המרד הגדול: מיקי זוהר מאבד כוח בליכוד, אבל צובר כוח לפריימריז

עם ממשלה לא מתפקדת וקואליציה שלא מצליחה להתייצב, יושב ראש קואליציה עם פתיל קצר כשל מיקי זוהר, הוא כנראה האדם הלא נכון בזמן הלא נכון. ובכל זאת כוחו הולך וגודל, לא בקרב ח"כי הליכוד, אלא במרכז המפלגה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 31/07/20 09:20 י באב התשפ

המרד הגדול: מיקי זוהר מאבד כוח בליכוד, אבל צובר כוח לפריימריז
נתניהו עם מיקי זוהר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יושב ראש הקואליציה ויושב ראש סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, לקח את תפקידו צעד אחד רחוק מדי, כאשר הטיל עונשים על חברי כנסת ושרים בליכוד שלא הגיעו להצבעה על הצעת החווק לאיסור טיפולי המרה. אבל חייבים להודות - זוהר קיבל תפקיד בלתי אפשרי בתוך קואליציה שמתקשה להתייצב, ויש שיגידו שהיא גם לא רוצה בכך. 

המרד בתוך הקואליציה החל להיות פומבי לפני חודש בדיוק, כאשר סיעת יש עתיד הגישה את הצעת חוק הפונדקאות, המבקשת לאפשר לבני זוג מאותו המין לבצע הליך פונדקאות בישראל. ההצעה כמובן נפלה, אך שלושה ח"כים, ביניהם שני שרים, הצביעו בעדה. אלו היו שר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שר העבודה והרווחה איציק שמולי וסגן יו"ר הכנסת איתן גינזבורג - שלושתם הומואים מוצהרים החיים עם בני זוגם, שניים מהם הביאו לעולם ילדים עם אם פונדקאית בחוץ לארץ.
ההצבעה שלהם היתה מובנת, איך הם יכולים להצביע נגד אורח החיים שלהם עצמם, ולצאת נגד בני הקהילה שלהם? שאר הקואליציה הכילה את המרד הקטן, אך זו הייתה רק סנונית ראשונה. 

רגע אחרי ההצבעה זוהר הגיע לחדרו עייף וכועס, הוא הבין את ההצבעה של חבריו לקואליציה, אך גם את המשמעויות שלה לטווח ארוך. לכל חבר כנסת יש משהו שיקר לליבו, אך בלי משמעת קואליציונית אין אפשרות להתקדם וכל הממשלה מתפרקת.
ראש הממשלה מיהר להתקשר אליו ולהבין איך קרה דבר כזה, הרי ביתר הפעמים בהם עלתה הצעת חוק בעד קהילת הלהט"ב, אוחנה נמלט מהמליאה וכך לא אולץ להצביע נגדה. הפעם הוא לא יכל לאפשר לעצמו את הפריבילגיה הזו, מכיוון שמהרגע שגינזבורג ושמולי הצביעו בעד, לא יהיה לו איך לתרץ את היעדרותו. 

זוהר מיהר להודיע כי הסוררים ייענשו: "השרים שהצביעו בניגוד לעמדת הקואליציה ננזפו וישקלו סנקציות נגדם", אך בכחול לבן סירבו להעניש את שר הרווחה וסגן יו"ר הכנסת, וכך גם השר לביטחון פנים 'זכה לחנינה'. המשמעות היתה אחת - ח"כי ושרי כחול לבן יכולים לעשות ככל העולה על רוחם בקואליציה הזו, אך גם לחברי הליכוד שמורה הזכות הזו - בתנאי שהם ביצעו את הפשע יחד עם כחול לבן. 

מאז, הקואליציה הזו לא ידעה רגע אחד של נחת, ופעם אחר פעם פעולותיו של זוהר, כאדם שאמור לנסות לקדם הסכמות ופשרות בין חלקי הקואליציה, עלו בץהו, וממצבים אותו כיו"ר כושל. ואם לא די בכך, לזוהר יש פתיל קצר, בכל פעם שמישהו ממרה את פיו ומצביע בניגוד לקואליציה, הוא תוקף אותו בכל הכוח ומתנהג כמו פיל בחנות חרסינה. לאט לאט הא רכש לעצמו אויבים רבים בסיעת הליכוד, ביניהם בכירים רבים, שלעיתים פשוט נהנים לראות אותו נופל ומצביעים בניגוד לדעת הקואליציה, רק כדי לתפוס אותו במבוכתו פעם נוספת. 

השבוע, כאמור, הוא החליט להפעיל את סמכותו והטיל עונשים על ח"כי הליכוד, אך הם כבר לא שתקו לו, והתחילו לארגן מרד נגדו ולהחתים את חברי הכנסת להחלפתו. המרד דוכא עוד באותו הערב על ידי ראש הממשלה נתניהו וסיכוי טוב שהעונשים הללו יומתקו מהר מאוד.

התפיסה של זוהר היא - מה שלא עובד בכוח יעבוד בעוד יותר כוח, אולם בליכוד התפיסה הזו עובדת רק לאדם אחד - נתניהו - אף אחד אחר לא ניסה להשתמש בכוח כזה בליכוד. 
אך נראה שמה שלא עובד לזוהר בסיעת הליכוד, עובד לו במרכז המפלגה. במידה ויהיו עכשיו פריימריז לרשימת הליכוד, סביר להניח שזוהר יעלה ממיקומו הנוכחי, אפילו לעשירייה הראשונה. מבחינתו, כל העימותים מול בכירי הליכוד הם מכות קטנות בכנף, כל עוד במרכז הליכוד מבינים מי בעל הבית החדש.