"ההסכמים של צהר מביאים יותר נזק מתועלת"

נישואין הם חוזה או ברית? תלוי את מי שואלים. הסכמי קדם הנישואין שמקדמים הארגונים הליברליים, גורמים לבני הזוג לעסוק רק ברווח שיקבלו במקרה של פרידה וגירושין ולא בבניית הזוגיות. מנכ"ל 'חותם' טוען: זה דבר פגום

חדשות כיפה הרב עמיטל בראלי 20/07/21 17:17 יא באב התשפא

"ההסכמים של צהר מביאים יותר נזק מתועלת"
הסכם קדם נישואין. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אנשים מחפשים בן זוג, אך פעמים רבות הם מחפשים בעיקר את הנאתם וטובתם האישית, אהבה שתסב להם עונג. אהבה כזו שכאשר בטל דבר, בטלה גם אהבה. נישואין כאלו דומים לכריתת חוזה - הסכם בין שני צדדים, המחייב את השניים. כאשר פקע תוקף החוזה או שאחד מהצדדים מפר אותו, כמו אותה אהבה התלויה בדבר, בטל גם החוזה.

האם נישואין הם חוזה בין בני הזוג? גם, אך לא רק. אין ספק, כפי שכל בניין גבוה דורש יסודות עמוקים, גם הצלחת הנישואין מחייבים יסודות בסיסיים של מחויבות, רצינות, ועמידה בכללים שבלעדיהם לא ניתן לקיים בית משותף. בלעדיהם, זה פשוט לא עובד, והעסק מתפרק מאליו. בני הזוג לוקחים על עצמם משימה משותפת שאחריות גדולה בצידה – דור המשך, ילדים שיישארו תמיד משותפים לשני בני הזוג. זו מחויבות הדדית הדומה לחוזה בלתי כתוב בין השניים. אך כאשר המקום החוזי, המבט האישי האנוכי של קשר הנישואין, תופסים את מרכז החיים, נוצר עיוות. הטפל שגם הוא חשוב, נעשה לעיקר והעיקר נעשה לטפל. ההתמקדות ברווח או בהפסד שבצד החוזי, גורמת נזק -  ריבוי גירושין או ויתור מראש על ניסיון לבנות בית משותף ומחייב לאורך זמן.

אבל נישואין אינם חוזה, אלא ברית קדושה. גם ברית, בדומה לחוזה, נערכת בין שני צדדים, גם היא כוללת חובות, אחריות ומחויבות, לצד שכר ותגמול. ובכל זאת, מרחק גדול יש בין נישואי 'חוזה' לבין נישואי 'ברית'. נישואין כברית מכוונים לבניית קשר שבנוי על בסיס ערכים משותפים ומטרה משותפת. קשר כזה שנוצר על ידי מאמץ רב, השקעה הדדית ובניית הקשר הזוגי, יבנה אהבה שאינה תלויה בדבר שאינה בטלה.

כיום, ארגונים דתיים ליברליים מציעים לבני הזוג לכתוב הסכם ממון לפני החתונה, כדי להימנע מסכסוכים ארוכים בנוגע לרכוש, במקרה של גירושין. הסכמי ממון אלו נובעים מתפיסת הנישואין כחוזה, כאשר כל צד עוסק ברצון לקבל ככל האפשר במקרה של פרידה וגירושין. עצם הרעיון לשלוח בני זוג מאוהבים לעורך דין כדי לאשר לפני הנישואין את סעיפי ההיפרדות ביניהם, עלול לפגום ביצירת הקשר והברית ולהוות גורם המעודד גירושין.

הסכם קדם נישואין כגון ההסכם של ארגון 'צהר', הקובע קנס על אחד מבני הזוג המעכב את הגירושין, מביאים נזק יותר מתועלת. החתימה על ההסכם עלולה דווקא לעודד גירושין במקום לפתור את המשבר, כאשר כל אחד מבני הזוג יודע כי יש ברשותו 'כלי נשק' נגד הצד השני.

מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה. אנו זקוקים לאש חזקה במיוחד כדי ששום מים לא יכבו אותה, אש שרואה את האחר ולא רק  את עצמה, אש שאם נזכה, לעולם לא תכבה.

***********

הרב עמיטל בראלי הוא מנכ"ל הארגון 'חותם'.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן