הסכם קדם נישואין זה לא עידוד גירושין אלא פדיון שבויים

בארגון חותם יצאו לקמפיין אגרסיבי נגד הסכמי קדם נישואין. הרב אילעאי עופרן עונה לארגון החרד"לי: "אם חותם היו קיימים כשחז"ל תיקנו כתובה כמענה לעוולות שהיו בדורם, הם היו מתנגדים"

חדשות כיפה הרב אילעאי עופרן 21/07/21 10:14 יב באב התשפא

הסכם קדם נישואין זה לא עידוד גירושין אלא פדיון שבויים
הרב אילעאי עופרן, צילום: מושיק שאמע

ארגון החרד"ל הקיצוני "חותם", השיק היום קמפיין נגד הסכמי קדם נישואין. כיוון שהנושא בלבי ובנפשי, ברשותכם וברשותכן עשר הערות -

1. עשרות רבות של חופות, אולי מאות, ערכתי בימי חיי, ובכל הזוגות הפצרתי בעוז לערוך הסכם קדם נישואין. על כף יד אחת אפשר למנות את אלו שלא עשו זאת. כל השאר, ב"ה, חתמו גם חתמו. לא צברתי בחיי הרבה זכויות שיעמדו לי ביום דין. אבל בהתעקשות הזו אני שמח במיוחד.

2. רבני חותם טוענים שסרבנות גט היא תופעה נדירה ושמדובר באחוז אפסי מהזוגות המתגרשים וממילא אין צורך בפתרון נרחב עבורה. אלא שהטיעון הזה פשוט לא נכון - גם לפי ההגדרות המצמצמות מאד (לפעמים מצמצמות עד כדי גיחוך) של בתי הדין עצמם, יש בישראל כ-400 מסורבות ומסורבי גט. יותר ממספר ההרוגים בשנה בתאונות דרכים. גם בתאונות דרכים, אגב, מדובר באחוז אפסי ממשתמשי הדרך. האם יעלה על הדעת לא לטפל בבעיה כזו בטענה שהיא נדירה?

3. עוצמה של בעיה היא מכפלת חומרת הבעיה בשכיחות שלה, כך שגם אם תמצי לומר שמדובר בתופעה נדירה, הרי שכיוון שמדובר בבעיה חמורה במיוחד, המביאה לאובדן חירותם של אנשים ו(יותר מזה) של נשים, הרי שיש צורך דחוף להציע עבורה פתרון. אתם לא בעד הפתרון הזה? תציעו משהו אחר. לפטור את עצמכם בטענה שהבעיה לא באמת, זו שיטה נלוזה.

4. סרבנות גט היא נשק אלים. כשאחד הצדדים במריבה אוחז בנשק, השאלה באיזו תדירות הוא יורה בו נעשית לא רלבנטית, משום שעצם העובדה שהאיום קיים, משפיעה מראש על כל הדיון. כמעט בכל מקרי הגירושין שיצא לי ללוות (ויצא לא מעט לצערי) עלה באיזשהו שלב החשש שהצד השני יסרב לגט. הידיעה שהאפשרות האלימה הזו קיימת, והידיעה שהליכי המאבק בה ארוכים ומסורבלים כל כך, מביאה לא מעט נשים וגברים לוותר ללא קרב על כל מיני זכויות בסיסיות. לכן דרוש מענה שיעלים את האיום ויצמצם את האפשרות לשימוש בנשק הזה. הטענה שבפועל התופעה נדירה לא רלבנטית. כמו בבעיות אחרות בחברה הישראלית - את הנשק צריך לאסוף עוד לפני שיורים בו.

5. רבני חותם מציעים את הכתובה העתיקה כמענה לבעיה, במקום אותם "הסכמים חדשים". אלא שאין צורך להיות תלמיד חכם גדול כדי לדעת שכתובה היא מענה נהדר אבל לבעיה אחרת לגמרי. אין בכתובה שום התייחסות למצבים של עיגון, סירוב גט, עיכוב גט, סחיטת גט וכו'. גם לא צריך להיות בקי גדול במציאות העכשווית כדי לדעת שגביית כתובה בהליך גירושין כיום היא דבר נדיר למדי. להציג את הכתובה כאלטרנטיבה להסכמי קדם נישואין זה אפילו לא דמגוגיה, סתם ניצול של בורות הציבור. מזל שארגון חותם לא הוקם לפני 2,000 שנה, אם הם היו קיימים כשחז"ל תיקנו כתובה כמענה לעוולות שהיו בדורם, הם מן הסתם היו מתנגדים.

6. הטענה שהסכמי קדם נישואין מעודדים גירושין, היא כנראה המופרכת מכולן בקמפיין הזה. גירושים הם אסון וחורבן נורא. אך אסון גדול מכך הוא זוג שצריך להתגרש ולא עושה זאת. הסכמי קדם נישואין נכנסים לפעולה ולתוקף רק כאשר זוג נמצא עמוק עמוק בתוך הליך גירושין, לאחר שמוצו כל מאמצי הגישור והפישור, ולאחר שכל דרך אחרת הגיעה למבוי סתום, בגלל סרבנות של אחד הצדדים. לסייע לזוג כזה להגיע לגט, זה לא "עידוד גירושין" אלא "פדיון שבויים".

7. מעניין לראות שבנוגע להסכמי קדם נישואין המצב בישראל ובארה"ב הוא בדיוק הפוך. בארץ - הרבנות, בתי הדין וארגוני החרד"ל מתנגדים בדרך כלל להסכמים אלו. ואילו בארה"ב רוב ארגוני הרבנים האורתודוקסיים, כולל האגפים היותר שמרניים שבהם, תומכים בהסכמים הללו ואף דורשים מכל זוג שמתחתן לחתום על הסכם כזה. אלא שההסבר לעניין ברור - בארה"ב בגלל הפרדת הדת מהמדינה, אין לבית הדין שום סמכות לדון בענייני הגט בלא הסכמת שני הצדדים. הסכם קדם הנישואין מעניק לבית הדין את הסמכות הזו וממילא ארגוני הרבנים תומכים בו. בישראל, בתי הדין מוסמכים לדון בכל תביעת גירושין המוגשת אליהם. במציאות שכזו, הסכם קדם נישואין מכרסם מעט בכוחו של בית הדין וממילא הממסד הרבני נוטה להתנגד אליו. אלו וגם אלו, מסתבר, תומכים בהגדלת כוחם - כשהסכם קדם נישואין מעניק להם כוח הם תומכים, כשהוא לוקח מהם כוח הם מתנגדים.

8. בקמפיין מכונים הרבנים התומכים במהלך "חכמי חלם" וטיעוניהם ההלכתיים בעד ההסכם מכונים "עורבא פרח" וממילא נטען שאין לכך שום תועלת. הייתי יכול למנות רשימה ארוכה של רבנים גדולים וחשובים שתומכים בהסכמים הללו ושסבורים שיש להם כוח ומשמעות רבה, אבל קיבלתי על עצמי לא לשחק את המשחק הזה - מפאת כבודם של רבותיי, אני לא פותח לדיון את שאלת גדולתם, סמכותם ורוחב כתפיהם.

9. בדבר אחד אני מסכים מאד עם אנשי חותם - צריך בימינו לחזק מאד את מוסד הנישואין והמשפחה. עלינו לעודד אנשים ונשים להינשא ולהשקיע את מיטב כוחותיהם ומרצם בשלום בית ובטיפוח אהבתם. אלא שהדרך לעשות זאת היא בדיוק על ידי הסכמי קדם נישואין. הנזק שנגרם למוסד הנישואין היהודי מכל מקרה של סרבנות גט הוא בל יתואר. יעיד על כך כאלף עדים האחוז העולה בכל שנה של אנשים ונשים הבוחרים שלא להינשא כהלכה. אם טבעת הנישואין עלולה להפוך לטבעת חנק, והממסד הרבני מתנגד למנגנון שיכול לצמצם את התופעה הזו, אך טבעי שרבים יעדיפו להתרחק ממנו.

10. כל פעם מחדש אני מבטיח לעצמי שבקמפיין הבא של חותם אני לא מגיב. לא יכול להיות שגוף שנאבק שוב ושוב בכל שביב של תיקון עולם, יקבע את סדר היום ויכתיב את הדיון הציבורי. כל פעם אני נכשל בזה מחדש. בלי נדר מהפעם הבאה.