוגר מורשה בטור כואב

חדשות כיפה בוגר "מורשה" 28/07/21 10:10 יט באב התשפא

אין מקום למוסד שנותן לגיטימציה לאלימות
מוסד חינוכי אילוסטרציה , צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

הניסיון להפחית במקרי האלימות הקשים בתלמוד תורה מורשה הוא נבזה. קחו את סוכן הדוגמניות שי אביטל כדוגמה. כנראה שהמנוול ביצע מעשים חמורים בנשים. כמובן שהיו גם נשים שלא עברו תחת סטייתו. כנראה שהמסקנה לא תהיה שהוא עשה את מעשיו רק לחלק בעוד שבעצם הוא אדם טוב מפני שעשה טוב לנשים אחרות.

מקום בו מחנכים מתוך אלימות הוא מקום שאינו ראוי, נקודה. לא בערך ולא ליד. הוא מקום שצריך להיסגר אתמול. הוא מקום שהמורים האלימים היו צריכים לבוא על עונשם. 

למדתי במורשה מגן 3 ועד כיתה ח. לא מורה אחד ולא שניים השרו אווירת טרור בכיתה. בין אם הפעם ניתנה הסטירה המצלצלת או שהתמזל מזלנו והשיעור היה רגוע – הביריונות היתה באוויר. מצחיק לחשוב על הסיטואציה, משל היינו כיתה של עבריינים צעירים, כשמדובר ב"ילדים טובים ירושלים" במלוא מובן המילה. ה"מופרעות" שלנו הסתכמה בהסתננות להפגנות. ה"קולים" הלכו לתנועת אריאל. על בני עקיבא אפילו לא היה על מה לדבר. בסאבטקסט היה ברור שרק ה"פושטקים", אלה שלמדו בממ"ד מימון ז"ל המעורב מגדרית, הלכו לשם.

הילדים האלו, רכים בשנים, נאלצו לחטוף את נחת זרועם של בריונים שקראו לעצמם מורים. אני, למרבה המזל, לא חטפתי. אבל חבריי חטפו בענק. בין אם סטירה מצלצלת ששברה משקפיים או סתם סטירה כי לא באו טוב בעין למורה. האווירה היתה שלמורה מותר הכל.

אין ספק היו גם מורים טובים שניכרה ההשקעה שלהם. מבחינתי הבולט שבהם היה הרב עמוס נתנאל, שמעטים האנשים המסורים כמותו. אלא שהם היו נקודת אור באפילה גדולה. הם היו כמו שעת הטיול בחצר של האסירים בכלא. כך צריך להסתכל על הדברים.

האלימות חמורה, אבל היא איננה הבעיה היחידה במוסד מיותר זה. מוסד דתי לאומי שבמודע לא מלמד אנגלית – הוא עושה פשע כלפי התלמידים. איש לא משלה את עצמו ש - 90 אחוזים מהבוגרים יזדקקו לשפה האוניברסלית בשוק החופשי. קליטת שפות קלה יותר בגיל היסודי. לגדוע את האפשרות הזאת מהתלמידים רק בגלל אידיאל מופרך של "תרבות המערב" היא עוול לילדים שאין להם מודעות לחשיבות של רכישת שפה המהווה שער כניסה למקצועות רבים.

אגב, הדבר הוא גם פשע אידאולוגי. ככל שמטרת הציונות הדתית הא "להשפיע מבפנים", לא יכול להיות שמסנדלים את התלמידים להצטמצם לבינוניות. לימוד תורה הוא טוב וחשוב, הטמעת ציונות היא מצוינת. אבל הם אינם סותרים את חשיבות הקניית השפה האנגלית ורכישת ידע כללי. אפילו המגזר החרדי נמצא כבר שנים בשיח של לימודי ליבה, איך קרה שדווקא קיצוניים במגזר החרד"לי בוחרים להדיר עצמם מהציבור?

אינני מהבוגרים שהמשיכו לפקוד את בית הספר גם לאחר עזיבתם. שמחתי מאוד לסיים את המוסד וללכת לישיבה תיכונית מצוינת בה למדתי. ברור שיש כאלה שאהבו והמשיכו לעמוד בקשר עם מורשה. בכל מקום יש גם מי שטוב לו. אבל תזכרו את הדוגמה של שי אביטל – בסוף מקום נמדד על הלגיטימציה שהוא נותן למעשים לא מוסריים ולאלימות.

שם הכותב שמור במערכת.