הרי את (לא) מותרת: הפתרונות לסרבנות גט - לגברים בלבד

"העובדה, שהפתרונות לתופעת סרבנות הגט מיושמים רק במקרים של גבר מסורב גט, מעבירה מסר ברור לאישה - הזכות שלך להיות בזוגיות ולהביא ילדים לעולם שווה פחות מזכותו של הגבר" | דעה

חדשות כיפה עו"ד אורית להב 19/11/20 13:17 ג בכסלו התשפא

הרי את (לא) מותרת: הפתרונות לסרבנות גט - לגברים בלבד
בית הדין הרבני בתל אביב, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בשבוע שעבר נתן בית הדין הרבני בירושלים לאדם מפורסם היתר לשאת אישה שנייה לאחר שאשתו סירבה לקבל ממנו גט (לפי הפרסומים בתקשורת).  

בניגוד למה שהיה אפשר לחשוב, ההיתר הזה הוא לא המצאה של רב זה או אחר, הוא קבוע בחוק של מדינת ישראל. בישראל אמנם קיים איסור על פוליגמיה אבל יש לו חריג - סעיף 179 לחוק העונשין שקובע שאדם לא יורשע בפוליגמיה אם הנישואין נערכו לאחר שבית הדין הרבני נתן לו היתר לנישואין הללו. האיסור על פוליגמיה בעצם "כפוף" לדין הדתי ויכול להתבטל אם בית הדין מחליט כך.

מה שלא כתוב בחוק זה שלפי ההלכה היתר כזה יכול להינתן לגברים בלבד. כך מצאה המדינה פתרון למצוקה של מי שנקלעו לסרבנות גט, אבל רק בתנאי שהם גברים. כל זאת בחסות החוק ועם חותמת כשרות של הרבנות.

היתר לשאת אישה שנייה אינו אירוע כל כך נדיר: בדיון בוועדת החוקה לפני שלוש שנים נחשף כי בין השנים 2012 ל-2017 נתן בית הדין הרבני 53 היתרים לגברים לשאת אישה נוספת. בנוסף יש היתרים כאלה שניתנים על ידי רבנים פרטיים ובתי דין פרטיים. זאת בזמן שאלפי נשים נשארות בעגינותן ללא פתרון.

ההיתר הזה הוא בעצם "תעודת הביטוח" של גברים מפני סרבנות גט או עגינות. מה שאירוני בסיפור הוא שיש הרבה יותר נשים מסורבות גט מגברים, וההשלכות של סרבנות על נשים חמורות הרבה יותר. על לפי ההלכה היהודית אם אישה מסורבת גט תהיה בקשר עם גבר אחר היא תיחשב "נואפת" ואם היא תביא ילדים לעולם הם ייחשבו "ממזרים" וייכנסו לרשימות בתי הדין. גבר מסורב גט, מבחינה הלכתית וחוקית, יכול להמשיך בחייו ללא כל סנקציה או ביקורת.

עו"ד אורית להב

עו"ד אורית להבצילום: לשכת עורכי הדין

אגב, בהלכה יש פתרונות גם לנשים, עוד מימי דוד המלך שחיילו היו מפקידים גט עבור הנשים שלהן לפני שיצאו לקרב כדי שלא תישארנה עגונות במקרה שיפלו בשבי או ייעלמו בדרך אחרת. ההלכה מאפשרת גם לבטל קידושין בעילות מסוימות או להפקיע קידושין ללא הסכמת הזוג, כך שההחלטה ליישם פתרונות רק לגברים ולא לנשים היא עניין של מדיניות ולא נובעת מבעיה בהלכה.

העובדה, שהפתרונות לתופעה מיושמים רק במקרים של גבר מסורב גט, מעבירה מסר ברור לאישה - הזכות שלך להיות בזוגיות ולהביא ילדים לעולם שווה פחות מזכותו של הגבר, וכל זמן שזו הגישה בבתי הדין אין פלא שיותר ויותר זוגות בוחרים להינשא מחוץ לרבנות. 

חשוב להדגיש – אנחנו בארגון מבוי סתום מתנגדות לכל סוג של סרבנות גט, גם אם היא מגיעה מכיוון האישה, וכארגון שמסייע יום יום לנשים עגונות ומסורבות גט אנחנו מברכות על כל פתרון שמאפשר למסורב גט לצאת לדרך חדשה, אבל ההיתר הזה הוא תזכורת עצובה למסלול השונה והלא שוויוני שעוברים גברים ונשים הנמצאים בהליכי גירושין וליחס שמקבלות הנשים בבתי הדין.

עו"ד אורית להב, מנכ"לית מבוי סתום המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות