דעה בנאום אחד הוכיח בנט שתפקיד ראש הממשלה גדול עליו

בנט הוא אמנם ראש הממשלה בפועל, אך צילו של יו"ר האופוזיציה נתניהו מאפיל עליו בכל פרמטר ציבורי. בנאום בשבוע האחרון הוכיח בנט כי נתניהו הוא עדיין האישיות הפוליטית החזקה בישראל לא משנה מה הטייטל

אודי טנא אודי טנא 14/07/21 18:02 ה באב התשפא

בנאום אחד הוכיח בנט שתפקיד ראש הממשלה גדול עליו
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שני נאומים מרכזיים תפסו השבוע את העין במליאת הכנסת בין עשרות הנאומים שהושמעו במליאה. נאומו של ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט וראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו. אדם שלא גר בארץ היה יכול להתבלבל בין השניים, מי עומד בראש ממשלת ישראל ומי עומד כזועק בשער באופוזיציה.

שני הנאומים גררו ברשתות תגובות רבות אך הנכיחו במיוחד אדם אחד: בנימין נתניהו. המציאות הפוליטית הנוכחית מראה שלא משנה מה יהיה תפקידו של נתניהו, הוא יהיה הבורג המרכזי בכל ממשלה שקמה, בין אם הוא נמצא בה ובין אם הוא מתנגד לה.

מדהים היה לראות איך בנט מזכיר עשרות פעמים בנאומו את שמו של בנימין נתניהו תוך הדגשת ה "חבר כנסת", כהתרסה ילדותית. רוצה לומר, זה לא אותו נתניהו שעד לפני חודש היה ראש הממשלה, כרגע הוא רק "חבר כנסת" ואני ראש הממשלה. 

בקמפיינים ובחיים בכלל, נהוג שלא להזכיר את המתנגדים והמתחרים שלך, כי סיטואציה כזו רק מגדילה אותם. אזכורים כה רבים של שמו של נתניהו ע"י בנט, מראה על חוסר בטחונו של בנט בתפקיד שכה כסף אליו, ומציב אותו בסיטואציה שאיננה מוכרת לו. מצד אחד הוא ראש ממשלה אך מצד שני צילו של יו"ר האופוזיציה מאפיל עליו בכל פרמטר ציבורי, עד כדי כך שבנט עצמו מתקשה להאמין שהוא זה שאוחז בתפקיד ונאלץ לדקלם בלי סוף "חבר הכנסת בנימין נתניהו". אם אתה מאמין בהיותך ראש ממשלה שהתפקיד יושב עליו, ספר במה אתה טוב ולא מה רע ביריבך - כפי שדרשת עד היום. מספיק היה לראות את סקרי השבוע בו המועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה הוא נתניהו, בנט לעומתו נמצא רק במקום הרביעי, הרחק מאחורי לפיד וגנץ.

נראה שהתפקיד של בנט גדול עליו מאוד שכן, לא ברור אם הוא, או מי מיועציו החליט שצריך לזעוק את שמו של נתניהו פעמים רבות כל כך, עוד יותר לא ברור לשם מה זה היה נחוץ. 

נתניהו מצדו ממשיך להתנהל כראש הממשלה, נפגש עם שועי עולם וארץ ומעמדו הציבורי שקנה לעצמו בחסד ממשיך להישאר יציב. וכנגד זאת, קנה אויבים רבים, אך עודנו נותר הכי גבוה ומשמעותי שיש בציבוריות הישראלית. נתניהו הוא חתול עם שבע נשמות, אחרת לא ברור איך אדם בן 72 ממשיך להתנהל בקצב חיים שכזה.

שלא נתבלבל, נפתלי בנט הוא אדם מוכשר ביותר שיודע לנצל הזדמנויות. זה ברור לכולם. מדהים לראות את ההשתלשלות הפוליטית שלו. כשקיבל 12 מנדטים בתחילת הדרך הוא הביא שלושה תיקים משמעותיים, לאחר מכן עם 8 מנדטים הוא הביא את תיק המשפטים והחינוך, ועם 6 מנדטים בלבד הוא השיג את ראשות הממשלה, הפנים והדתות. נראה שבפעם הבאה במסגרת הפער בין גרף המנדטים ההולך ופוחת שלו לבין התפקידים שהוא משיג, עם ארבעת המנדטים שנותרו נאמנים אליו אולי הוא עוד יהיה נשיא ארה"ב. 

בנט מומחה באקזיטים אך מול הצלחה רציפה אחת, של אחד העונה לשם בנימין נתניהו הוא אינו יודע להתמודד.  מספיק היה לראות את קולות הצהלה של חברי הכנסת מהשמאל ברשתות החברתיות על נאום "מבריק" של בנט, כדי להבין את עומק הבעיה שלו ושלהם. 

כל מנתח נאומים פשוט יודע כי הנאום היה הססני, לא ממוקד, ובעיקר העיד על דבר אחד - נפתלי בנט אינו ראש הממשלה ואינו חש ככזה, הוא ראש הגוש נגד נתניהו. בפועל, ראש הממשלה הוא נתניהו שכן, לא רק שהוא הדבק אשר מחבר את כלל חלקי הקואליציה, הוא גם זה שקובע עדיין את סדר היום הציבורי.
 
בנט כאמור הוא אדם מוכשר ביותר אך יחד עם זאת, אם הוא רוצה באמת להיות ראש ממשלה, על מלא מלא, הוא צריך לבוא ולספר על מאמצי הממשלה שלו למנוע את התפרצות המגיפה מחדש ולא רק להגיד "נתניהו נתניהו" . מהלך כזה משחק לידי נתניהו כי כעת ישנה עלייה חדה בשיעור החולים והוצאת ישראל מהנגיף ע"י החיסונים רשום כל כולו על נתניהו עצמו. 

כתיבת ספרים על קורונה היא דרך נחמדה למי שיושב על הגדר, אך מי שציפה ורצה להיות זה שמוביל את המדינה חייב לפעול ללא לאות כדי שלא נראה פה מראות קשים מהימים של טרום החיסונים.

ובעניין לעניין באותו עניין. מדהים לראות את זעקות השמחה על הבאת 200 אלף חיסונים. כידוע, מדובר בכמות שאולי תספיק למאה אלף בני אדם. איך שר הבריאות וראש הממשלה מתכוונים לחלק את אותן מנות חיסונים? לנחמן אש הפתרונים.

בתפיסות העולם האקדמאיות המודרניות של מדע המדינה מקובל לתאר את האזרחים כמקבלי שירות- לקוחות. חברי הכנסת והממשלה לצורך העניין, במיוחד בדמוקרטיה ישירה כמו אצלנו, הם עובדים אצל הציבור ונחשבים כמנהלי ומוכרי החנות וככאלה עליהם לעשות הכל כדי לרצות אותנו האזרחים, אחרת נפעל להחלפתם .

השאלה היא תמיד, לא רק מי מביא את הדיל הכי טוב ללקוח, ויש לכך ערך עליון, אלא גם יש צורך לדעת לשווק אותו היטב – שהציבור ישתכנע. בכך, לראש הממשלה בנט שאינו עמד מלכתחילה בראש הגוש להחלפת נתניהו ואשר יודע כי הצבתו בראשות הממשלה הייתה אך ורק לשם היותו לשון מאזניים, אין מה להציע, ויש לו בהחלט הרבה מה להצטנע וללמוד. כן, גם ובעיקר מראש הממשלה לשעבר נתניהו.

אודי טנא, יועץ אסטרטגי ומנהל משברים, דוקוטורנט לתקשורת והיסטוריה, מכהן כקצין הונאה ותודעה במילואים בדרגת רב סרן.