החיסונים הגיעו ואיתם הפייק ניוז

הפוסטמודרניזם ותיאוריית ריבוי האמיתות שלו גורמים לנו לפקפק במדע ובשכל הישר. נדב רט מיצר על כך שגם מי שיודע שיש אמת, נכון ומוסרי בעולם הזה נוטה ליפול אל בורות הפייק הללו

חדשות כיפה נדב רט 20/12/20 14:58 ה בטבת התשפא

החיסונים הגיעו ואיתם הפייק ניוז
המטוס עם החיסונים הראשונים - הגיעו יחד עם הקונספירציות, צילום: GPO

1000 חוקרים יושבים במעבדות שונות במשך שנה שלמה וחוקרים את הוירוס החדש שהופיע בעולם. כל אחד מהם מקדיש לכך את כל מרצו ועובד תחת תקציב בלתי-מוגבל. כלומר יש לנו כאן 1000 שנות מחקר שהצטברו יחדיו.

בצד השני יושב מישהו על מקלדת. הוא לא טורח לקרוא את מה שכתבו במסמך בן 400 עמודים 1000 החוקרים, אך הוא כותב: "לך תדע מה יכניסו לנו שם?". והנה לנו מחלוקת בין שתי דעות "לגיטימיות" שמחייבות כל אדם לשבת ולחקור ולחשוב מי מהם עדיף או צודק. האמנם?!

תקופת המודרנה הייתה מאופיינת בחיפוש אחר אמת גדולה שביכולתה להוביל את העולם כולו אל ייעודו, ולצד זאת אמונה גדולה בכוחו של המדע. המדע אכן פיתח מתודולוגיות סדורות להתקדמותו ולהתפתחותו, ובזכות מתודולוגיות המחקר הללו הוא הצליח למגר את המגיפות הגדולות בעולם, להאריך את תוחלת החיים הממוצעת בעולם המערבי בעשרות שנים, ולהמציא וליצור עוד מספר תגליות.

הפוסטמודרניזם לעומת המודרנה התאפיין בשבירת ה'אמיתות', וביצירת שיח ועולם של 'ריבוי אמיתות' או של 'אין אמת'. כשאנחנו בוחרים לשים על שני צידי המשקולות שלנו את המחקר המדעי המקיף ולצידו משהו שקיבלנו בווטסאפ – כדי לבדוק על פיהם האם כדאי לנו להתחסן – אנחנו שמים את עצמנו עמוק עמוק בתוך הדעות הפוסטמודרניות שלא יודעות ולא מעוניינות להבדיל בין אמת לשקר, בין מדע להפחדה, ובין מחקר לבין 'שאלת תמיהה', ונוטות להשוות קטן וגדול, יופי וכיעור טוב ורע. עצוב במיוחד לראות אנשים שיודעים שיש בעולמנו אמת ושקר, רע וטוב, נכון ושגוי – שנופלים עמוק אל תוך הבור הזה.

פחד מלקבל חיסון חדש הוא רגש מובן מאד. אבל המענה לפחד כזה צריך להיות כמו מענה לילד שמפחד לצאת לטיול שנתי – יש להדגיש את הדברים הטובים ולחזקם, ולא לתת עודף מקום ומשקל לחששות ולפחדים. לטענות הענייניות כמובן יש לענות לגופן. ננסה לענות לכמה טענות נפוצות:

"לך תדע מה מכניסים לי שם..."

אם הולכים עם הטענה הזו עד הסוף – לא נוכל לאכול שום דבר או לצרוך שום דבר בעולם הזה. האמת היא שאנחנו יודעים בדיוק מה כוללים החיסונים. הכל נכתב בצורה מסודרת, שעברה ביקורת עמיתים רחבה, ולאחר מכן עברה שרשרת ארוכה של אישורים בקרב בכירי תעשיית התרופות והרפואה בכל העולם המערבי – ארה"ב, קנדה, בריטניה, ישראל ועוד. אני לא מכיר שום סיבה בעולם לא להאמין לתכולה המתוארת. גם כשאנחנו לוקחים תרופות טבעיות או תכשירים הומאופתיים אנחנו לא באמת יודעים מה מכניסים לנו בפנים, ובכל זאת אנחנו לוקחים.

"אבל אצל חברות התרופות הכל זה אינטרסים כלכליים!"

נכון. אז מה?

מה האינטרס הכלכלי הכי מובהק של חברת פייזר לדוגמה? נכון! שהחיסון שלה יעבוד באחוזים מעולים, ושלא יהיו לו תופעות לוואי. אם הוא אכן יעבוד מצוין הם ירוויחו הרבה. ואם לא – הם יקבלו תביעות על ימין ועל שמאל וללא ספק יאבדו כל יכולת להמשיך ולפעול בעולם הזה. כך שהאינטרס

הכלכלי שלהם תואם לחלוטין לשלנו – ואם הם החליטו להוציא לשוק את החיסון, כנראה שהם די בטוחים שזה יעבוד. כמובן, גם כל הרשויות שאישרו אותו והיו מפחדות מאד להוציא חיסון לא יעיל.

"אבל אי אפשר לדעת מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של החיסון!"

כולנו מבינים היום שיש רק 3 אפשרויות להתמודדות עם הקורונה: סגרים, חיסון עדר או חיסון פייזר. נראה לי שמוסכם על כולם שסגרים זו לא חלופה טובה לטווח הרחוק ועל-כן אנו נותרים עם חיסון העדר או חיסון הפייזר (כדוגמה כמובן). את תופעות הלוואי של חיסון העדר כולנו מכירים: כמעט 1% מהחולים במחלה ימותו, ורבים אחרים יסבלו מכאבי שרירים, עייפות כרונית וירידה קוגנטיבית ומנטלית במשך חודשים לאחר מכן, והמשמעות של חיסון עדר היא כמובן שרובנו נהיה חולים בו.

חיסון הפייזר ניתן עד היום לכחצי מיליון איש בכל רחבי העולם. תופעות הלוואי של חיסון הפייזר לעומת זאת הם כאבים בזרוע, ולפעמים כאבי שרירים בימים שאחרי הזריקה השנייה. לא נצפו מקרי מוות או תופעות קשות יותר בעקבות החיסון, גם במשך חודשים אחרי שהוא ניתן לנסיינים הראשונים (הדיווח על שני מקרי המוות היה די פייק – הם לא מתו בגלל החיסון. ובמקביל, בקבוצה שקיבלה רק חיסוני דמה – מתו ארבעה...), ובכל אופן, גם אם בעתיד יהיו גם מספר מקרי מוות חלילה או תופעות לוואי נוספות – הן לא מתקרבות למה שאנחנו כבר יודעים בוודאות שנגרם עקב הקורונה. ולגבי השלכות לטווח רחוק של שנים – אנחנו אכן לא יודעים אם יהיו לחיסון כאלו. אבל זה נכון גם לגבי 'חיסון העדר' – כלומר גם לגבי הקורונה איננו יודעים מה קורה שנים אחרי שנדבקים בה.

בקיצור – בכל פרמטר של סיכון שאפשר להשוות בו את חיסון העדר לחיסון הפייזר – חיסון הפייזר עדיף ומעודד יותר, אפילו אם הנתונים שלו בטווח הארוך יהיו פחות טובים מנתוניו המצויינים היום. לציין הפחדות לגבי החיסון המדעי, בלי להזכיר את ההשלכות של אי-חיסון אותן כולנו מכירים – זו מניפולציה תודעתית.

החיסונים הם היום האופק הבהיר של כולנו. הם מבשרים את חזרת המפגשים שלנו עם סבא וסבתא, ללימודים סדירים, לתפילות כסדרן, לחיים נורמליים. אל לנו לתת לפייק-ניוז, לפחדים, ולשפל הפוסט-מודרני שטוען כי אין אמת ואין מדע להפוך לנר לרגלינו. אנחנו מאמינים שיש לאדם שכל, שניתנה רשות לרופא לרפא, שיש אמת ושיש נכון. חזק חזק ונתחסן!

הכותב הינו יועץ ארגוני ותעסוקתי, ועורך מיזם התוכן 'וואלה, רעיון', בפייסבוק, בטלגרם ובווטסאפ.