החודשיים הקריטיים של ההתיישבות ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים

ארבע שנות טראמפ לא הובילו להחלת ריבונות אך הימים עד להשבעת נשיא ארצות הברית בעוד כחודשיים, קריטיים להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון כמו גם לעתיד הבנייה במזרח ירושלים | דעה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/10/20 11:03 יב בחשון התשפא

החודשיים הקריטיים של ההתיישבות ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים
כרם רעים , צילום: דובי גרינפלד

בסוף ינואר האחרון נדמה היה שאנו לקראת היסטוריה קטנה עבור ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. ארצות הברית הכירה באופן מפורש בריבונות ישראלית ביהודה ושומרון והחלת החוק הישראלי על 30% משטחי C – מעולם לא היתה קרובה כל כך. הגדיל לעשות יונתן אוריך, דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצייץ לאחר חשיפת פרטי תכנית המאה: "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון". ציוץ שנמחק לאחר כמה שעות ומאז נדמה שההיסטוריה הקטנה כבר לא תתרחש.

בהצהרה לתקשורת לפני כחצי שנה אמר ראש הממשלה בישיבת סיעת הליכוד כי תאריך היעד להחלת ריבונות הוא חודש יולי. "אנחנו לא מתכוונים לשנות אותו", הצהיר. יום לאחר מכן יו"ר הקואליציה מיקי זוהר דייק את דבריו של נתניהו ואמר כי תאריך היעד להחלת הריבונות הוא ה-1.7. מאז חלפו מים רבים בנהר שבין שתי גדות הירדן, אך הריבונות לא נראית אפילו מהמרפסת של המדינה בישוב פדואל.

הבנייה בעטרות: שבוע לבחירות בארצות הברית והלחץ בימין גובר

הבחירות בארצות הברית תתקיימנה בעוד מספר ימים ונראה כי התקופה שלפנינו היא משמעותית ביותר עבור ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. בעיקר עבור הסדרת התיישבות הצעירה, מה שמכנים "מאחזים", ובניית 9,000 יחידות דיור בעטרות.

במידה וג'ו ביידן יחליף את הנשיא המכהן דונלד טראמפ בבית הלבן, הדבר יכול להוות מכה חזקה עבור מפעל ההתיישבות. בשנת 2010 ביקר ביידן בישראל ובעת ביקורו אושרו 1,600 יחידות חדשות ברמת שלמה, השוכנת במזרח ירושלים מעבר לקו הירוק. "אני מגנה את החלטת ממשלת ישראל לקדם את התוכנית לבניית יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים", אמר ביידן. הדבר לא עבר בקלות וראש הממשלה בנימין נתניהו הובך, קיבל נזיפה חריפה ממזכירת המדינה דאז, הילרי קלינטון ואמר כי הופתע מהעיתוי.

פני קדם הוסדר לאחר 20 שנה

פני קדם הוסדר לאחר 20 שנהצילום: ענף והמועצה האזורית גוש עציון

החלטות הרות גורל הקשורות לישראל כבר לא תתקבלנה בימים הספורים שנותרו עד לבחירות, לא בישראל ובטח שלא בארצות הברית. אך הימים הנותרים עד ל-20.1.2021, התאריך בו יושבע הנשיא ביידן או טראמפ - משמעותיים ביותר. בימים אלה טראמפ עוד מתפקד כנשיא, ונתניהו שדורש את הסכמת האמריקאים למהלכים מדיניים לא יקבל את הסכמתם כשביידן, אם וכאשר, יתפקד כנשיא.

עד לתאריך ההשבעה הנהגת ההתיישבות הצעירה צריכה לפעול אל מול חברי כנסת, שרים ומקבלי החלטות במטרה לנסות ולקדם את תכנית ההסדרה במהרה. צעדים שכאלה כבר נעשים ואפשר להניח שבקרוב נראה אותם בשטח. בירושלים צריכים ללחוץ על ראש הממשלה לאשר את בנייתן של אלפי היחידות בעטרות. השכונה תקועה בוועדה המחוזית שכפופה לראש הממשלה, אך מאחורי הקלעים מתפללים שבניית השכונה תקבל אור ירוק מהאמריקאים עוד לפני סוף השנה האזרחית, דבר שיפתור לראש בממשלה את ההתלבטות שבאישורה. בארבע שנות טראמפ מהלכים כאלה לא יצאו אל הפועל בשל חששות של נתניהו. אך מי יודע, אולי בחודשיים הקרובים משהו ישתנה.