גם את יכולה להוביל מועצה דתית

מספר הנשים שמכהנות במועצות הדתיות נותר מצומצם. נשים אינן זכאיות רק לשירותי דת שמכבדים אותן, אלא גם להביע את קולן כבעלות סמכות והשפעה על קביעת אופיים של שירותי הדת. הגיעה העת שבקרב 131 המועצות הדתיות ברחבי הארץ, תהיה סוף-סוף נציגות מכובדת לנשים

חדשות כיפה אלעד קפלן 07/09/20 19:32 יח באלול התשפ

גם את יכולה להוביל מועצה דתית
למצולמות אין קשר למאמר, צילום: באדיבות המצלם

למעלה מ-30 שנה חלפו מאז נבחרה לאה שקדיאל לאישה הראשונה שמכהנת כחברה במועצה דתית. בעקבות פסיקת בג"ץ שניתנה בעניינה, נסללה הדרך לנשים נוספות, אך לצערנו, מאז ועד היום מספר הנשים שמכהנות במועצות הדתיות נותר מצומצם. לפני מספר שנים הנחה היועץ המשפטי לממשלה לדאוג לייצוג הולם של נשים בקרב חברי המועצה. על אף שמאז אכן נעשה שיפור, הוא נותר קטן מאוד ביחס לחלקן באוכלוסייה. מצב זה חמור אף יותר בקרב אלו שעומדות בראשות המועצות הדתיות, שם שיעורן הנשים עומד על 3% בלבד, כולן מוגדרות כממונות ומשמשות בתפקיד רק באופן זמני.

במבט לאחור, קשה לחלוק על כך ששילובן של נשים במועצות הדתיות, גם אם הוא מועט ולא מספק, הביא תועלת רבה. המועצות הדתיות שאמונות על מתן שירותי הדת, נועדו לשרת ולשקף את צרכי הציבור שברשות המקומית שבתחומן הן פועלות, ולשם כך, נדרש ייצוג הולם של האוכלוסיות שמעוניינות בשירותים אלו. ואכן, בשנים האחרונות נשים פעלו במועצות דתיות שונות בכדי לשפר את כלל השירותים, לתת מענה לנשים שטובלות במקוואות, באות בשערי הנישואים ומבקשות שיעורי תורה ותרבות תורנית. אולם, בכדי ליצור את התיקון הנדרש בשירותי הדת, לא מספיק מינוי נקודתי אלא שינוי תפיסה.

הגיע הזמן לעלות קומה. נשים אינן זכאיות רק לשירותי דת שמכבדים אותן, אלא גם להביע את קולן כבעלות סמכות והשפעה על קביעת אופיים של שירותי הדת. מעמדן של נשים בקהילות הדתיות, החרדיות והמסורתיות הולך ומתחזק, ודבר זה צריך לבוא לידי ביטוי גם במסגרת מוסדותיה הדתיים של מדינת ישראל.

בחודשים הקרובים צפויים לצאת לדרך הליכי הבחירה למועצות דתיות. בחירת חברי המועצה הדתית מתחלקת בין שלושה גופים, כך שהמועצה המקומית, השר לשירותי דת והרבנות המקומית רשאים לבחור נציגים ונציגות ולהטיל וטו על המועמדים של הגופים האחרים. לפי החוק, במקרה שבו לא נבחרה מועצה בגלל אי הסכמה בין שלושת הגופים, השר לשירותי דת רשאי למנות שני ממונים זמניים (שלעתים הופכים לקבועים) עד אשר תיבחר מועצה.

הליך הבחירה, לחברות במועצה ולראשות המועצה בפרט, משלב בין המורכבות של הליכי מינוי במגזר הציבורי לבין מורכבות פוליטית, בפרט בזירה המקומית. גם במקרה הזה, בכדי להניע את מקבלי ההחלטות להביא לשוויון מגדרי, ייצוג הציבור ושיפור שירותי הדת, הציבור צריך לקחת אחריות.

לשם כך התכנס הפורום ארגונים למען נשים במועצות הדתיות, שפועל במטרה להביא למינוי נשים לראשותן, ובכך לתרום לשיפור שירותי הדת בישראל. הגיעה העת שבקרב 131 המועצות הדתיות ברחבי הארץ, תהיה סוף-סוף נציגות מכובדת לנשים. פורום הארגונים שכולל את 'עתים', נאמני תורה ועבודה, 'קולך', 'נבחרות' והציבור החרדי הממלכתי, פועלים לאתר ולקדם נשים מתאימות, שעומדות בתנאי הסף הנדרשים בכדי לעמוד בראשות מועצה דתית, אשר יכולות להוביל את שירותי הדת קדימה, למען החברה הישראלית.

אם המהלך הזה יצליח להוביל לשינוי, ולו חלקי, תהיה בכך בשורה גדולה לא רק לנשים שייבחרו אלא לציבור כולו. ככל שהממסד הדתי יהיה מחובר וקשוב לצרכי העם היהודי, כך ייטב לכולנו.

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'