לחברי הציונות הדתית: הצבעה נגד חוק איחוד המשפחות היא פעולה אנטי ציונית

הרב שלמה הכט במאמר נוקב לראשי מפלגות הימין שבאופוזיציה, שלא ממהרים לתמוך בהארכת הוראת השעה. "הצבעה בעד ביטול החוק, ביד מונפת ובקריאה מובהקת – תיצרב בדמיון החזותי גם זמן רב אחרי שהממשלה הנוכחית תעבור מן העולם"

חדשות כיפה הרב שלמה הכט 29/06/21 16:18 יט בתמוז התשפא

לחברי הציונות הדתית: הצבעה נגד חוק איחוד המשפחות היא פעולה אנטי ציונית
חברי הציונות הדתית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בזמן הקרוב תעלה להצבעה בכנסת הוראת השעה להארכת איסור איחוד משפחות מפלגות האופוזיציה השונות (הליכוד, המשותפת, הציונות הדתית) מתנגדות להארכת החוק, כל אחת מטעמיה. אני מבקש להציג טיעונים מדוע לדעתי המהלך הנכון מצד הליכוד ומפלגת הצינות הדתית יהיה לתמוך בהחלטה זו.

כמובן, מן הראוי לציין ולגלות מראש את הידוע לכל – אני תומך במפלגת ימינה ובנפתלי בנט כראש הממשלה. אני מודע לצל שזה מטיל על הפוסט, ואשתדל לכתוב רק טענות שנכונות בכל מקרה.

ראשית: הרמת יד של חברי כנסת כנגד חוק זה תיזכר לתמיד. ראו נא כמה זכורות ההצבעות של נתניהו בעד ההתנתקות. הצבעה בעד ביטול החוק הזה והחזרת איחוד המשפחות, ביד מונפת ובקריאה מובהקת – תיזכר לתמיד. לא תמיד ההקשר יהיה ברור או ייזכר. הפעולה הזו תיצרב בדמיון החזותי גם זמן רב אחרי שהממשלה הנוכחית תעבור מן העולם.

המצב כיום בתחום איחוד המשפחות לא אידאלי, רחוק מזה. למרות זאת, המצב הקיים היה מוסכם עד כה גם במהלך כהונתם של אריאל שרון ואולמרט, אפילו תוך כדי ביצוע ההתנתקות והכנה להתנתקויות נוספות. גם במהלך כהונות נתניהו רבים מחברי הכנסת של המרכז והשמאל הצביעו בעדו, כפי שהם מתכוונים לעשות גם השבוע. המחיר של שבירת הקונצנזוס בתחום הזה הוא מעבר להשלכות הנושא המצומצם, ויהדהד במקומות רבים אחרים. 

לפי המידע המגיע מדיוני הקואליציה, החוק יעבור, והממשלה תשרוד. המחיר של התנגדות הציונות הדתית, המשותפת והליכוד הוא מחיר משמעותי בדמות חריגים וחריגות הנוספים לחוק. התבונה הפוליטית והלאומית אומרת שהמפלגות הציוניות באופוזיצה יחזקו את עמדתם שלהם אם יתמכו בחוק.

חבר הכנסת שמחה רוטמן (איש יקר מאד שהתנהלותו הפוליטית מעציבה אותי עד תהום הנפש) מציע לבטל את החוק ולחוקק במקומות חוק הגירה חדש. אמת, בחוק הקיים ישנם פגמים רבים. למרות זאת, הוא כרגע קיים ואפשר להאריכו בהצבעה יחידה. חוק יסוד חדש יעבור מסלול ייסורים של חודשים רבים במקרה הטוב, ושנים במקרה הגרוע. אי אפשר לחכות להתקדמותו של חוק כזה בלי שהוראת השעה תימשך בינתיים. אין צורך לומר שחקיקת חוק כזה לא הבשילה מעולם גם בממשלות המרכז של נתניהו, ובוודאי לא כעת.

ועוד עניין חשוב אחרון: ההתנגדות מימין מאחדת ומחזקת את הממשלה. פעולה ימנית תפורר אותה. הדרך הנכונה לעבוד מן האופוזיציה אל מול הקואליציה היא לנסות לחלק אותה. כך ידע לעשות ח"כ סמוטריץ בעבר. אפילו הצעה חוק ההגירה היא בהחלט טובה במקרה הזה, מפני שהיא ננעצת כטריז בין המפלגות בקואליציה. זו עבודה מצוינת וכך יש להמשיך – בהתשה ובעקביות. אבל פעולות מטופשות כמו התנגדות לחוק איחוד משפחות עושה בדיוק את ההפך – היא מאחדת ומגבשת את הקואליציה הבלתי אפשרית הזאת, ורק תסייע לה להתמודד עם משברים נוספים. המהלך הנכון של האופוזיציה הוא לגרום למריבות ושסעים בקואליציה, ולא לגיבוש פנימי.

כמו שכתב השבוע חבר הכנסת אבי דיכטר (ישראל היום, 25/6/2021), הצבעה נגד הארכת הוראת השעה היא הפקרות ביטחונית ופעולה אנטי ציונית. כל חבר כנסת אחראי יימנע ממנה.