"תורת הסוד היא גם סודה של הנשמה היהודית"

מה הקושי הגדול שלנו לחיות חיים דתיים מלאים? למה עבור חלקנו כל העולם הזה של מצוות והלכה, נתפס כמאיים על החיים? הבטיחו לנו שיש אושר גדול בקיום התורה, איפה הוא נמצא? הרב אהרון אגל-טל בטור מיוחד לל"ג בעומר

חדשות כיפה הרב אהרון אגל-טל 28/04/21 16:01 טז באייר התשפא

"תורת הסוד היא גם סודה של הנשמה היהודית"
מדורת ל"ג בעומר, צילום: Zack Wajsgras/Flash90

אנחנו באווירת ל"ג בעומר ואיכשהו כל עם ישראל חוגג. לא הרבה מבינים למה, אבל באיזשהו אופן מסתורי נדלק ניצוץ ביום הזה שמדליק פה מדורות. 

מה הסיפור היהודי מספר לנו?

יש לנו נקודת מוצא עוצמתית מאוד. יש לנו אברהם אבינו ויש לנו מתן תורה ויש לנו גם ודאות מאוד גדולה שיש אלוקים ושיש לו ענין בנו ובעולם. היה מגיע לנו שנרגיש את הנוכחות הזו בעולם ושנראה איך הכל מסתדר על פי תכנית מופלאה ששמה כל דבר במקום הנכון. שכולם יחיו בשלום ובאחוה ושגדעון סער יתחבק עם נתניהו. אבל החיים מפגישים אותנו עם כמויות כאלה של סתירות, שיוצרת אצלנו מבלי שנרצה ענן של ספקות. 

האם הקב"ה באמת נוכח כאן? הוא לא עזב אותנו והשליך את המפתחות לאחור? כי מבעד לעינינו המזוגגות מעייפות, ככה זה נראה.

כל הסיפור הלאומי שלנו יושב על הענין הזה. כאנשים פרטיים אנחנו יכולים לבחור לחיות במערות ולחיות חיים רוחניים נטולי משיכה חומרית. במנזרים בהודו ובקטמנדו ישנן דוגמאות לא רעות לכך. אבל זו רוחניות של שקר שרובנו ככולנו לא היינו מסכימים לקבל. הניתוק מן המרחב העולמי והויתור על שאלת המשמעות של הבריאה כולה, על כל מגוון יצוריה ועושר ההופעות המדהימות שלה – היא חולשה רוחנית ולא חוזקה.

הלאומיות היהודית היא יצירה אלוהית שלוקחת את כל המגוון האנושי הקיים, שחי את החיים כולם בכל העוצמה, כאשר בתוך תוכה ישנו מנוע סמוי שחותר כל הזמן אל המשמעות האחת. ההוכחה לקיומו של ה'חלקיק האלוהי' הזה בתוכנו היא עצם הקיום המופלא של העם שלנו, שאחר כל ההתעללויות והמכות שהוא חטף, הוא ממשיך להיות נוכח בעוצמה בעולם. 

כאן הסיכוי לסלק את הענן ולהשיב את השמחה באלוקים וזה סודו של  ל"ג בעומר. אין אפשרות לקיום יהודי ללא אמון בכך שיש סוד. שיש כאן תכנית אדירה שהולכת ומתגשמת בתהליך מסודר, שאמנם נשגב מבינתנו, אבל אנחנו יודעים שהוא פועם בתוך המבנה הלאומי והכי אישי שלנו.
העולם מסתכל עלינו כבר אלפי שנים ולא מצליח לפענח אותנו. הוא רואה אותנו בשפל ולא מבין איך אנחנו לא מוותרים ומתפרקים והוא רואה אותנו היום והוא לא מבין איך אנחנו לא רוקדים ברחובות מאושר.

עמוס עוז כתב עם בתו פניה עוז זלצברג את הספר "יהודים ומילים" (כתר, 2014). בספרם הם עומדים בהערצה אל מול היהדות ומבקשים את פשרה והם מנסים לנסח זאת במחשבה שהסיפור היהודי הוא במילים ובמסרים שהיא הביאה לעולם: "הגנאולוגיה הלאומית והתרבותית של היהודים היתה תלויה תמיד בהעברה של גחלת מילולית מדור לדור. לא פחות משהייתה אמונית, היתה זאת גחלת טקסטואלית".

אפשר להתפעל מעולם הספר היהודי הפונה לאינטלקט, אבל אם אנחנו רוצים להתחדש ולחיות בעוצמה כיהודים, אנחנו צריכים להכיר ברובד הסודי הזה שהוא עמוק מיכולת הביטוי שלנו. תורת הסוד היא גם סודה של הנשמה היהודית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן