תנו לראשי הרשויות סמכות במאבק בקורונה - זה ישתלם

במאבק בקורונה, ראשי הרשויות והרשויות המקומיות יודעים לתת לתושבים מענה מהיר ומדויק הרבה יותר מהביורוקרטיה המסורבלת של משרד הבריאות. ראש מועצת אפרת קורא לממשלה להתעשת, ולהאציל סמכויות לרשויות המקומיות

חדשות כיפה עודד רביבי 09/07/20 14:20 יז בתמוז התשפ

תנו לראשי הרשויות סמכות במאבק בקורונה - זה ישתלם
עודד רביבי, צילום: באדיבות המצלם

מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, מצד אחד התחושה אצל רבים היא שהממשלה לא הגיעה מגובשת ל"גל השני" והאוכלוסייה שדורשת תשובות. ומהצד השני ראשי הרשויות, אליהם נשואים המבטים מתוך תקווה שאלה יתנו מענה. ראשי הרשויות הפכו לראשי ממשלה מקומיים, טוב תעשה הממשלה אם גם תעניק להם קצת יותר סמכויות ותגבש תקציב בהתאם.

"שגרת החירום" שכופה עלינו נגיף הקורונה מציבה אתגרים אינספור למדינה, החלטות הממשלה שמתנהלות כפי שהגדיר ראש הממשלה "כאקורדיון" נובעות משורה של שינויים בנתונים עובדתיים. יחד עם זאת צפו ועלו על פני השטח אתגרים בהם, לו רק היו יותר סמכויות לראשי הערים, ניתן היה לתת להם מענה טוב יותר.


(רביבי בפנייה לתושבים, בתקופת הגל הראשון של הקורונה)

מספיק אם נתייחס רגע לשאלת החקירה האפידמיולוגית, כשהבנו עם פרוץ הגל הראשון שהדבר לוקח זמן רב, פנינו מיוזמתנו למי שנמצאו נושאים את הנגיף, ביקשנו את רשותם לפרסם את שמם באמצעות הוואטסאפ הקהילתי ובאמצעות דף הפייסבוק המועצתי. כך בזמן שיא יכלו מי שבאו במגע אם אותו נשא להכניס את עצמם לבידוד.

במקביל ידענו כמועצה להעניק לאותו הנשא את המעטפת הראייה. מצאנו מי שיסייע בקניות מצרכים, לעיתים בהבאת תרופות, פעמים אחרות בליווי סוציאלי ועוד. אלא שבמדינת ישראל גם בעת חירום יש "חסיון רפואי" על כן אם תושב או תושבת לא דיווחו מיוזמתם
על היותם חיוביים לנגיף הרי שאסור לי לפנות, להציע עזרה ואו לבקש רשות לפרסם את שמם. כאשר השלטון המקומי פנה בעניין לגורמים הרלוונטיים הוא נענה כי יסכים להעביר לרשות את שם הנשא בתנאי "שנציע לאותו אדם מלונית, כל בקשה אחרת ממנו תהווה עברה על החוק".

תארו לכם כמה קל ומהיר היה לבצע חקירה אפידמיולוגית לו היינו מכשירים בכל רשות מקומית 2-3 עובדים כחוקרים, הרי ההכשרה לכך נערכת יום אחד בלבד! אם אין הכרח לתושב להודיע לרשות כי הוא נמצא חיובי או הוכנס לבידוד כיצד נדע על הצורך לסייע לו? מרמת פינוי האשפה בצורה בטוחה ועד רכישת מוצרים בסיסים.

דוגמה נוספת לפערים יכולה לבוא גם מתחום התעסוקה. לשכת התעסוקה, הביטוח הלאומי לא משתף מספיק את הרשות במספר התושבים שאיבדו את מקור פרנסתם. כראש רשות מצאתי מתוך איגום נתונים כי רבים מקרב התושבים אינם מתפרנסים כעת, יזמנו באמצעות הרשתות החברתיות פרסום רלוונטי של מודעות דרושים, מודעות דורשי עבודה ועוד.

גם במימוש החלטות דרמטיות מצאתי פערים מהותיים, הממשלה שהכריזה סגר על העיר ביתר עילית בעקבות נתוני תחלואה רבים היא אותה ממשלה שכופה עליי על אף הסגר לקלוט עשרות עובדים הקשורים בחינוך שמפעלים את הקייטנות, גני הילדים ובית הספר של הקיץ כשהם באים מתוך ביתר עילית העיר.
כלומר כראש רשות אני עומד מול שוקת שבורה, אינני יכול ואין אני מבקש למנוע פרנסה חלילה מאיש. על כן כל עוד הממשלה לא מונעת ממי שיוצא לעבוד תנועה הרי שהוא צודק ומבקש לבוא ולעבוד, האם עליי להתריע בפני ההורים? מה הצעדים הנכונים? הרי ברור לכל בר דעת שסכנת ההדבקה גדולה ובדרך התנהלות זו התפרצות גם ביישוב שלי תהיה רק שאלה של זמן..

אלה רק חלק מהדוגמאות שבהם יכול לבוא השלטון המקומי לידי ביטוי בצורה טובה יותר. התושבים שלנו מבקשים מנהיגות, קבלת החלטות, בהירות ויוזמה.
אנחנו ראשי הרשויות מבקשים יותר שיתוף פעולה מצד הממשלה, תנו לנו את המידע שמצטבר אצלכם ונדע להסיק מתוכו את המסקנות, ליזום פתרונות ולתת מענה לקשיים שיצופו, תעניקו לנו כלים תקציביים נוספים כדי שנוכל לתת מענה.

ראש העיר הוא ראש הממשלה המקומי, הוא הפנים של השלטון, זו העת של השלטון המרכזי להפנים שללא השלטון המקומי הכל יקרוס. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן