"האות ט' של הציונות הדתית מזכירה את רעיון הטרנספר לערבים"

הציונות הדתית מפולגת לשניים מהצד האחד מפלגת "הציונות הדתית" ומהצד השני כל שאר המפלגות. אך סמוטריץ' מפלג את הציבור הדתי הלאומי, מעורר אנטגוניזם רב ובמידה רבה מזיק לענייני הציוני הדתי | ח"כ משה טור-פז בטור מיוחד

חדשות כיפה ח"כ משה טור-פז 18/03/21 12:11 ה בניסן התשפא

"האות ט' של הציונות הדתית מזכירה את רעיון הטרנספר לערבים"
סמוטריץ' וטור פז, צילום: Yonatan Sindel & Miriam Alster/FLASH90

בחירות התשפ"א הבאות עלינו לרעה מעמידות את הציונות הדתית במבחן נוקב. מצד אחד עומדת מפלגה אחת בלבד שמפלגת את הציונות הדתית. היא נקראת "הציונות הדתית", למרות שלפי כל הסקרים כשליש ממצביעיה מזהים את עצמם כחרדים. 

מן העבר השני עומדות כל שאר המפלגות, שאינן מפלגות המיועדות לציונות הדתית בלבד. חלקן, כמו ימינה, רוצות להיות "גם" מפלגת הציונות הדתית, וחלק מהאחרות, כמו "יש עתיד" בתוכה אני נמצא, מכילות נציגים מהציונות הדתית. אני מבקש לטעון כי מפלגת "הציונות הדתית" איננה מייצגת את הציונות הדתית, היא מפלגת את הציבור הדתי הלאומי, מעוררת אנטגוניזם רב ובמידה רבה מזיקה לענייני הציוני הדתי.

על שלושה דברים עומד האזרח הציוני הדתי. על התורה. על העבודה, ועל שירות המדינה.

על התורה. בצלאל סמוטריץ' מגיע מזרם קצה בציונות הדתית. ישיבת הר המור היא ישיבה חשובה ולומדים בה תורה הרבה, אך היא מייצגת לכל היותר 20% מהציונות הדתית המזהה את עצמה כחרד"לית. זאת ועוד, בבחירתו ללכת עם מפלגת 'עוצמה יהודית' ונציגה איתמר בן גביר, כרת סמוטריץ' גט כריתות עם חלקים גדולים בציונות הדתית שמוכנים לקבל את תורתו כלגיטימית אך לא את שותפיו תולי תמונתו של הרוצח ברוך גולדשטיין והמאיימים להגיע ליצחק רבין ראש הממשלה זכרונו לברכה. 

על העבודה. הציוני הדתי הקלאסי קם לעבודתו בבוקר וחוזר לביתו עם ערב. הוא משתדל להתפרנס בכבוד, שמח כשעוזרים לו אבל בעיקר מעוניין שלא יפריעו לו. הממלכה היהודית אולי קדושה בעיניו אבל הבירוקרטיה שלה בעיקר מציקה ומונעת ממנו להביא לחמו בעיתו. כאן סמוטריץ אולי איננו הבעיה אבל הוא בודאי לא הפתרון. הבטחות ריקות נוסח הורדת שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות אולי עובדות בפעם הראשונה, אך כל המצוי בפרטים יודע שהן הופרחו בכל המערכות הבחירות הקודמות ולא הוכיחו עצמן במאום. אין למפלגתו של סמוטריץ' שום תרומה יחסית לציוני דתי הממוצע בתחום הפרנסה, וכאן השותפות החרדית לא רק שאיננה מסייעת אלא שהיא גם מפריעה. לא שתדלנות בנוסח השטייטל דרושה לקידום עבודה איכותית בישראל, אלא עבודה שיטתית ומקצוענית. "יש עתיד" בנתה תוכנית עבודה להגדלת אחוז העובדים בהייטק בישראל מ-9% ל-20% בתוך חמש שנים. זו בשורה שמתאימה לצעיר הציוני דתי. לא הבטחות בעלמא.

על שירות המדינה. כאן מפלגתו של סמוטריץ' אמנם רואה עצמה כציונית אבל נופלת משמעותית מכל מפלגה אחרת. אפילו בש"ס יש יותר חודשי שירות צבאי לחברי הכנסת מאשר לבצלאל "שירת חודש וקיבל פטור" סמוטריץ ולאיתמר "לא גייסו אותי כי היו לי יותר מדי כתבי אישום" בן גביר. גם כשגייס לשירותיו את יו"ר בת עמי כמספר 2 במפלגה, נאלץ סמוטריץ' להתנצל ולטעון שאיננה תומכת באמת בשירות צבאי לנשים, משל היה זה אות קין ולא סמל לגאווה.

רוב הציונות הדתית איננה נמצאת בעמדות ואיננה נשמעת לרבותיו של בצלאל סמוטריץ'. האות ט' שבחרה המפלגה מזכירה את רעיון הטרנספר לערבים בו דגלו כמה מאבותיו הרוחניים. בבחירות של י' בניסן התשפ"א, יבחר הציוני הדתי בחברי הכנסת שידאגו לו באמת, בתוך המפלגות האחרות.
אני מתחייב לעשות זאת עם חברי לסיעה אלעזר שטרן ועם רעינו במפלגה שאינם דתיים. אין לי ספק שנהיה נציגים נאמנים לרוב מנין ובנין הציונות הדתית שאיננו מאמין בסמוטריץ' ובבן גביר.