מה עושים ביום גוש קטיף בשנת קורונה?

אחד האירועים המכוננים של הציונות הדתית הוא ההתנתקות. האירוע שנצרב בזיכרונותיהם של רבים מבני המגזר הפך לתהליך מתמשך בין הערכים והאידיאלים שלהם. 15 שנה אחרי, מה אנחנו רוצים להנחיל לדור שלא חווה זאת? ואיך עושים את זה בשנת קורונה?

חדשות כיפה בשיתוף מרכז קטיף 04/02/21 12:42 כב בשבט התשפא

מה עושים ביום גוש קטיף בשנת קורונה?
חולצות מגוש קטיף, צילום: אלבום קטיף ארכיון מרכז קטיף

ההתנתקות בגוש קטיף היא אירוע מכונן לבני הציונות הדתית. היא העמידה למבחן ולחשיבה מחדש את סט הערכים שלה ואת הדרך לאזן בין 3 צלעות המשולש של עם ישראל-ארץ ישראל-תורת ישראל .
היא העלתה סימני שאלה נוקבים, חידדה את חילוקי הדעות הפנימיים ובעצם ערבבה מחדש את חלקיו של הנרטיב הציוני-דתי. דומה שמאז נותרה המשנה הציונית-דתית  עם יותר סימני שאלה מסימני תשובה.

חלק מהתהליך הזה משתקף כעת בתנועות הפוליטיות המתרחשות ממש ברגעים אלו. אבל ביום גוש קטיף במערכות החינוך אנו מבקשים לא לגעת ברובד הפוליטי, אלא במישור הערכי העמוק של תפיסת הציונות הדתית את עצמה ואת ערכיה.

15 שנה אחרי, הם כבר תקופת זמן שמאפשרת פרספקטיבה התבוננות ולמידה. אם ימי השנה הראשונים שלאחר העקירה האיומה מגוש קטיף היו מאופיינים יותר בחזרה לרגעי הכאב הגדולים, הרי שעם חלוף השנים יש מקום להרחיב את מעגל הזיכרון.

מה אנו רוצים להעביר לתלמידים של היום, שלא חוו את הטלטלות הגדולות שאנו חווינו? בכדי לבנות מורשת רלוונטית אי אפשר להסתפק רק בשחזור העבר. יש להפוך אותו לרלוונטי לתלמידים של היום, לחבר אותו לשאלות שקשורות לעולמם ולעתיד שאנו רוצים לבנות כאן בחברה הישראלית. השנה, שנת הקורונה הפך אתגר זה לייחודי עוד יותר.

במרכז מורשת גוש קטיף עמלו והכינו באתר האינטרנט שלהם, מאגר של פעילות דיגיטלית החל מסרט מרגש בשם "הסיור  הדיגיטלי" דרך מערכי שיעור טכנו-פדגוגים חדשנים העוסקים הן בסיפור ההתיישבות והעקירה מהגוש והן בהשלכות ערכיות הנובעות מכך ביחס לאדמה ולהתיישבות, באחריות הלאומית ובצמיחה מחדש.

כחלק מכך, הופק משדר מיוחד שבו יוכלו התלמידים להיפגש עם בני גילם ודרכם לחוות את סיפורו של גוש קטיף ואת הדילמות שהוא מעורר. המשדר עלה לאוויר היום, ויהיה זמין לצפייה במהלך היום כולו.

במרכז קטיף מקווים ובטוחים שמורים רבים ייקחו את ארגז הכלים החדשני הזה לתהליך חינוכי מעמיק ומשמעותי עם תלמידיהם. בכדי שאכן נוכל להציב את מורשת גוש קטיף כמורשת רלוונטית לעתיד של כולנו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן