תפילה בבית הכנסת בסגר היא כעין מצוה הבאה בעבירה

הרבנית אדלר, מיוזמות מתווה התפילות לימים נוראיים, מסבירה כי נגיף הקורונה לא מתיר לנו ברירה אלא להישמר יתר על המידה וקובעת כי אחד האתגרים בתקופה הקרובה הוא למסור את הנפש על מצוות שמירת הנפש

חדשות כיפה הרבנית ד"ר חנה אדלר לזרוביץ' 17/09/20 09:49 כח באלול התשפ

תפילה בבית הכנסת בסגר היא כעין מצוה הבאה בעבירה
עושים סדר בתפילות החגים בבתי הכנסת. אילוסטרציה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

העליה התלולה בתחלואה בנגיף הקורונה במדינת ישראל הביאה את מקבלי ההחלטות להכרעה הקשה בדבר הטלת מגבלות חמורות על חיי האזרחים בשבועות הקרובים. להגבלות אלו תהיינה השלכות קשות על פרנסתם של אלפי בני אדם, בתקווה שהמגמה תיבלם ואולי אף תחליף כיוון. במקביל להגבלות, הוגדרו החרגות אשר יאפשרו מתן שירותים חיוניים לאוכלוסיה: פעילות מערכת הבריאות ומערכות חיוניות נוספות, סיוע לאדם במצוקה, קניית מזון ועוד.

בין יתר ההחרגות נוספו הקלות לציבור שומר תורה ומצוות – החל מטבילת נשים במקווה טהרה (שניתנת לביצוע בצורה בטוחה כל עוד הנחיות התו הסגול והתברואה מבוצעות בקפידה), ועד למתווה מיוחד לתפילות בראש השנה ויום הכיפורים. בכל ימי הסגר הותרה התכנסות של 10 איש בלבד במבנה כולל בבתי הכנסת, אך בימים הנוראים ההיתר הורחב לעשרות אנשים על פי גודל בית הכנסת ומספר הכניסות אליו.

צילום: ללא

לכאורה, מדובר בהתחשבות בצרכי הציבור החרדי והדתי אשר עבורו קיום מצוות הוא צורך חיוני, אך כל איש ואשה דתיים יודעים שמצוות שמירת הנפש דוחה כמעט את כל המצוות בתורה, וודאי שאין אנו נמצאים כעת בשעת השמד חלילה. על כן התכנסות בתוך בתי הכנסת אשר עלולה לסכן את המתפללים בו ואת שאר האוכלוסייה עקב התפרצות בעקבותיה, הרי היא כעין מצוה הבאה בעבירה. יש לזכור שהאפשרות להתפלל במניין כהלכה לרבות שמיעת קול שופר וקריאת התורה ניתנת לביצוע בערים וביישובים רבים אשר נערכו לתפילות בחלל הפתוח. על אף שהתפילה בחוץ תחייב קיצור של התפילה והתמודדות עם אתגרים נוספים כגון מזג האויר, חוסר אוירה מתאימה ורעש מהרחוב, אין כל הצדקה להתפלל בתוך בתי הכנסת כאשר ישנה הסכמה רחבה בקרב גורמי המקצוע שיש בכך עליה משמעותית בסיכון להדבקה.

הפער בין מה שהותר על ידי הממשלה לבין מה שרצוי ומומלץ מבחינה בריאותית – אינו פשוט ומעורר ויכוחים בקהילות רבות. קהילה שתבחר לפעול לפי הנחיות המתווה תנהג כחוק, אך עלולה חלילה למצוא את עצמה בעוד מספר שבועות מתמודדת עם התפרצות המחלה בקרב חבריה. זוהי מציאות שניתנת למניעה מראש, ועל אף הקושי הכרוך בכך יש לעשות את מירב המאמצים כדי למונעה.

הקריאה להימנע מתפילות בתוך בתי הכנסת משותפת לרופאים ורבנים כאחד. תוכן המסמך שפרסמנו אתמול מוסכם על רופאים בכירים נוספים ורבנים העוסקים בתחום הרפואה וההלכה. המטרה המשותפת היא להציל חיים כפשוטו. התקופה הנוכחית אינה פשוטה במובנים רבים, ואחד האתגרים בה הוא למסור את הנפש על מצוות שמירת הנפש. בעזרת ה’ בזכות התפילות וההשתדלות נזכה לישועה שלמה בקרוב.