צריך להקים את ממשלת השינוי - ככה פשוט

בסופו של יום, למרות כל המחלוקת החריפה , כאבי הבטן וטיעונים טובים משני הצדדים, ההכרעה בעד או נגד הקמת הממשלה החדשה, דווקא ברורה. צריך להקים את ממשלת השינוי- אחדות או אם תרצו "ממשלה" סתם, בעיקר משום שאין חלופה טובה יותר, ואין ממשלה אחרת נראית לעין

חדשות כיפה אמיתי פורת 10/06/21 22:30 ל בסיון התשפא

צריך להקים את ממשלת השינוי - ככה פשוט
ראשי הסיעות בממשלת השינוי, צילום: רענן כהן

רוב אנשי הימין, מעדיפים ממשלת ימין יציבה עם לכידות ברורה יותר ברוב הנושאים האידיאולוגיים, אבל אופציה כזו כפי שהוכח, פשוט אינה קיימת, ולפיכך אנו נותרים עם שתי חלופות עיקריות: ממשלה זו או בחירות נוספות.

אם נעמיד את בנט וימינה ובחירתם בממשלה המורכבת ומלאת הניגודים הפנימים, למול נתניהו ובני בריתו במאבק למען בחירות נוספות, חמישיות וכן הלאה, צריך לומר בפשטות "יהי הכל שייך לכל מי שיוכל להיטיב עימו" (ברכט בתרגום זך).  המדינה כמובן אינה שייכת לפוליטיקאים, משום צד. מנהיגי הציבור הם שליחנו. השליחות היסודית שלהם, היא לתת ביטחון ולספק שירותים בסיסיים לאזרחים, להוביל ולהיות ה'רועים' של העדר לבל יהיה לבז למרמס (יחזקאל לד). עם ישראל ואזרחי המדינה צריכים ממשלה מתפקדת, ולאו דווקא קוסם מבריק סופר מוכשר, שיכול לנהל משפט ביד אחת קשורה מאחור, ומדינה ללא תקציב. מי שלא יכול להקים ממשלה, אחרי 4 מערכות בחירות שונות בשנתיים, איננו יכול להיטיב עימנו. ככה פשוט.  

לא כל ממשלה עדיפה על בחירות. המהות, הדרך, המדיניות וקווי היסוד ובעיקר התפקוד בהמשך הדרך יוכיחו האם הממשלה תהיה ראויה ותעמוד במשימה. אבל ברור שהצורך הזה מתחדד יותר, והופך למשימת יסוד בעלת חשיבות עליונה, אחרי 4 מערכות בחירות ללא הכרעה ברורה, ללא תפקוד בסיסי ובוודאי לא יציבות שלטונית. העדר ממשלה מחליש אותנו מאד כעם וכחברה פנימה והחוצה, ויש בו ממד של חילול השם חמור. נתניהו וגם גנץ הבינו את זה עם פרוץ משבר הקורונה, לאחר הבחירות הקודמות. גנץ שילם אז ואח"כ מחיר כבד. נראה שהוא עדיין מבין את זה ומוכן לעשות את הוויתור האישי הנדרש לשם כך. נתניהו לא שילם מחיר משמעותי. להיפך, כשנדרש להתקדם לשלב של הוויתור מצידו, שבר את ההסכם והאמון, עם שטיקים וטריקים ובלי למצמץ. גם היום אינו מוכן לשלם מחיר אישי כבד, שהיה מביא כמעט בוודאות להרכבת ממשלת ימין.

בעומק הדברים בממשלה מתפקדת אין די, נדרשת ברית עמוקה יותר של גורל משותף וייעוד משותף. את היכולת הזו ליצור ברית בין אחים וחברים למרות מחלוקות בדעות והשקפות, דומה ששכחנו. גם עכשיו, עם החיבורים הדמיוניים בממשלה זו , זה עדיין נראה כמו פרוייקט מאולץ, ובכל זאת, פרוייקט עם תקוה עדינה לשינוי באוויר, ובוודאי עדיף על המשך קיטוב ומאבק ניצחי שבו גוררים אותנו אנשי 'רק ביבי' ו'רק לא', לטירוף בכף הקלע, למעין לימבו תמידי וגיהינום מתמשך.

קולות השבר והתבהלה בליכוד, ובמפלגות הלווין מובנים מצד אחד, ומוגזמים מאד מצד אחר. התיאורים האפוקליפטיים והטרור התודעתי מופרזים, ומקנים אמינות מפוקפקת לתוכן של הטיעונים. כשהאש והגופרית הופכים לאיומים ישירים, זה עשוי גם להיות מסוכן. לכן חכמים ואנשים רגילים היזהרו בדבריכם.

יש אכן סוגיות תוכן רציניות. החיבור עם עבאס ורע"מ קשה ומורכב. האם יעמוד במצבי קונפליקט לאומי? עם זאת, ריצת רע"מ, בנפרד מהמשותפת והדגש על נושאים אזרחיים, והתנהגות החריגה יחסית של עבאס בפרעות האחרונות נותנים תקווה, לחיבור אנושי של יושבי הארץ הזו, שגם הוא קיים וחלק מחיינו. לזה הסכימו כמובן גם בליכוד, ובצדק במציאות הקיימת כיום.

צריך לומר ביושר, שהפרת הבטחות הבחירות של בנט, היא אכן בעייתית. זו אחת הסיבות שהמסורת שלנו מסתייגת מנדרים. אבל במצבים של דילמות מוסריות מורכבות, בין שתי רעות, בוחרים בדבר הפחות מזיק, גם אם יש בו בעייתיות. ומטעם זה נדרש להקים ממשלה גם במחיר הפרת הבטחת הבחירות.

ואם כבר מדברים אמת וביושר אז כדאי לנסות להיות עקביים. רוב מוחלט של הזועקים מרה כנגד הפרת ההבטחות של בנט, הם אלו שלא הצביעו לימינה, וכואבים בשם אחרים כביכול את כאב עצמם. מאידך רוב ברור של מצביעי ימינה, הבין שימינה מייצבים את עצמם כלשון מאזניים ומשלמים על כך מחיר אלקטורלי. רובם לא שיערו את התסריט הנוכחי. אלו דווקא דורשים בתוקף את קיום הבטחה המרכזית היסודית שלא יהיו עוד בחירות ושהפעם תקום ממשלה. הפרת הבטחה זו, אם לא תקום הממשלה העתידה, נראית משום מה לאנשי האמת של הליכוד ושות', כדבר קל ערך. יותר מכך, כל הזועקים ונשבעים שיש חלופה, בונים אותה על הפרת הבטחות אחרות חמורות יותר: הפרת הבטחה של סער שלעולם לא ישב עם נתניהו, או סתם 'עריקים' אבל כאלו אמינים במיוחד שלא הפרו את ההבטחה החשובה מכולם – שלטון נתניהו לנצח נצחים, ולא יעמדו אף פעם לדין מול בוחרים על עריקותם. בד"כ 'נקיי הדעת' האלו בולעים בקלות הפרת הבטחות אחרות שהסתדרו יותר לתוצאה הפוליטית הרצויה עבורם, כגון הפרת ההבטחה של גנץ שלא יישב עם נתניהו, כשחבר לממשלה האחרונה, או כמו הפרת ההסכם של נתניהו באמתלות שונות. הכך נראית דרישה לאמת, ליושר וצדק?  

במקום זה בואו נסכים להשתדל, מכל הצדדים, ולמלא את דברי הנביא: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם .." (זכריה ח'). ואולי  צריך להדגיש לכולנו במיוחד: "וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם".

הספורט החדש שרואה ללב אנשים וכוונותיהם הנסתרות במבט לאחור, למפרע וכבר אז זיהו שבנט הוא שמאלן ומזויף ועוקר יישובים איננו משכנע אותי. אני יכול להעיד על מי שהכרתי כמצטיין מקורס קצינים ב-1992 , ואח"כ כמפקד קולגה ביחידת המילואים, כאיש עם כישרון ומוטיבציה יוצאי דופן, כמי שממנו לקחנו את הפורמט לנהלי הקרב עם החיילים שלנו באימוני המילואים, בעיקר כמי ש'צָרַת הָאֻמָּה בִּלְבָבוֹ נָגָעָה' . בסיום מלחמת לבנון השניה החליט להיכנס לפוליטיקה בדיוק מהטעם הזה, שלא יכול לעמוד מנגד, אחרי מאורעות המלחמה וחולשת המנהיגות שעמדה בניגוד מכאיב לגבורת הלוחמים והמפקדים בשטח. אני זוכר שיחה אחת מיוחדת שלנו אחרי המלחמה, ואת עצמי יושב משתומם שיש עוד אנשים שמרגישים את הדופק של החיים הלאומיים, של חיי הציבור באופן כ"כ ישיר.

הוורסיה המקראית הקדומה של המחזה של ברכט "מעגל הגיר הקווקזי", היא 'משפט שלמה' במלכים א' ג'.  האמא האמיתית היא זו שבוחרת בחיי הילד גם אם לא יגדל איתה. כפרפרזה ניתן לומר מי שמוכן ופועל שתקום ממשלה, שעליה הוא משלם מחיר משמעותי, מוכיח קודם כל שאכפת לו מהעם שלנו. אז צאו לדרך, קחו אחריות ונסו להוביל את העדר הזה של כולנו, לתפקוד נורמלי תקין, 'לְטוֹב לָנוּ .. לְחַיֹּתֵנוּ'. ובעזרת ה' זה יצליח.

אנחנו מכל מקום, נתפלל גם בשבת זו והבאות עלינו לטובה:   

אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם,
צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ,
בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל,
רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ.
הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ,
וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ,
וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ,
וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ.

הכותב הוא בנו של חנן פורת ז"ל