רגע לפני הסגר: הניחו לבתי הכנסת

בצל הכוונה להחמיר בהגבלות ולסגור את בתי הכנסת, אפי ויס קובע כי כל זמן שמסעדות פועלות - לא יתכן לסגור את בתי הכנסת, וכל זמן שהפגנות מותרות - יש להתיר גם תפילה במניין בשטח פתוח

אפי ויס
כה בתמוז התשפ
,
17 ביולי, 2020 12:59
בית כנסת באפרת

בית כנסת באפרתצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

הקורונה שברה השבוע שיאים חדשים במספרי הנדבקים, וכרגע נראה שפנינו להחמרת ההגבלות. אך בשבוע שעבר עוד היו כאן דיונים לגבי ההקלות - מה צריך לסגור ומה אפשר לפתוח. בין מוקדי הוויכוח היו בתי הכנסת, אשר לגביהם נשמעו קולות - דווקא מתוך הציבור הדתי - שקוראים לסגירתם בשנית, או לפחות קוראים לציבור להדיר רגליו מהם.  לדעתי זו קריאה שגויה ואף מקוממת, ולהלן אסביר מדוע.

לפני שלב הטיעונים, אפתח בהתרשמות אישית לגבי מצב בתי הכנסת. במשך שנים נהגתי להתפלל בשבת בבוקר ב'שטיבלאך' המפורסם בקטמון, ירושלים. מנהג זה פסק לפני כארבעה חודשים - עם סגירת בתי הכנסת בגל הראשון. אך השטיבלאך לא נפתח גם כאשר הוסרו ההגבלות, ונותר סגור עד היום (מתקיימים מעט מניינים בחצר). הנהלת בית-הכנסת הבינה שבמבנה הצפוף קשה מאד להישמר, ולכן החליטה להחמיר - מעבר להנחיות משרד הבריאות. ישנם בתי כנסת נוספים - כולל בית הכנסת הגדול (!) - שלא חזרו לפתוח את שעריהם מאז חודש אדר.

בצוק העיתים, נדדתי לבית-כנסת אחר בשכונה. מדובר במבנה גדול ומרווח שבימי שגרה יכול בקלות להכיל כ-200 מתפללים. בשבת האחרונה הגעתי לבית-הכנסת בין 20 הראשונים, וכך זכיתי להיכנס ולהשתתף בתפילה. אך לאחר שהגענו למכסה המותרת הגבאי נעל את דלתות בית הכנסת. לא עברו דקות בודדות ונשמעו דפיקות רמות מכיוון הדלת - יהודים מבקשים להיכנס לתפילה...אך השערים נותרו נעולים.

מאוחר יותר - מיד לאחר ההבדלה - אני מתחבר לרשתות ולחדשות, וצופה בעדכונים מכיכר רבין. שם אלפים רבים של מפגינים מצטופפים ומקיימים את מצוות ההפגנה. מסתבר שמצווה זו - להבדיל מתפילה בציבור - דוחה גם פיקוח נפש, ולכן מותר וראוי להדר בה - להפגין ברוב עם, וכל הנדחק הרי זה משובח!

מיותר להסביר (ואולי לא?) את הדיסוננס שנוצר בין שתי החוויות. בבתי-הכנסת מקפידים על ההנחיות ומתפללים נשארים בחוץ, ובחוצות הערים - אין דין ואין דיין, אין סופר ואין מונה.

יאמרו המצדדים בסגירת בתי-כנסת: ברור שאנו מתנגדים גם להפגנה ההמונית והתקהלות צפופה. ואם הם (המפגינים) רוצים לסכן את עצמם, זה לא אומר שגם אנחנו ננהג בחוסר אחריות.

ואני אומר להיפך - ציבור המפגינים בכיכר אינם מתאבדים חסרי דעת (למרות שאנו חלוקים ברוב הנושאים). הם מבינים ומודעים לסיכון ההדבקה, אך הם מוכנים להסתכן כדי להשתתף במשהו שחשוב להם. כנראה שגם המדינה מוכנה לספוג את הסיכון הזה (הסיכון לכלל הציבור, גם אלו שאינם מפגינים) כדי לאפשר את הפעילות הערכית הזאת - למרות שהיא חשובה רק *לחלק* מהציבור.

באותה מידה - אם לא למעלה מכך - חשובה להרבה יהודים התפילה בבית כנסת. אם אפשר להבין ליבם של המפגינים ולאפשר הפגנות המוניות, בוודאי שחובה לאפשר המשך תפילות בציבור.

זווית נוספת לבחינת ההגבלות היא השוואה בין בתי הכנסת למסעדות - השוואה שחגי סגל, עורך מקור ראשון, הגדיר בשבוע שעבר כ'ווכחנות קטנונית', ובכל זאת:  אתקטנן ואטען שבתי הכנסת אינם מסוכנים יותר ממסעדות. בבתי-הכנסת יש חובת מסיכה במשך כל התפילה, וכאמור - ברובם יש הקפדה רצינית, בעוד שבמסעדות אין חובת מסיכה (קצת קשה לאכול..) ואנשים עשויים לשבת שעות בסמיכות וללא מסיכות. שבוע לפני כן האיץ סגל בקוראים להגדיל את הצריכה, ובין השאר המליץ גם על יציאה למסעדות. אני מבין (גם מחילופי ציוצים בטוויטר) שההבדל - לדעתו - נעוץ בכך שפתיחת מסעדות מעודדת צריכה ומניעה את הכלכלה, מה שאין כן בתי-כנסת.  אך גישה זו מוקשה משני כיוונים:

א. גם הפגנה היא לא כלכלית, וכאמור לעיל - הפגנות מותרות, אפילו ללא הגבלת מספר משתתפים. יש עוד ערכים מעבר לכלכלה, ובית כנסת לא אמור להיות האחרון ברשימה הערכים.

ב. אמנם פתיחת המסעדות מועילה לפרנסתו של בעל המקום (וגם של הספקים וכו'). אך ההשוואה צריכה להיות בין המתפללים לבין ציבור המבלים במסעדה. האם מי שחושב שהתקהלות בבית הכנסת גובלת בפיקוח-נפש, אך במקביל קורא לצאת למסעדה - בעצם ממליץ לסועדים להכניס את עצמם לסכנה לשם חיזוק פרנסתו של הזולת??

לסיכום: אני לא קורא להקלות מיוחדות לטובת בתי הכנסת. אך לדעתי כל זמן שמסעדות פועלות - לא יתכן לסגור את בתי הכנסת, וכל זמן שהפגנות מותרות - יש להתיר גם תפילה במניין בשטח פתוח.

ועוד מילה לסיום - יש הטוענים ששומרי הלכה אמורים להחמיר יותר בפיקוח נפש, ולכן בבתי כנסת יש להקפיד יותר. עליהם אומר - אל תהיו צדיקים הרבה. אמנם הקב"ה 'מדקדק עם צדיקים כחוט השערה', אבל אנחנו רק בני אדם. ובדיני אדם - כולם אמורים להיות שווים בפני החוק, ואכיפה בררנית היא אחת העוולות החמורות. לכן החלטה לסגור את בתי-הכנסת אסור לה שתתקבל על-ידי הרשויות. מי שרוצה 'להחמיר' על עצמו, יתכבד ויתפלל בביתו. אך אנא - אל ימס את לבב אחיו כלבבו.

 

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
17.07.2020

1. כתבה הזויה ומנותקת מיסודות הדת היהודית (גדעון )

אנחנו שומרי אמוני ישראל נישא את הדגל של קידוש החיים ופיקוח נפש דוחה הכל למעט העברות החמורות.

כל שאר האמור בכתסה אינו לעניין ואינו משנה מאומה מכלל עיקרי זה.

לא מעניינים אותי המסעדות, הבארים, חופי הים - אנחנו שומרי הדת נקפיד על קדושת החיים ללא סייג.

דווח על תגובה לא ראויה
17.07.2020

2. כתבה הזויה ומנותקת מיסודות הדת היהודית (גדעון )

אנחנו שומרי אמוני ישראל נישא את הדגל של קידוש החיים ופיקוח נפש דוחה הכל למעט העברות החמורות.

כל שאר האמור בכתסה אינו לעניין ואינו משנה מאומה מכלל עיקרי זה.

לא מעניינים אותי המסעדות, הבארים, חופי הים - אנחנו שומרי הדת נקפיד על קדושת החיים ללא סייג.

דווח על תגובה לא ראויה
17.07.2020

3. צודק לחלוטין (נתנאל)

איזו סיבה יש להפסיק את התפילות?
כל עוד יושבים במרחקים ועוטים מסכות ושומרים על כל הכללים מה הבעיה להתפלל?

דווח על תגובה לא ראויה
17.07.2020

4. צודק לחלוטין (נתנאל)

איזו סיבה יש להפסיק את התפילות?
כל עוד יושבים במרחקים ועוטים מסכות ושומרים על כל הכללים מה הבעיה להתפלל?

דווח על תגובה לא ראויה
17.07.2020

5. צודק לחלוטין (נתנאל)

איזו סיבה יש להפסיק את התפילות?
כל עוד יושבים במרחקים ועוטים מסכות ושומרים על כל הכללים מה הבעיה להתפלל?

דווח על תגובה לא ראויה
18.07.2020

6. קיא ירוק (המעניש)

קיר קיא קיא קיא קיר קיר קיש קיש קיש קיק קיק
אתם ונתניהו תהיו הסוף של כולנו ושל המדינה הזאת.

דווח על תגובה לא ראויה
19.07.2020

7. הטענה היחידה במקום היא שבבית כנסת ניתן להקפיד על הנהלים המונעים סכנה (ולכן במקום שניתן צריך להתפלל תוך הקפדה על מרחק ומסיכה)

אף אחד לא נתן רשות לאנשים לסכן אחרים בשביל הפגנות, וההפגנות צריכות להיות לפי הנהלים. זהש זה אל מתקיים זה ביזוי הציבור וסיכונו על ידי המפגינים ואין שום היתר לסכן את הציבור בשביל שאתה תוכל להפגין - או להתפלל...

ההשוואה למסעדות יש בה מן ההגיון. אם מותר לסכן חיים בשביל מסעדה, מותר בשביל תפילה.
כל עוד אינך מסכן אחרים לא בזה ולא בזה.

דווח על תגובה לא ראויה
19.07.2020

8. לגדעון: אם זה פיקוח נפש, אז אסור מסעדות. אבל אם שומרים על הכללים שניתנו על ידי משרד הבריאות, אין בעית פיקוח נפש. (הרי לפי אותה טענה אסור לחצות כביש בשביל להתפלל)

כמובן שמי שלא יכול ללכת למסעדות וכו' בגלל הסכנה, ובאזור שלו בית כנסת אינו יכול להעמיד את התנאים הנדרשים, בוודאי שלא יילך.

אבל אם יש מקום בו ניתן לקיים מניין בדיוק לפי כל הנהלים והם נשמרים, למה לא?

מבחינת האכיפה, בוודאי שצריך להיות שווה בין כולם. למה דרישות מציבור אחד לא יכולו על צרכי ציבור אחר? ואגב, אם הינך מחמיר בפיקוח נפש, דע שעבור כמה לא ללכת לבית כנסת לזמן ממושך זה גם בגדר פיקוח נפש כפשוטו, או שאינך מבין בדידות מהי...

גילוי נאות: אני הפסקתי ללכת לבית הכנסת אצלי בקיבוץ. אני צעיר וביקשו לתת עדיפות למבוגרים שילכו לבית הכנסת להיות חלק מהמניין המצומצם. אז אני מתפלל יחיד.

דווח על תגובה לא ראויה
20.07.2020

9. לבתי הכנסת מגיעים הרבה יותר מאשר למסעדות (תושב מטה בנימין)

לבית הכנסת אמור להגיע כל נער וכל גבר [שומר מצוות] שלוש פעמים ביום. למסעדה הולכים הרבה פחות אנשים, ובתדירות הרבה יותר נמוכה.
במסעדה יש "בעל בית" אותו ניתן לקנוס אם יפר את ההנחיות. ברבים מבתי הכנסת - בעיקר השטיעבלאך, אבל גם בבתי כנסת ביישובים ובשכונות - לית דין ולית דיין. גם גבאי שמבקש לדרוש ממתפלל לשים מסכה או לעבור למקום מרוחק יותר, אין לו "שיניים", ובמקרים רבים המתפללים "מצפצפים" עליו. שלא לדבר על קהילות שמזלזלות בהנחיות במזיד ובשאט נפש.
להפגנות מגיע אחוז קטן מאוד מן האוכלוסייה, ולמעט כמה "מפגינים מקצועיים", כל מפגין עושה זאת פעמים בודדות במשך השנה או החודש.
גם אם בעלי המסעדות ו'או המפגינים מצליחים לכופף את המדינה, בתי הכנסת לא צריכים להיות חממה של הפקרות.
לא מספיק להיות "צודקים", צריך לנהוג באחריות.
בבית הכנסת יתפללו עשרה בלבד. בחוץ יתפללו יותר. בסופו של דבר כמעט כולם יתפללו במניין.

דווח על תגובה לא ראויה
20.07.2020

10. לבתי הכנסת מגיעים הרבה יותר מאשר למסעדות (תושב מטה בנימין)

לבית הכנסת אמור להגיע כל נער וכל גבר [שומר מצוות] שלוש פעמים ביום. למסעדה הולכים הרבה פחות אנשים, ובתדירות הרבה יותר נמוכה.
במסעדה יש "בעל בית" אותו ניתן לקנוס אם יפר את ההנחיות. ברבים מבתי הכנסת - בעיקר השטיעבלאך, אבל גם בבתי כנסת ביישובים ובשכונות - לית דין ולית דיין. גם גבאי שמבקש לדרוש ממתפלל לשים מסכה או לעבור למקום מרוחק יותר, אין לו "שיניים", ובמקרים רבים המתפללים "מצפצפים" עליו. שלא לדבר על קהילות שמזלזלות בהנחיות במזיד ובשאט נפש.
להפגנות מגיע אחוז קטן מאוד מן האוכלוסייה, ולמעט כמה "מפגינים מקצועיים", כל מפגין עושה זאת פעמים בודדות במשך השנה או החודש.
גם אם בעלי המסעדות ו'או המפגינים מצליחים לכופף את המדינה, בתי הכנסת לא צריכים להיות חממה של הפקרות.
לא מספיק להיות "צודקים", צריך לנהוג באחריות.
בבית הכנסת יתפללו עשרה בלבד. בחוץ יתפללו יותר. בסופו של דבר כמעט כולם יתפללו במניין.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתניהו בוועידת המנהיגים צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נתניהו בוועידה בינלאומית: "רוצים מנגנון בסדר גודל תעשייתי שיוכל לבצע בדיקות המוניות"

קרא עוד