מה אפשר ללמוד מאירוע שקורה פעם ב-800 שנה?

אמש נצפו הכוכבים צדק ושבתאי בקרבה של פעם במאות שנים. מעבר להתרגשות שעורר הדבר בקרב חובבי האסטרונומיה, איך אנחנו יכולים ללמוד מאירוע כזה, ומה הגמרא אומרת על כל אחד מהכוכבים האלה?

חדשות כיפה הרב ליאור לביא 22/12/20 14:58 ז בטבת התשפא

מה אפשר ללמוד מאירוע שקורה פעם ב-800 שנה?
צילום: Hadas Parush/Flash90

אתמול בערב, אור לז' טבת התשפ"א, חל אירוע נדיר מאוד בשמי העולם - שני כוכבי הלכת הגדולים ביותר במערכת השמש - שבתאי וצדק - התקבצו למופע איחוד קצר. המופע המדובר כמובן - "סולד אאוט".

האם האירוע הנדיר הזה רומז על משהו גדול שעתיד להתרחש? איננו יודעים, אך נראה שאולי אפשר ללמוד משהו מהאירוע האסטרונומי המדובר.

הגמרא במסכת שבת (קנו, א), מלמדת על התכונות שהכוכבים השונים משפיעים על מי שנולד בשעת שליטתם במערכת השמימית. לדברי הגמרא השפעת שבתאי שלילית - מחשבות בטלות ובמדרש (ברייתא דמזלות אות טו) נאמר: "שבתאי ממונה על העניות ועל המסכנות... ועל חולי ומכה הטמונה בגוף ועל המיתה".

הנולד בצדק לעומת זאת "יהא צדקן" כלומר, נותן צדקות לעניים. אז אמנם איננו כפופים לאסטרולוגיה ולכל חוקיות דיטרמיניסטית שהיא, אך אולי בכל זאת יש פה קריאת כיוון שמימית, וכפרפראזה לשיר המפורסם - "זה לא מעט שצדק ושבתאי לבד, יוצאים לבלות יד ביד בשמים..."

האיחוד הנדיר של שבתאי וצדק - כוכב העוני והחולי וכוכב הצדקה והחסד, אולי רומזים לנו מן השמים על הצורך לעורר את מידות החסד והרחמים דווקא בשעת מצוקה כמו זו שאנו נתונים בה. 

הכאוס הפוליטי, המצוקה הכלכלית, הדאגה לבריאות הגוף והנפש, החינוך ועוד ועוד, מחייבים אותנו, יותר מבכל זמן אחר, לצדקה, חסד, רחמים, הארת פנים, סבלנות. ובע"ה במידה שבה נמדוד כך גם ימדדו איתנו.

האיחוד השמיימי הזה, הוא הזדמנות לתפילה ותקווה לאיחוד דומה כאן בארץ; "השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל" ואת העולם כולו.