הברית של מרצ עם יהדות התורה

קמפיין שרואה בכל רב משהו שצריך "להוציא מהחיים" דורש מאיתנו לבחור: או מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית. מי שמרוויח מכך הם אלו שמבקשים להתבצר בקצוות, והמפסידים - רוב הציבור שנמצא באמצע, אלו שמבקשים יהדות ללא כפייה, ומאמינים במסורת של הכלה והקשבה

חדשות כיפה אלעד קפלן 16/02/21 18:17 ד באדר התשפא

הברית של מרצ עם יהדות התורה
המודעה שעוררה סערה, צילום: מתוך קמפיין מרצ

הקמפיין של מרצ נגד הרבנות חשף ברית שאיננה מדוברת בפוליטיקה הישראלית. זו ברית של שותפים מפתיעים, שחוצה בין מגזרים מנוגדים ומחברת את המפלגות החילוניות ביותר עם אלו שנתפסות הדתיות ביותר. זו ברית שמבוססת דווקא על פרשנות של גורמי קצה בחברה הדתית, באופן שמשרת גם את המטרות האלקטורליות של גורמי הקצה בחברה החילונית.

מודעה שפרסמה מרצ מצהירה כי היא נלחמת "להוציא את הרבנות מהחיים שלך". בתמונה מופיעים שלושה דייני בית דין לגיור. עבור רוב החברה הישראלית, בתי הדין לגיור כלל אינם חלק מחיי היום-יום, שכן מגיעים אליהם, כידוע, אך ורק אלו שברצונם להתגייר. יתרה מזו, גרי הצדק אינם מבקשים להוציא את הרבנות מחייהם, אלא לבוא בשעריה. אב בית הדין בתמונה הוא הרב ישראל רוזן זצ"ל, שהוביל להקמת מערך הגיור הממלכתי, אך לאחר מכן המשיך להפעיל בית דין עצמאי, מחוץ למוסד הרבנות. בית הדין נתן מענה לגרי צדק שביקשו להצטרף לעם היהודי, אך חיפשו חלופה למדיניות הדלת הסגורה של הממסד הדתי. בתי דין עצמאיים לגיור, כמו זה שהקים הרב רוזן בגוש עציון, פועלים כיום במסגרת קהילות ברחבי הארץ ומבטאים את הרצון להחזיר את היהדות לידי הציבור. אלו בתי דין שמכירים בקיבוץ הגלויות הישראלי ואתגריה ומבקשים לתת מענה לכלל עם ישראל גם כשזה מאתגר את מדיניות הרבנות.

השימוש בתמונה הספציפית הזאת נובע ככל הנראה מבורות של אנשי הקמפיין לגבי החברה הדתית, אך למעשה הוא מבטא משהו עמוק יותר: הערבוביה בין רבנים מחמירים ומקלים, מרחיקים ומקרבים, נוקשים וקשובים, מציירת את כל גווני היהדות כמקשה אחת, קשה במיוחד. כל סממן דתי נתפס בתור "הדתה", ניסיון לכפות ולהשתלט על "החיים שלך". הניסיון לכרוך את כל הדתיים יחד, למרות השוני בין הקהילות, נועד לשרת מטרה – חיזוק הקצוות על חשבון המרכז.

קמפיין שרואה בכל רב משהו שצריך "להוציא מהחיים" דורש מאיתנו לבחור: או מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית. אין גם וגם. מי שמרוויח מכך הם אלו שמבקשים להתבצר בקצוות, תוך חיזוק השליטה הריכוזית של הרבנות על היהדות או התנערות מהיהדות כולה. מי שמפסיד זה רוב הציבור שנמצא באמצע, אלו שמבקשים יהדות ללא כפייה, ומאמינים במסורת של הכלה והקשבה.

אסור להשלים עם תעמולה שקרית. בין אם תעמולה זו מגיעה משמאל או מימין, ממרצ או מיהדות התורה, לא הם יקבעו עבור כולם מהי היהדות. יש דרך אחרת. יהדות שאינה נשלטת ונכתבת על ידי גורמי קצה, אלא זו המתקיימת בפועל בבתיהם של רוב החברה היהודית. יהדות מתוך בחירה, ללא כפייה. לא צריך להתכופף בפני אלו שמבקשים להכניס בכוח את גרסתם ליהדות אל תוך חיינו, אבל גם לא בפני אלו שמבקשים להוציא אותה בכוח. לא נפקיר את היהדות לברית פוליטית בין הקצוות.

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן