עשרה כללים לנשיא מדינה נכון לעת הזו

תכף מסתיימות הבחירות לנשיאות ושני אישים מכובדים ניצבים לבחירת הכנסת. יש החושבים שתם זמנו של מוסד הנשיאות, כי למה לנו באמת המוסד הזה? האם כדי לומר את הדברים המובנים מאליהם, שווה להחזיק אותו?

חדשות כיפה הרב אהרן אגל-טל 20/05/21 12:48 ט בסיון התשפא

עשרה כללים לנשיא מדינה נכון לעת הזו
הרב אהרון אגל-טל, צילום: שלומי שלמוני

שבועיים לפני הבחירות לנשיאות וביקורת רבה מופנת נגד המוסד הנשיאותי, האם נשיא עושה אותנו טובים יותר באיזשהו אופן?  אכן המוסד הזה זועזע בשנים האחרונות, אבל דומני שהצורך בו משמעותי למרות הכל וזאת בהתקיימם של עשרת התנאים האלה:   
1. קודם כל יהודי – נשיא (כל האמור מתייחס לאיש ולאישה באופן שווה כמובן) שיודע מה שורשיו. שמעריץ את היהדות ומבין שהיא לא החלה לפני מאה שנה. זו נקודת מוצא הכרחית כדי לבטא את עומק הזהות הזאת.
2. בן אדם – אדם בעל מידות נעלות. מי שנבחן בחיים מלאי אתגרים והוכיח שהאנושיות שבו מנצחת את היצרים: לכבוד, לכוח או לכסף. הוא לא זקוק לשלשת הכפי"ם האלה כדי לחוש בעל ערך. יש סיכוי טוב שאדם כזה יהיה חזק מכל ההמולה שתתפתח סביבו, והוא לא יכנע לרוחות זרות כדי לקבל מעמד בעיני אלו הקובעים מה נכון ומה לא.
3. רגישות חברתית – עם ישראל על ידידיו הנספחים אליו, לא ממש מיוצג באולפנים הממוזגים. מקרה 'סלקום' מלמד על הנתק שבין המדושנים ובין האנשים הממשיים החיים כאן. עם ישראל מורכב ממליוני בני אדם העמלים קשה לפרנסתם. חשוב מאוד שנשיאות המדינה תכיר אותם מקרוב, שתבין ללבם ושתדע איך לרומם את רוחם. פחות ימי הולדת מפוארים לשועי עולם, יותר שותפות בימי הולדת של ילדים יתומים ואלמנות צה"ל וטרור.
4. עומק רוחני – אם ראש ממשלה נדרש ליכולת ניתוח, עמידה בלחצים ונחישות כדי להגן על ה'ענפים' שהם אזרחי ישראל והאינטרסים שלהם, הרי שנשיא מדינה נחוץ  לנו כדי לחזק את השורשים. השורש הוא עצם מהותנו היהודית והיא לא יכולה להסתפק בססמאות פופוליסטיות. חובה שיהיה עומק אינטלקטואלי בדגש על מסורת ישראל.
5. אישיות מאחדת – מי שיש לו את הכישרון להלך כנגד רוחו של כל אחד. זו תכונה נדירה, אבל בלעדיה אין אפשרות לנשיאות שמקובלת על כולם. ולאחד זה בינינו קודם כל ואחר כך גם מול יהדות העולם.
6. אהבה - מי שיודע להשתמש בשפה של 'אהבה'. שרואה בני אדם מולו והוא חש אמפתיה וקרבה אליהם.  זה כמו כישרון מוזיקלי – כשהשפה הזו קיימת באמת ולא מזייפת, היא נעימה מאוד לאוזן. 
7. אמונה - אי אפשר להבין את עם ישראל ובטח לא לייצג אותו, בלא אמונה עזה בהתגלות שהיתה לעם הזה. בלא האמונה שיש לעם הזה תפקיד אלוהי. שהוא 'נבחר' לא כדי להנעים את חייו ולהתפנק, אלא כי יש לו יעוד נשגב שחייב לצאת אל הפועל.
8. אומץ לב – נשיא מדינה נדרש להביע עמדה, גם כשאינה נעימה למנהיגות הפוליטית. הוא הקול המוסרי הבוקע מן ההמון ורק דרכו הם כנראה יכולים לבוא לידי ביטוי.
9. ענווה -  לא פשוט לקבל את הכבוד של עם ישראל ולהבין שאתה זוכה לו כי אתה משרת העם. אוי לנשיא שיגבה ליבו וליבו יהיה גס בבני עמו.
10. כבוד – נשיא המדינה מייצג את הכבוד הלאומי. הוא צריך להיות אדם שמבין את 'שפת הכבוד' ונזהר בו מאוד. הוא צריך להיות אישיות אצילית הנישאת מעל ההמון - בהגיגיו, באורחות חייו ובצורת הדיבור שלו. הוא מודע היטב את מי הוא משרת ולכן הוא משתמש בכבוד בלא מורא או ענווה מזוייפת.
צריכים כאן מישהו שיפיח רוח בעם ונבחרי העם צריכים לצאת מן הפוזיציות המסורתיות שלהם ולהבין מי הנכון ביותר לתפקיד הזה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן