אסור שתקום כאן ממשלת ימין מלא-מלא | טור מיוחד

הדומיננטיות החרדית האולטרא מגזרית דואגת רק לאינטרס המגזריים החרדיים על חשבון הצרכים של כל היתר, ישבתי עם החרדים בחדרי הוועדות. הם לא במקום הזה שמחפש שיהיה טוב לכולם. תהלה פרידמן בטור נוקב

חדשות כיפה ח"כ תהלה פרידמן 15/03/21 14:30 ב בניסן התשפא

אסור שתקום כאן ממשלת ימין מלא-מלא | טור מיוחד
תהילה פרידמן, צילום: אוליביה פיטוסי

אני כבר חייתי תחת ממשלת ביבי-פינדרוס/ליצמן-סמוטריץ

אני כבר חייתי תחת ממשלת הימין מלא מלא שעליה חולמים חלק מחברים אהובים שלי. ובגלל שכבר חייתי בה, אני יודעת עד כמה איומות היו התוצאות.

בגלל שכבר חייתי בה אני חרדה ממנה כל כך.

אני וכל הירושלמים כבר חיינו תחת הממשלה הזו בדיוק. לא קראו להם אז ביבי-פינדרוס וסמוטריץ אלא אולמרט-פולק-שמחיוף ובהמשך הגיע גם קינג. שמות אחרים אבל כל היתר היה זהה בדיוק.

ראש מוכשר עם עננת פלילים סמיכה מרחפת מעל. דומיננטיות חרדית אולטרא מגזרית שדואגת לאינטרס המגזריים החרדיים על חשבון הצרכים של כל היתר וימין שמסתכל על העיר מזווית אחת בלבד. צרה מאד.  קואליציה שייצגה חלק אחד מהעיר ודרסה בפראות את החלקים האחרים. בהנאה. בלעג. בעיוורון.

התוצאה היתה עזיבה המונית של האוכלוסייה החילונית והציונית דתית. אלה לתל אביב ובנותיה ואלה לצמודי קרקע מפנקים ביו"ש או למודיעין. התוצאה היתה צניחה במשלמי המיסים והארנונה (בישראל רוב מוחלט של תשלום המיסים מגיע משלושת העשירונים העליונים. 1-7 כמעט ולא משלמים מס בשל הכנסה נמוכה). התוצאה הייתה הידרדרות כלכלית וחברתית. התוצאה הייתה עיר שלא הצליחה להתאושש עד היום. 

אני זוכרת פגישה באותה תקופה עם אחד עסקן חסידי בכיר ששאלתי אותו "אתם הרי יודעים שאם כל החילונים יעזבו העיר תקרוס וגם אתם לא תוכלו לחיות בה. הרי גם לכם יש אינטרס שלעוד אוכלוסיות יהיה טוב בעיר. למה אתם לא פועלים כדי שגם הם יישארו" . הוא לא הכחיש אבל אמר "שלזה תדאג המדינה. זו לא האחריות שלנו". "אבל אתם השלטון?" התעקשתי. "לזה שתדאג המדינה".

החלפנו אחר כך, במאמצים גדולים בקואליציות רחבות, את השלטון. התחברנו אחר כך, מימינה ועד מרצ (במונחים של היום) כדי לנסות ולהזיז את חרטם הספינה. אבל בהרבה מובנים זה היה מאוחר מידי. זו עדין עיר שלא יכולה להחזיק מעמד אלמלא המדינה תומכת בה.  זו עדין עיר שצעיריה עוזבים. זו עדין עיר שסובלת ממתחים חברתיים קשים.

למדינת ישראל אין "מדינה" שתתמוך בה. ישראל עלולה, בקלות רבה להפוך לירושלים. הדמוגרפיה. התהליכים החברתיים.  אם ישראל תהפוך לירושלים היא תהפוך למדינת עולם שלישי בסכנה קיומית. עולם שלישי זה ברור- מדינה שחמישים אחוז מילדיה מקבלים חינוך ברמה של עולם שלישי לא יכולה ליצור כלכלה של "עולם ראשון".  אבל גם ה"סכנה קיומית" היא לא מטאפורית. ישראל מחזיקה מעמד בשכונה הקשוחה של המזר התיכון כיוון שיש לה צבא חזק ובעיקר משוכלל. צבא יקר. כלכלה של עולם שלישי לא יכולה לתמוך בצבא של עולם ראשון. אין נס כזה. 

מדינת ישראל היא נס. והנס הזה הוא הכל חוץ ממובן מאליו. כולנו צריכים שלכולם יהיה טוב כאן בכדי שהוא יוכל להמשיך ולהתקיים. ראיתי את זה מקרוב בחודשים האחרונים. הדבר הזה, הפשוט כל כך, הוא לגמרי לא העיקרון שמוביל את המפלגות של ממשלת הימין מלא-מלא. ישבתי איתם בחדרי הועדות. הם לא במקום הזה שמחפש שיהיה טוב לכולם. לא תמיד מרצון רע כמו ממגזריות ממארת.

אני חייתי כבר תחת ממשלת ימין מלא מלא של ביבי-פינדורס ואני יודעת מה היו תוצאותיה.

אסור שתקום כאן ממשלת ימין מלא-מלא. אסור שישראל תהפוך לירושלים.

אין לנו מדינה ספייר.