הרב אבינר: גם אנו נוער הגבעות

"אשרינו שנוער שוליים הזה, אם תתעקש לכנות אותו כן, הוא אידיאליסט.  הוא מוסר נפשו על ארץ ישראל, כדי שערבים לא ישתלטו על אדמתנו שלא כחוק" | הרב אבינר על נוער הגבעות, בעקבות מותו של אהוביה סנדק

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 03/01/21 09:09 יט בטבת התשפא

הרב אבינר: גם אנו נוער הגבעות
ההפגנות בעקבות מותו של אהוביה סנדק, צילום: ללא

מותו של אהוביה סנדק זצ"ל מעורר שאלות קשות מעבר להתייחסות השגרתית המהירה לנוער גבעות.

אמנם טרם התברר עד תום האירוע הזה, אך נראה שלאורך שנים יש התנכלות מעבר למידה והתייחסות שלילית לא נורמלית ולא בריאה לאותו נוער.

קודם  כל, יש לראות את הדברים בפרופורציה ולא לכנות אותם, בצורה גורפת, עשבים שוטים.  הם כמה אלפים, אך כמעט כולם מתנהגים בצורה טובה ועדינה על פי כל אמות מידה.  נכון שבתוכם, כמו בכל חברה, יש שוליים, אך גם השוליים האלה אינם עוסקים כל הזמן בדברים שליליים, אלא רוב הזמן בדברים טובים וחיוביים.  אז אנא לא ליפול בחטא הנורא של ההכללה הגסה, אשר ממנו סבלנו משונאי ישראל לאורך כל הדורות.

לגופו של ענין, יש לזכור פעם אחת ולתמיד, שנוער הוא תוסס, נוער הוא סוער, נוער הוא מרדן.  זו מעלתו וזו גם בעייתו.  לכל מעלה יש מחיר.  אי אפשר לבנות את העולם ואת האומה, עם אנשים רדומים ואדישים.  אדרבה, גם כאשר אדם גדל ודעתו מתיישבת, אין לו לאבד מרץ נעוריו.  מרן הרב קוק מנתח "רוח הנעורים הסוער, המתעורר בעוז ובגבורה, עם רוח הזקנה המסודר, המלא כובד ראש וזהירות, יחד מתאגדים לאגודה לפעול פעולתם בחיים" (אורות הקודש ג, שסא).  לא מלחמה אלא שיתוף פעולה.

אנו מודים שפעולות תג מחיר הן שליליות ובצדק מרגיזות את המדינה.  אנו גם מודים שזריקת אבנים על חיילים היא דבר אשר לא ייעשה בשום פנים ואופן.  אך, שוב בל נשכח, שאלו מאורעות חריגים.  ברוב המקומות, נערי הגבעות – שאגב, אינם כולם נערים, אלא יש ביניהם צעירים רבים נשואים עם ילדים – אוהבים את החיילים והחיילים אוהבים אותם.

על כל פנים, לא תמיד אפשר למנוע את מרד הנעורים.  השאלה היא מה אתה בוחר, נוער הגבעות או נוער שוליים, נוער בסיכון, נוער אלכוהול וסמים, טלוויזיה ואוכל, בטלנות ושוטטות.  אשרינו שנוער שוליים הזה, אם תתעקש לכנות אותו כן, הוא אידיאליסט.  הוא מוסר נפשו על ארץ ישראל, כדי שערבים לא ישתלטו על אדמתנו שלא כחוק.  הוא גר בתנאים קשים, גם בבקתות  ובאוהלים, ולפעמים תחת כיפת השמים.  הוא אינו מתבטל אלא עובד עבודה קשה בחקלאות וגידול בעלי חיים.  אולי יש לך מה ללמוד ממנו.  אם זה נוער הגבעות, הלוואי הייתי כמותם.

זה לא נכון שהוא שונא ערבים.  הוא שונא ערבים שמזיקים למדינתנו, שאינם מוכנים לקבל שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ואם כך שילכו להם ל-22 מדינות שלהם.  אם זה נוער הגבעות, אז גם אני נוער הגבעות.

נכון שמראיהם החיצוני אינו רגיל: פאות גדולות, זקן ארוך, כיפות צמר גדולות, טלית קטן מעל הבגדים, לפעמים בגדים כמו בתנ"ך וכדומה.  אז מה?  זה פחות טוב מאשר בגדים יוקרתיים ויקרים מאופנות מוזרות.  וכל הבנות לבושות בצניעות גדולה.  הלוואי על ישראל.

אנא להודיע לכוחות הביטחון שלא יחשדו אוטומטית ברחוב בכל שהוא שייך לטרור היהודי.

נכון שכתוב בתורה שאין לסטות מדברי החכמים ימין ושמאל.  יש מפרשים ששמאל זה פחות מדי וימין זה יותר מדי.  לצערנו רוב הנוער, נוטה שמאלה.  לפחות  נוער הגבעות נוטים ימינה.  גם זה לא תקין, אבל יותר טוב משמאלה.  אנא התפעל ממסירותם, כנותם, גבורתם, נחישותם.  אנא למד מהם אהבת הארץ ועבודה קשה עבורה, במקום ביטול זמן לעיסוקי הבל.

אולי בכלל, תיפגש איתם פנים בפנים וכך תשתחרר מהקריקטורות של התקשורת, הנוטות לדמוניזציה.  אולי אם נלמד מהם, גם הם ילמדו מאיתנו.

ועיקר העיקרים, אהבת ישראל, אחדות ישראל.