משבר הקורונה: כיתות נפרדות או מעורבות – זאת השאלה?

אנחנו סבורים שחינוך מעורב, בוודאי בגיל היסודי, תורם תרומה חיובית להתפתחות של התלמידים, ומכין אותם בצורה טובה לחיים בחברה מעורבת עם גבולות נכונים. אך מה נעשה בימי הקורונה בהם החלוקה מתנהלת בצורה שונה?

הרב צבי קורן
ב באב התשפ
,
23 ביולי, 2020 14:13
הרב צבי קורן

הרב צבי קורןצילום: שיבולת שחר

בימים שבשגרה השאלה העיקרית בנוגע לכיתות נפרדות או מעורבות היא: מה הבחירה שלנו לכתחילה? לאחר ששקלנו זאת לא פעם, עמדתנו בתנועת נאמני תורה ועבודה ידועה: אנחנו סבורים שחינוך מעורב, בוודאי בגיל היסודי, תורם תרומה חיובית להתפתחות של התלמידים, ומכין אותם בצורה טובה לחיים בחברה מעורבת עם גבולות נכונים.

אך בימים אלה עולה שאלה שונה. הפרדה לכיתות בנים או בנות יוצרת לעתים רבות כיתות שאינן מאוזנות מבחינה מספרית, דבר שדורש תקציב נוסף מעבר למה שנדרש בכיתות מעורבות. בעבר, הודות לתקציבים קואליציוניים שהושגו בהסכמים פוליטיים, בתי ספר קיבלו תוספת שעות, ובחרו האם להפנות אותו להפרדה מגדרית או לטובת תוספת שעות תורה, מענים רגשיים, פעילות חברתית או פדגוגיה. אבל עכשיו, לקראת שנה"ל תשפ"א – תוספת התקציב הזו פשוט איננה.

מצב זה מעורר דילמה בבתי ספר בחמ"ד במקומות שונים בארץ: האם לשמור על ההפרדה בין הבנים לבנות בכיתות בכל מחיר? על חשבון מה? כיצד נמשיך לתת לילדינו חינוך תורני מצוין? נשאל את עצמנו: ממה מורכב חינוך תורני טוב? 

יהיו שם הקפדה על דרך ארץ, העמקה בעבודת המידות, ומאמץ להפנים את הערכים של המצוות שבין אדם לחברו וליישם אותם ביום-יום. יהיו שם לימוד הלכה ומחויבות לקיומה, שאיפה למצוינות והישגים גבוהים בלימוד תורה, ומאמץ להאיר את האור הגדול של התורה, שמביא לאהבת ה' ואהבת התורה.
תהיה שם הקשבה לצרכים המיוחדים של הדור – כן, גם ביסודי, וגם הקשבה לצרכים של כל תלמיד ותלמידה, והשקעה בבניית קשר חזק ובונה בין המחנך לכל אחד מהתלמידים. ואולי אתם תוסיפו משהו אחר שלדעתכם צריך להיות כלול ברשימה הזו.

את כל אלה אפשר לעשות גם בכיתת בנים, גם בכיתת בנות, וגם כאשר יש גם בנים וגם בנות בכיתה.
יש מי שיגיד: "או חינוך תורני טוב או כיתה מעורבת, זה לא הולך ביחד!". אבל אני מציע לא ללכת בגישת "או-או". בהקשרים רבים בחיים הגישה הזו משאירה אותנו עם האפשרות הכי פחות טובה. עדיף לבחור בטוב מאד, גם אם בעיניך הוא לא מושלם.  

האם כדאי להפסיד דברים הכרחיים אחרים על מנת לשמור בכל מחיר על ההפרדה של הכיתות? אנו בתנועת נאמני תורה ועבודה מזמינים את המתלבטים בסוגיה זו להיות בקשר איתנו. נשמח לסייע בכל מקום שהשינוי הזה גורם לדילמה או למאבק. אנחנו מאמינים שאם נשקיע מאמץ גדול לתת חינוך תורני ראוי אנחנו יכולים להצליח בכך, בסייעתא דשמיא, גם בכיתה מעורבת.

הכותב הינו ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה, הרב צבי קורן

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
23.07.2020

1. נאמני תוע-ים בדרך (אביחי)

תו"ע - ים בדרך. לא תורה ולא עבודה

עבודה בעינים

דווח על תגובה לא ראויה
23.07.2020

2. ומה התורה חושבת? (ש)

גדולי ישראל מדריכים אחרת וקמים גמדים ומרמים יד בענקים

דווח על תגובה לא ראויה
24.07.2020

3. מה תבדוק ועדת החקירה הממלכתית למחדלי הקורונה? (יהודה כהן)

מה תבדוק ועדת החקירה הממלכתית למחדלי הקורונה?
.1 מה ידעו על מחקרים של עשרות שנים שהקורונה מהוה עשרים אחוז מההצטננויות כל שנה?
.2 כמה נשאי קורונה נפטרו ללא אישפוז, אם בכלל?
.3 כמה מאושפזי קורונה נפטרו ללא קבלת תרופות ניסיוניות, אם בכלל?
.4 מדוע לא פורסמו נתונים לגבי הסעיפים הקודמים? והאם אין בכך הפרת חוק זכויות החולה?
.5 האם וכיצד התקבלו הסכמות חולים לטיפולים ניסיוניים? איזה מידע קיבלו? ואיך הסבירו לזקנים שאושפזו כשהם מנותקים ממשפחתם, את הסיכונים בניסוי?
.6 מה בדיוק שינו במדדים להכרזה על תוצאות בדיקת קורונה כחיובית? האם בדיקה שאבדה מוכרזת כחיובית? וכמה אבדו?
.7 מה שינו במדדים להכרזה על חולב קורונה כחולה קשה? ומי בדק את ההשלכות לשינוי?
.8 מי בדק את ההשלכות הנפשיות של הפחדת הציבור ובמיוחד הטלת אימה על זקנים, ואת ההשלכות הרפואיות האחרות הנגררות מהתופעות הנפשיות?
.9 מדוע האמצעים שהופעלו להתמודדות עם נגיף הקורונה, לא הופעלו להתמודדות עם נגיפי איידס וצהבות, ועם חידקי ספירוכטות?
.10 מי החליט לאילו מהמומחים יהיה פתחון פה בנושא? ומי מהלא מומחים ישתתף בניהול המשימות?

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

טס לאוקראינה דרך טורקיה. אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ישראלי חלה בקורונה - ועלה על טיסה לאוקראינה

קרא עוד