על מה אנחנו הולכים להצביע בקלפי?

לקראת כנס הבחירות של כיפה בשיתוף עתים שייערך בעוד יומיים ויתמקד בנושאי דת ומדינה: האם הבחירות הקרובות הן על דת ומדינה? | דעה הכנס ישודר באתר כיפה ביום שלישי בשעה 20:00

חדשות כיפה אלעד קפלן 28/02/21 10:56 טז באדר התשפא

על מה אנחנו הולכים להצביע בקלפי?
כנס כיפה: דת ומדינה - לאן?, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

כאשר מהדורות החדשות מחלקות את סקרי הבחירות בין גוש נתניהו וגוש לא-נתניהו, קשה למצוא נושא מהותי אחד שעומד ביסוד המחלוקת הפוליטית. כבר מזמן היטשטשו הגבולות בין ימין ושמאל. יש חברי כנסת יונים ונצים בכל אחד מהגושים, תומכים בפשרות מדיניות ומתנגדים, קפיטליסטים וסוציאליסטים, תומכי וועדי עובדים וקוראים לפירוקם, בכל גוש ניתן למצוא הכול מכל כל.

גם ביחס למשבר הבריאותי והכלכלי אין חלוקה ברורה בין המפלגות השונות. ניתן למצוא בכל גוש סיעות ופוליטיקאים שתומכים במדיניות נוקשה יותר ופחות להגבלות הקורונה והתכניות הכלכליות השונות מציגות שלל רעיונות, מסקנדינביה ועד סינגפור, ללא מאפיין מרכזי. האם, למרות הכול, יש נושא עקרוני שעליו מתנהלות הבחירות?

אם עושים את הבלתי אפשרי, ומניחים רגע בצד את המחלוקת על דמותו של ראש הממשלה, נראה שנותר רק נושא אחד עליו יש מחלוקת בין-גושית: דת ומדינה. מכתב הנאמנות של הסיעות החרדיות לראש הממשלה מגיע עם תג-מחיר – המשך השליטה הבלעדית על מוסדות הדת ווטו על כל שינוי בסטטוס-קוו השחוק. מנגד, מתייצבת אופוזיציה כל כך מגוונת, שכל שיתוף פעולה בין חלקיה נשמע כמעט דמיוני. מלבד הרצון להחליף את נתניהו בראשות הממשלה, דבר שיוכרע לאחר הבחירות, יש מעט מאוד נושאים עליהם יכולים להסכים מרכיביה השונים. ייתכן כי מה שיחבר בסופו של דבר בין המבקשים להחליף את נתניהו, בין אם ישבו בקואליציה או באופוזיציה, הוא עיצוב מחדש של ההסכמות האזרחיות עליהן בנויה החברה הישראלית.

גם אם משבר הקורונה עוד לא מאחורינו, וממדיו של המשבר הכלכלי עדיין אינם ידועים במלואם, לא נוכל להתעלם מהסוגיות שעמדו ביסוד המחלוקת הפוליטית בשנים האחרונות. גיור, גיוס, נישואים, שבת, כשרות, רבנות ועוד צפויים לחזור לסדר היום. תוצאת הבחירות תביא להסדרים פוליטיים חדשים בנושאים אלו, שיעצבו את דמותה של מדינת ישראל שנים קדימה.

ההסדרים הללו עלולים להעמיק את הקרעים ולהגביר את האיבה בין הקהילות השונות. הם גם יכולים להתוות דרך לחיים משותפים ומציאת פתרונות ראויים שישרתו את החברה הישראלית. אולם, לא נוכל לצפות לתוצאה טובה אם לא נדרוש מהפוליטיקאים לתת על כך את הדעת ולספק מענה לציבור. מה בכוונתם לעשות בכוח שניתן בידיהם, אלו שיתופי פעולה בכוונתם לרקום וכיצד הם מתכוונים לשמור על מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית.

את זה בכוונתנו לעשות בכנס בחירות שיתמקד בנושאי דת ומדינה. הכנס ישודר באתר כיפה ביום שלישי י"ח בשבט (אור לי"ט), 2 במרץ, בשעה 20:00. דת ומדינה – לאן?

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'