אחרי ה'פייק' ריב מול נתניהו, גנץ הראה לחרדים איך נראה משבר אמיתי

החרדים הציגו לגנץ משבר מול נתניהו כדי לרכך אותו בנושא התקציב, בתמורה ראש הממשלה החליפי הראה להם שהוא בוחר בציבור החילוני על פני הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ויצר מולם משבר אמתי. אך החרדים, שלא כמו יתר השותפים הקואליציוניים, מבינים שעל כתפיהם מונחת הממשלה המקרטעת בתולדות ישראל ונוהגים באחריות

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 24/07/20 09:22 ג באב התשפ

אחרי ה'פייק' ריב מול נתניהו, גנץ הראה לחרדים איך נראה משבר אמיתי
גפני וגנץ רגע לפני ההצבעה על חוק איסור טיפולי המרה, צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

מאז החלו הגבלות התנועה בערים החרדיות, בעקבות התפשטות הקורונה, נוצר קרע בין המפלגות החרדיות לנתניהו, הראשונים דרשו לקבל קריטריונים ברורים לפני שמחליטים לסגור עיר כזו אחרת ואף התקיימה פגישה בין הצדדים לדון בפרטים, אך יו"ר דגל התורה, משה גפני סירב להגיע. בהדרגה, ככל שהחריפה האלימות המשטרתית כלפי המפגינים החרדים, כך גדלה האיבה בין הצדדים. אך נראה שגם פוליטית לחרדים נמאס לחטוף מכות בשביל נתניהו. כשעלתה ההצעה של ח"כ סמוטריץ להקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגוד העניינים של שופטי בית המשפט,נתניהו רצה לאפשר חופש הצבעה בליכוד וביקש להבטיח שהחרדים מתנגדים כך שהחוק לא יעבור, אולם החרדים סירבו להיות השוטר הרע, ובעיצומו של המשבר דרעי ניתק על נתניהו את שיחת הטלפון שהתקיימה בניהם בנושא. השיא הגיע השבוע, בעיצומה של ועדת הכספים אמר יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ליו"ר הועדה גפני: "אני מקווה שנחזור לעבוד טוב כמו פעם. גפני השיב לו: "יש דברים שכבר אי אפשר להחזיר לאחור".

הגזרה הפומבית של גפני גרמה לכולם לחשוש שהברית בין החרדים לליכוד עלתה על שרטון, ומנגד החל ירח דבש בין הח"כים החרדים לבין ראש הממשלה החלופי, בני גנץ. בכנסת כבר דיברו על ברית חדשה ופירוק גוש הימין, אך ביהדות התורה וש"ס הסבירו לי שמדובר 'בפייק' משבר, שאין באמת משבר בין הליכוד לחרדים, אלא זוהי בסך הכל הצגה לכבודו של שר הביטחון גנץ. החרדים, בשירותו של נתניהו, מנסים לרכך את יו"ר כחול לבן בנושא התקציב, כך שיאפשר לתקציב החד שנתי לעבור, ולא יתעקש על תקציב דו שנתי. בכל פעם שגפני הגיע לגנץ לדבר איתו על התקציב, ראש הממשלה החליפי החל לחשוד בו שהוא שהוא לא מדבר מטעמים כלכליים, אלא מטעמים פוליטיים  כדי לאפשר לנתניהו נקודת יציאה מהסכם הקואליציוני בלי לצאת מבלפור. כדי שגנץ יחבור אליהם, הם היו צריכים להראות לו שהם לא בכיס של ביבי יותר. 

החרדים זועמים

החרדים זועמים: "אתה לא תהיה ראש ממשלה"צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

אולם, לאחר שכבר נראה שהחרדים וגנץ ירוצו יחד לעבר השקיעה, הגיע להצבעה החוק נגד טיפולי המרה, שעבר בקריאה טרומית -  ברגע הזה גנץ היה צריך להכריע בין החרדים לבין 'הבייס' שלו, שבורח לו לעבר יש עתיד. הסוף כבר ידוע, הוא בחר בציבור החילוני כי הבין שהברית בין החרדים לליכוד לא תנותק כל כך מהר. אז החל משבר אמיתי, החרדים צעקו לעבר גנץ במליאה 'אתה כבר לא תהיה ראש ממשלה', ומאז יש נתק ביחסים. 

החרדים פתחו במסע נקמה, וביקשו לעלות שתי הצעות חוק בשבוע הבא, הראשונה היא חוק חמץ בבתי החולים. השנייה היא פסקת ההתגברות, בעזרתה הם תופסים שתי ציפורים במכה אחת. הליכוד לא יוכל להצביע נגדה וכחול לבן לא יוכלו להצביע בעדה בגלל שהם "שומרי הדמוקרטיה". החרדים רוצים לוודא שיש להם רוב כך שהמשבר יהיה ממש גדול וכבר דיברו עם ימינה, שכמובן תמכו, אבל זה לא מספיק. ח"כי הסיעות החרדיות פנו לשניים שעל פיהם תיפול הממשלה - יועז הנדל וצביקה האוזר. 

שני חברי סיעת דרך ארץ ידועים בעמדות הימניות שלהם ופסקת ההתגברות היא ציפור נפשם, אך לעת עתה הם יישרו קו עם כחול לבן כמעט בכל נושא. בנושא הריבונות הם דרשו את תמיכת האמריקאים, בוועדה לבדיקת העליונים הם הצביעו נגד והם תומכים בתקציב דו שנתי כמו גנץ, אך האם הפעם הם יחברו לימין? בינתיים הם קבעו עם החרדים זמן לאכול רגל קרושה בבני ברק.

אולם סערת טיפולי ההמרה נגמרה די מהר. ניסנקורן מיהר להגיע ללשכת גפני והסביר לו שכחול לבן לא מתכוונת שהצעות החוק יעלו להצבעה שנייה ושלישית, אלא זה רק היה נקמה בליכוד, נתניהו הבטיח לליצמן ש'מחדל' כזה לא יחזור על עצמו, וכך החרדים נרגעו. לסוף הסאגה אפשר להגיד שחברי הכנסת החרדים יודעים לעשות הצגות משבר ואף טובים בזה, אך הם מבינים שהקואליציה המקרטעת בתולדות המדינה עומדת על הכתפיים שלהם ומגלים גם אחריות ובגרות.