אמת בלבד היא כוח הרסני |למה פוליטיקאים משקרים?

בזמן שאמירות רבות של פוליטיקאים מתגלות כנכונות לשעתן בלבד, יערה ישורון חוזרת למקורות האמת והשקר ומזהירה ממה שעוד עתיד להתגלות

חדשות כיפה יערה ישורון 07/06/21 18:44 כז בסיון התשפא

אמת בלבד היא כוח הרסני |למה פוליטיקאים משקרים?
יערה ישורון, צילום: אבישג שאר ישוב

כמה פעמים מצאתם את עצמכם אומרים: בחיים לא אוכל מלאווח, בחיים לא אלבש מנומר, בחיים לא אביא עוד ילד, בחיים לא אצא לקמפינג, בחיים לא אעבוד בארגון הזה,
ובסוף מצאתם את עצמכם אוכלים מלאווח, לובשים מנומר, מביאים עוד שני ילדים, קונים מזרון בשביל הקמפינג ועבדים בארגון שלא סבלתם? כמה פעמים יצא לכם להגיד לווייז שאינכם הנהג, להתוודות שלא קראתם את פרטי התקנון שחתמתם עליו למרות שהבטחתם שכן, כמה פעמים הצהרתם שמדדתם חום למרות שלא ממש.

כמה פעמים נשבעתם לילד שלכם שאתם בטוחים שהוא יצליח במבחן למרות שידעתם שאין לו סיכוי כי הוא לא למד לרגע, כמה פעמים הבטחתן לחברה שהקינוח היה מושלם למרות שלא ממש, כמה פעמים נשבעתן לאמא שהכל טוב כשבדיוק היתה לכן הפוגה מבכי קורע לב, כמה פעמים הבטחתם לבת הזוג שהיא נראית נפלא בשמלה ושאין מצב שהיא עלתה אפילו רבע קילו? כמה פעמים אמרתם לבוס שאתם ביום מחלה למרות שלא פגשתם אקמול; אמרתם לחברים שאתם לא יכולים להגיע לחתונה בגלל אירוע אחר, כשהאירוע האחר היה צפייה בנטפליקס; נשבעתם שאתם לא בבית כשכל החבר'ה רצו להגיע; נשבעתם שאתם בזוגיות מאושרת בזמן שקרסתם מבדידות במיטה הזוגית.


בפרשת יתרו משה רבנו עומד מול כל העם, אבוד. הוא מבין שאין לו סיכוי מולם, הם רבים והוא אחד, ואין לו סיכוי להנהיג את העם ביחסי הכוחות האלה. יתרו מבין שבלי מנהיג אין עם, ועם מנהיג קורס גם כן אין עם, והוא מלמד את משה לייצר מנגנוני ניהול ושלטון, שיאפשרו גם למשה וגם לעם לחיות. הוא מאפיין את המנהיגים האלה: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע" (שמות, יח', כא). 
קודם כל - אנשי חיל - אנשים חזקים ועמידים, בעלי ממון ויכולת עמידה. אחר כך - יראי אלוהים. רק אחרי כן - אנשי אמת (שימו לב - לא דוברי אמת, אלא אנשי אמת). ורק אחרי כן - שונאי בצע.

אלוהים היה הראשון שגילה שאמת לא יכולה לעמוד בפני עצמה: "שבתחילה עלה במחשבה לבראותו במידת הדין, ראה שאין העולם מתקיים, הקדים מידת רחמים ושיתפה למידת הדין" (פירוש רש"י על בראשית א, א). אמת בלבד היא כוח הרסני לעולם. זו מידת הדין שהעולם לא יכול להתקיים אם היא השולטת היחידה. ספוילר: אפילו גל גדות 1984 מבינה את זה.
 
אבל האמת היא שגם אנחנו מבינים את זה. כשאנחנו אומרות לבן הזוג שעומד לצאת לראיון עבודה שהוא נראה מושלם למרות שהוא נראה חיוור ומבוהל – אנחנו מתכוונות שאנחנו מאמינות בו ויודעות שהוא יצליח, כשאנחנו מספרות לאמא שאנחנו בסדר למרות הבכי – אנחנו מתכוונות שאנחנו לא רוצות שהיא תדאג ושאנחנו יודעות שנתגבר ויהיה בסדר. כשאנחנו מבטיחים לבת הזוג שהיא נראית מושלם – אנחנו מתכוונים שבכלל לא משנה לנו מה היא תלבש וכמה קילו היא תהיה – אנחנו נאהב אותה כמו שהיא.

הפוליטיקה שלנו כאובה וסוערת. בתוך הערפל לא ברור מה הם דברי אמת ומי הם אנשי אמת. ואולי דווקא ברור, והפחד שיתברר שמי שלא דובר אמת הוא לא איש אמת – הוא זה שמפחיד אותנו עכשיו יותר מכל. אבל כמו שהשקרים הקטנים שלנו מסתירים את האמיתות הגדולות שמלוות את חיינו, אולי גם הפוליטיקה מלאת השקרים והבטחות השווא, מסתירה מאחוריהם אמת גדולה שתלך ותזרח.