ניר אורבך מציג: כך נפחית את תשלומי ההורים

"המשבר שפקד את המדינה והעולם פגע ברבים, אך הוא גם נתן הזדמנות לבצע רפורמות מבניות בזמן קצר. זה מה שבכוונתי לעשות בעז"ה עם כניסתי לכנסת"

חדשות כיפה ניר אורבך 14/01/21 19:03 א בשבט התשפא

ניר אורבך מציג: כך נפחית את תשלומי ההורים
ניר אורבך, צילום: דוברות

בואו נדבר על מהות.

הנושא הראשון אותו אפעל לקדם בכנסת הוא תיקון חוק החמ"ד ורפורמה בתשלומי ההורים בחינוך הדתי. 

מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי מאיצים תהליכים רבים בחברה הישראלית, בכלכלה, ובחינוך בפרט. מערכת החינוך ובתי הספר פועלים באמצעים טכנולוגיים שלא נעשה בהם שימוש עד כה, פעילויות רבות נעשות בלמידה מרחוק והיכולות היצירתיות של המורות והמורים יחד עם צוותי ההוראה משפרים את שנת הלימודים המאתגרת בהוראה ושילוב של למידה פיזית ווירטואלית. 

יותר מכך, כולנו למדנו בשנה האחרונה וביתר שאת עד כמה בית הספר הוא מקום מרכזי וחשוב לחיים של כולנו במדינת ישראל , הורים ותלמידים. בית הספר איננו בייביסיטר חלילה, אלא מקום שמחנך לערכים, לערבות הדדית ונותן כלים לחיים. המורים והמורות נותנים את הנשמה כדי שילדינו יקבלו את החינוך הכי טוב שיש. 

יחד עם זאת האתגרים החינוכיים והכלכליים שהביאה עלינו מגפת הקורונה, מחייבים אותנו בציונות הדתית לפתור אחת ולתמיד את נושא תשלומי ההורים בחינוך הדתי. 

כבר עשרות שנים שהחינוך הדתי עוקף את כל המגזרים ביוקר החינוך. לא באחוזים בודדים אלא בעשרות ומאות אחוזים. כל הורה לילדים בכיתה א' עד יב' יודע זאת ומנהל הבנק שלו מרגיש את זה.

בחינוך היסודי הבעיה באה לידי ביטוי בתוספת תשלומים שלא תמיד עולים בקנה אחד עם חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך ובחינוך העל היסודי בשכר לימוד שמגיע לעשרות אלפי שקלים לשנה לתלמיד ותלמידה. 

את המציאות הזו חייבים לשנות. 

לא יכול להיות שהחינוך הדתי יהיה כל כך יקר. חז"ל במסכת נדרים לימדו אותנו כלל חשוב, "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה". אם החינוך שלנו יהיה יקר כל כך הוא בהגדרה יהיה אליטיסטי ולא מחובר לעם ישראל. 

אני מכיר את הטענות ליוקר החינוך בשל תוספת שעות קודש וחינוך פנימיתי, אך מהיכרותי עם שני שרי החינוך האחרונים והמערכות השונות, יש מקום לשינוי.

חוק החמ"ד נחקק בשנת 53', וכפי שלא היינו נוהגים ברכב משנת הייצור הזו, יש צורך לבצע רפורמה ושינוי. בעזרת היכולת שלי לאחד ולהביא קצוות שונים לשולחן, אכנס את ראשי הרשתות לבנות  ולהציע פתרונות, אפעל, בתיאום עם ההורים, מול משרדי האוצר והחינוך בכדי להפחית את תשלומי ההורים דרמטית. עד שנצליח, זה אפשרי.  

עוד בטרם משבר הקורונה רבים נאנקו תחת נטל התשלומים האלו. המשבר שפקד את המדינה והעולם פגע ברבים, אך הוא גם נתן הזדמנות לבצע רפורמות מבניות בזמן קצר. זה מה שבכוונתי לעשות בעז"ה עם כניסתי לכנסת.
 
זה בנפשנו.