לאף אחד אין זכות לסגור את הקהילה הפדלחושית

מנהלות קבוצת הקהילה הפדלחושית הודיעו על סגירתה. יערה ישורון מודיעה - אי אפשר לסגור תנועה

חדשות כיפה יערה ישורון 10/05/21 15:11 כח באייר התשפא

לאף אחד אין זכות לסגור את הקהילה הפדלחושית
יערה ישורון, צילום: אבישג שאר ישוב

1. תנועות חברתיות שמבקשות לשנות מציאות הן מלחמה פנימית תמידית בין הדחף להיות מול התשוקה לא להיות. תנועה מגיעה מתוך צורך, מתוך איזה היעדר במציאות, והחזון הוא לענות על הצורך עד כדי שלא יהיה צורך בתנועה והיא תוכל להיסגר.

2. ‏רק שלתנועות ומחאות יש חיים משל עצמן, והן כמעט תמיד בוראות בדרך תוצרי לוואי שאף אחד לא דמיין אותם קודם.

3. ‏אחד התוצרים המשמעותיים שמופיעים בתנועות חזקות הוא הקהילה המתגבשת סביבם. לפעמים זו קהילה קטנה של בודדים, ולפעמים קהילה עצומה שמייצרת קהילות נוספות ותנועות נוספות.

4. ‏אחת ההבנות החשובות ביותר בהובלת מחאה היא ההבנה שתנועה - כשמה כן היא - היא תנועה. היא כוח גדול שפועל במציאות גם בלעדינו. תקראו לזה איך שתרצו - אלוהים, שכינה, כוח עליון, נס או טבע - קול מוליך את התנועה הזו בעולם והיא נוגעת ופועלת גם בלי מוביליה או מייסדיה.

5. ‏תנועה דורשת ענווה. לא צניעות, לא מסמוס הישגים והקטנה עצמית שאינה במקומה, אלא ענווה - הכרה בכוח עצמי, כמו גם הכרה בכך שלא הכל זה אני. מצד אחד "בשבילי נברא העולם", ומצד שני - "ואנכי עפר ואפר".

6. ‏תנועה, כשמה כן היא - היא גם תנועה במובן הזה שהיא נעה, משתנה. מתחילה בדמות אחת, ועוברת שינויים עד שלפעמים קשה להכיר. כמו תינוק שהופך לאיש בוגר. קשה לזהות בקשיש את התינוק שהיה, אבל כך נראית תנועה, היא חורטת שינויים בבשר שנראים שונים לגמרי גם אם פנימה עמוק זו אותה הזהות, אותה האישיות, אותו האדם.

7. ‏אי אפשר להתעלם מהשינויים או לעצום עיניים חזק ולומר שהם לא קיימים. אפשר להתבונן בהם באהבה ובענווה, אפשר ללטף אותם ואפשר גם לשנוא אותם. אבל הם תנועה שקרתה וקורית ותקרה. אי אפשר להתנגד לזה.

8. ‏גם אי אפשר להקים תנועה ולכעוס שהיא קרתה, שהיא לא כמו שרצינו. אי אפשר לקחת בחזרה את כל מה שהיא עשתה בעולם. כלומר אפשר, אבל תנועה היא תנועה, והיא תמשיך לנוע, איתנו או בלעדינו.

9. ‏מנהיגות של תנועה צריכה לדעת את כל זה. כשהיא מתעייפת היא צריכה להודות על מה שהיה ולהעביר את הלפיד הלאה. לתת לאנשים אחרים לקחת את התנועה הזו לשלב הבא שלה. וזה לא משנה אם זו מנהיגות נבחרת או מתנדבת, אם זה יחיד או קבוצה, אם זו תנועה גדולה או קטנה.

10. ‏הקהילה הפדלחושית היא תנועה כזו. נכון שיש לה מייסדות ויש לה מנהלות, אבל מה שקרה בעקבות השיחה הזו בעולם - גדול בהרבה מסך חלקיה. זו היתה שיחה של בית מדרש שמחדדת חשיבה ומעמיקה שיחה ומחוללת שינויים. זו שיחה שחייבת להמשיך, אבל בעיקר - לאף אדם בעולם אין זכות או יכולת לשלוט על עצם קיומה. ומעבר להכל - לשלול פלטפורמה שהיא בית ומקום בטוח לאלפי נשים זה מעשה מאוד לא פמיניסטי, ומאוד כואב.