אין ברירה - חייבים סנקציות חברתיות נגד מתנגדי החיסונים

קצב מבצע החיסונים במדינה נמצא בירידה תלולה, ואין לנו את הפריבילגיה להמשיך להסביר בנחמדות לסרבנים החיסונים למה הם צריכים להתחסן | יש להתחיל לנקוט באמצעי דרסטיים שקיימים בידי הקהילה שלנו, כדי להפעיל עליהם לחץ, לפני שיהיה מאוחר מדי | החל מאי צירוף למניין ועד סירוב לשידוכים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/02/21 18:39 ב באדר התשפא

אין ברירה - חייבים סנקציות חברתיות נגד מתנגדי החיסונים
מתחם החיסונים של 'כללית' בירושלים - ריק, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ב-54 הימים האחרונים, מנהלת מדינת ישראל קמפיין מאסיבי לחיסון אזרחיה. דווקא עכשיו, כשהאפשרות להתחסן פתוחה לכל האזרחים מגיל 16, הקצב היומי של המתחסנים נמצא במגמת ירידה, עם חצי מהכמות שהייתה לפני חודש. הנתונים האלה הביאו את משרד הבריאות להשקיע מיליוני שקלים בהקמת חמ"ל שייתן מענה לפייק ניוז שמופץ ברשתות החברתיות, הפקת סרטונים עם הסברים מפורטים הכוללים מידע על החיסונים, וקמפיינים של מפורסמים שקוראים לציבור להתחסן.

אך למרות הכל, זה עדיין לא עוזר. הפרסומים על מתווי ה"תו הירוק" הצפויים בעולמות התרבות, הספורט והטיסות לחו"ל לא ישכנעו את אותם מאות אלפי אנשים שאין בכוונתם להתחסן, וכך גם הסנקציות של ראשי ערים יצירתיים שכוונותיהם רצויות, אך ידיהם כבולות משפטית.

יש להדגיש - הסיבה בגינה אנשים מנמקים את אי התחסנותם היא לא רלוונטית (למעט מי שאסור לו או מחלימי קורונה). מי שלא מתחסן כי הוא מחכה לראות את תוצאות החיסון, שווה לכת מאמיני אשרוב, אמנון יצחק או ד"ר אבני. כמעט חודשים אחרי המתחסן הראשון בישראל, אין שום סיבה שאנשים נורמטיביים יחששו להתחסן.

מודה, נמאס לי מכל הקמפיינים הנחמדים, שמסבירים במאור פנים ובנחמדות למה כדאי להתחסן. די. מדינת ישראל שקועה כמו כל העולם בבוץ הזה, והחיסונים האלה, שישראל היא המקום היחיד שגם נאלץ לזרוק לפח מנות חיסון כי אנשים לא מגיעים, הם הדבר שיחזיר אותנו לחיים תקינים, כמו שהיו פעם.

צריך להפסיק עם ההסברה הנחמדה ולהתחיל באקטים מחמירים כלפי אלה שלא מתחסנים, כשהאחריות היא עלינו, האזרחים הנורמטיביים שמיהרו להתחסן ועל הקהילות שלנו שכבר מייחלות לשגרה מבורכת.

מה אני מציע? סנקציות חברתיות. ממש כמו המקרים בהם בית דין רבני מכריז על חרם נגד סרבני גט, אז גם עכשיו – חרמות נגד אותם אנשים, שהציבור ידע להתרחק מהם עד שיתחסנו. כמובן שלא להזמין אותם לאירועים משפחתיים וקהילתיים, לא להכניס אותם לבתי הכנסת, לא לצרף למניין ולא להשתתף בשמחות שלהם.

אני קורא לכם לנהוג כמוני ולתלות שלט על הרכב בו כתוב: "הנהג מחוסן. כניסה למחוסנים/מחלימים בלבד", בתקווה לסינון טרמפיסטים, בדיוק כמו שלא הייתם מעלים לטרמפ מישהו עם סיגריה דולקת. הציעו לכם שידוך שמסרב להתחסן? סרבו! מגיע לכם יותר מזה. המורות והגננים של הילדים שלכם מסרבים להתחסן? תחרימו את המקום עד להחלפתם.

ראשי ישיבה וראשי מדרשות – לא לקבל תלמידים שלא מתחסנים. תלמיד שמכריז על כך שאינו מתחסן, משול לתלמיד שמכריז שנוהג במכוון במהירות מופרזת ועובר באור אדום. רוצח פוטנציאלי של ממש.   

אם תטענו שאלה צעדים דרסטיים מדי, ושלכל אחד יש שכן, אח או גיסה שלא מוכנים להתחסן, והסנקציות האלה יובילו להשלכות חמורות מדי, אז אומר לכם שהמוות של האחיין שלכם, התינוקת של השכנים או פטירה של סבא וסבתא הוא הרבה יותר חמור מזה. אז אם אתם לא רוצים להכות על חטא כשיהיה מאוחר מדי - צריך להתחיל עכשיו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן