למה אתה מצביע מרכז ומקבל מרכז

בימים שלפני סגירת הרשימות, נתניהו נלחם על איחוד במפלגות מימין לליכוד והצליח להבטיח שבן גביר וסמוטריץ' ימליצו עליו לנשיא | כעת עובר ראש הממשלה לשלב הבא: להתנער מהאיחוד בימין ולקושש מנדטים מכחול לבן ויש עתיד, שיבטיחו לו 61 ממליצים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/02/21 18:20 כו בשבט התשפא

למה אתה מצביע מרכז ומקבל מרכז
ראש הממשלה בנימין נתניהו. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום חמישי בשעה 22:00 בערב, הסתיים השלב הראשון של התערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו בפוליטיקה של מפלגות הציונות הדתית. זה קרה כשהבית היהודי של חגית משה וימינה של ח"כ נפתלי בנט בישרו על המהלך המפתיע ביותר במערכת הבחירות הנוכחית: בנט הבטיח למנות את משה לשרה אשר תהיה אמונה על ענייני הציונות הדתית, ובתמורה הבית היהודי תעניק לימינה את האות ב' ולא תתמודד עצמאית בבחירות לכנסת ה-24.  

כבר לפני מספר שבועות החלו הפרסומים על הבחישה, המסורתית-דתית אם אפשר לקרוא לה כך, של נתניהו בפוליטיקה הפנים מגזרית. פרסומים שונים ומשונים עלו השכם והערב. שיריון של בן גביר בליכוד. הבטחה לבניה בעטרות וביהודה ושומרון ולתת קרדיט לסמוטריץ' ובן גביר. במשא ומתן קואליציוני עתידי לאחר הבחירות, נתניהו יעניק לאיחוד מפלגות משקל כפול: אם יקבלו 4 מנדטים, נתניהו ייתייחס אליהם כאל מפלגה השווה 8 מנדטים. 

אם נחזור רגע לחגית משה והחיבור לנפתלי בנט, כמה ימים לפני הסכם החסות ביניהם, אמרה משה: "אני מעריכה אותו, הוא מוכשר. אבל הוא השתמש בבית היהודי וזרק". וכך נתניהו עושה לציונות הדתית פעם אחר פעם. משתמש וזורק. 

חגית משה ונפתלי בנט

חגית משה ונפתלי בנט.צילום: כיפה\שרון עזרן

לאחר שמלאכת האיחוד הושלמה כמעט לפי רצונו, וכשיש לו מעט פחות מ-61 ממליצים, כולל סמוטריץ' ובן גביר, פונה נתניהו לשלב הבא: לזרוק את האיחוד ולהביא שניים-שלושה מנדטים מיש עתיד וכחול לבן. איך זה נראה בפועל? מאז האיחוד בימין, שנכון לעכשיו על פי הסקרים לא מותיר אף מפלגה מתחת לאחוז החסימה, חברי ליכוד קרצו למפלגות המרכז כבר כמה פעמים כשאמרו שבן גביר לא ישב בממשלתם. 

בבוקר יום חמישי, למחרת האיחוד של סמוטריץ' ובן גביר, בראיון לכאן חדשות אמר יו"ר הכנסת והח"כ מטעם הליכוד, יריב לוין שהוא "בהחלט חושב שאיתמר בן גביר או המפלגה שלו, אין להם כוונה ואין לנו כוונה שהם יהיו חלק מהקואליציה משום שיש ביננו פערים מאוד גדולים. מצד שני הכרחי ליצור מצב בו המפלגה של סמוטריץ' תעבור את אחוז החסימה. בלוק טכני ולא לחיבורים עתידיים ולממשלה עתידית".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר גם הוא בראיון לכאן חדשות, כי "לא רואה את עצמי יושב בממשלה עם בן גביר. אני מתנגד לזה וזה גם לא ריאלי, הוא פסול בגלל האמירות והעמדות שלו". אל השניים הצטרפה שרת התחבורה מירי רגב, שאמרה בגל"צ: "לא חושבת שנשב בקואליציה עם איתמר בן גביר".

האמירות הללו לא היו נאמרות ללא אישור של נתניהו, האחראי הבלעדי של דף המסרים של הליכוד והאחראי היחיד לזהות המרואיינים. דברי חברי הליכוד, כי לא ישבו יחד עם בן גביר, נאמרו כדי למשוך מצביעי מרכז, כולל מצביעי תקווה חדשה שעוד מתנדנדים. שניים-שלושה מנדטים משלוש המפלגות הללו, יספיקו לנתניהו ל-61 ממליצים בטוחים. 

בן גביר וסמוטריץ

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.צילום: פלאש 90