פולמוס האוננות די להתעלמות - צריך להתחיל לדבר עם הנוער על מיניות

בעולם התקשורתי היום אין ואקום בעניין המיניות, הפורנוגרפיה ותרבות הפורנו נמצאים שם בעוצמה גדולה, ועלינו להחליט האם להשאיר להם את הבמה או לשנות את השיח ולתת לנוער משהו אמיתי וכן | טור בעקבות הפסיקה של הרב בוצ'קו

חדשות כיפה זיו יגל 26/07/21 19:34 יז באב התשפא

די להתעלמות - צריך להתחיל לדבר עם הנוער על מיניות
זיו יגל, לדבר עם הנוער בגובה העיניים על מיניות, צילום: באדיבות המצולם

שמחתי לקרוא באתר כיפה את מאמרו של הרב בוצ'קו. הרב בוצ'קו קורא להפסיק לעסוק ללא הרף באיסור האוננות ואף קובע שיש לראות נערים צעירים כאנוסים בעניין זה. אינני איש הלכה, אני נמצא מעל עשרים שנה בשדה החינוך ובשנים האחרונות אני עוסק רבות בשיח עם נערים מתבגרים על מיניות.

דבריי הבאים נובעים מתוך השקפתי החינוכית. שיח כן, בגובה העיניים, על מיניות עם נערים מתבגרים הוא חיוני והכרחי בתקופה שלנו. כאשר אנחנו התבגרנו אף אדם מבוגר לא שוחח איתנו על מיניות. הורים ומחנכים נותנים שלל סיבות ותירוצים מדוע הם לא מדברים עם המתבגרים שסביבם על מיניות. טענות כגון 'איתי לא דיברו ויצאתי בסדר', 'אני לא יודע איך עושים את זה' , 'אין לי מספיק ידע בעצמי' ועוד.

אציין סיבה אחת מתוך שלל סיבות מדוע חיוני לשוחח על מיניות עם נערים. בעולם התקשורתי של היום אין ואקום בעניין המיניות, הפורנוגרפיה ותרבות הפורנו נמצאים שם בעוצמה גדולה. אנחנו, כמבוגרים, צריכים להחליט האם להשאיר את הבמה רק לתרבות הפורנו או להביא לנוער משהו אמיתי, בגובה העיניים, משלנו. כאן אני מגיע לנושא האוננות. טבעו של ילד ושל נער מתבגר לחקור את הגוף שלו. הגוף משתנה ללא הרף בגיל ההתבגרות, הקול משתנה, השערות צומחות באיברים שונים, המשקל, הגובה וכדו'. ביחד עם השינוי הזה גם היצר המיני מתפתח. האוננות היא חלק מהמסע של הנער להכרת גופו ולמימוש העונג המיני שלו.

אכן, קיימת הבעיה ההלכתית וכאמור בה לא אגע. הנוער מכיר את הבעיה ובכל זאת ממשיך לאונן (לא פעם עם רגשות אשמה ומצפון). הבעיה אף חמורה יותר כיוון שאצל מתבגרים רבים אוננות מגיעה הרבה (לפעמים תמיד) עם צפייה בפורנוגרפיה. יש נערים שבכדי לאונן יצפו בסרט מיני ויש נערים שתמיד כאשר הם יצפו בפורנוגרפיה הם יאוננו.

תרבות הפורנו היא תרבות מחפיצה, אלימה ומשפילה, לא זו המיניות שאנחנו מאחלים לילדינו. אנחנו מאחלים להם, וגם לעצמנו, מיניות מקרבת ואוהבת. צריך לומר את האמת, וגם בכך נוגע קצת הרב בוצ'קו, להלכה אין מה להציע לנער המתבגר מבחינת מימוש המיניות שלו עד ההגעה לחתונה. צריך להכיר בעובדה הזו ולשוחח עם הנער במבט שרואה ומבין אותו.

בקשה לי אל ההורים, המחנכים והרבנים: כאשר אתם משוחחים עם נערים מתבגרים אנא היזכרו לפני כן בנער שאתם הייתם אז לפני שנים. דברו איתו ועם חבריו את מה שלא דיברו אתכם. חישבו אלו דברים אתם הייתם צריכים לשמוע. זוהי נקודת מוצא טובה, חשוב שהנער יבין שאתם איתו במצוקות, בכאבים ובתסכול. אינכם צריכים להתיר את מה שלהבנתכם אסור אבל הנער חייב להבין שהוא, כאדם, נותר ראוי בעיניכם. אני חושב שכדאי שכל נער ידע שהוא נמצא בתחילת המסע אל המיניות והגבריות שלו, מסע שרק הוא יכול לעבור בשביל עצמו. לא המחנך, לא הרב ולא האבא יעברו את המסע הזה עבורו. הוא יקבל את המתנות וישלם את המחירים של הבחירות שלו.

מתבגר ממוצע שומע על מיניות בעיקר בהקשר שלילי מידיעות חדשותיות על תקיפות מיניות דרך תרבות הפורנו האלימה ועד לאיסורים ההלכתיים. תפקידנו להאיר את המצמיח והחיובי במיניות כדי שכל נער ידע שמתרקם בתוכו כח חיים אדיר, כח שהוא מתנה שכל גבר קיבל מהקב"ה.

אני מציע ללכת בדרכו המופלאה של הרב דב ברקוביץ' שמפרש את ברכת הזרע שנתן הקב"ה לאברהם כברכת הזרע, כפשוטו. לכל גבר יש זרע שנוצר בקרבו בכל זמן נתון, יש אנרגיה אדירה וכל אחד מאיתנו הגברים צריך להחליט מה הוא עושה עם המתנה הזאת. להסתובב כגבר בעולם עם תודעה כזו, זו מתנה חיובית בפני עצמה.

אסיים ואומר, צודק הרב בוצ'קו בבקשה שלו להפסיק לשוחח עם בני הנוער על איסור האוננות, שום ברכה לא תצא מהשיח הזה. אנחנו צריכים לדבר אל הנער בצורה שלא מתעלמת מהקושי והתסכול אלא בצורה חיובית, בונה ומעוררת תקווה.

****************

זיו יגל הוא מחנך כבר עשרים שנה בתיכון הרטמן, ממובילי תכנית המגדר בבית הספר. מנחה סדנאות מיניות, גבריות וזוגיות, בוגר מרכז יהל.