מפגש עם רפורמים - מותר? הרב אבינר משיב

האם מותר להיפגש עם רפורמים? ומה עם רבנים רפורמיים? האם מותר לקיים שיח עמם? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 14/06/20 19:04 כב בסיון התשפ

מפגש עם רפורמים - מותר? הרב אבינר משיב
תפילה רפורמית. אילוסטרציה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שאלה: למה רבנים אסרו להיפגש עם רפורמים? הלא אב אחד לכולנו?

תשובה: פעם רב רפורמי בגרמניה טען זאת בפני אב אורטודוקסי: Wir Haben Denselben Vater, יש לנו אותו אב. השיב לו: Aber Nicht Dieselbe Mutter, אבל לא אותה אמא.

זה היה משחק מילים כי ,Mutter כלומר אם, מצלצל כמו מותר.

כיון שנקודת המוצא שונה, שהרי הם סוברים שהתורה אינה מן השמים, אין לנו על מה לדון.

על כך כתב הגרי"ד סולוביצ'יק בספרו "איש על העדה" אגרת 21.  והנה הסיכום מתוך החוברת שלנו "משמרת כל העדה" סעי' יד: "האורתודוכסיה והתנועות הלא אורתודוכסיות"

"הגרי"ד מדגיש שאחדות ישראל היא עקרון מרכזי של יהדות, המתבטא בצורה כפולה: א. בייחודו של אורח החיים היהודי, הכולל שמירת מצוות.  זה מה שמקשר תימני מתל אביב ליהודי מבוסטון.  ב. בגורל הפוליטי-היסטורי המיוחד שלנו כאומה, ואין היהודי מסוגל להתנתק מאחדות ישראל, הנובעת מבדידותו הגורלית של כלל ישראל כעם.
יוצא, שכאשר מדובר על ייצוג יהודים או אינטרסים יהודיים כלפי חוץ, ועל הגנה על זכויותיהם בפני העולם הלא-יהודי, חייבות כל הקבוצות והתנועות להתאחד.  אסור שיתהווה איזשהו בקיע בשטח זה שעלול לגרום סכנה לכלל ישראל.  האחדות הזאת כוללת את כולם, החל מראש ממשלת צרפת, פייר מנדס-פרנס, וכלה ביהודי הישן של מאה שערים.  עובדה היא שבמשרפות של תקופת השואה התערבב אפרם של חסידים ואנשי מעשה עם אפרם של מהפכנים קיצוניים ושל הוגי דעות חופשיים.

"אך בעניינים הפנימיים, כלומר באינטרסים דתיים-רוחניים, כגון חינוך, בתי-כנסיות והתאחדות רבנים, האורתודוכסיה אינה יכולה ואינה צריכה להיות קשורה לחוגים המכחישים את יסודות השקפת עולמנו.  הרי המרחק בין הרפורמה לבין האורתודוכסיה גדול יותר מן המרחק שהפריד בימי בית שני בין הפרושים לבין הצדוקים, או בימי הגאונים בין הקראים לבין הרבניים".
וכן פסקו בשנת תשנ"ז, הרבנים הראשים שהם מוכנים להיפגש איתם בתנאי שיקיימו ששה תנאים.

במכתב התשובה נאמר: "כיוון שלצערם של הרבנים הראשיים ,התרחקתם בדעותיכם עד כדי זלזול ופגיעה במושגי היסוד של התורה והיהדות, לא יוכלו הרבנים הראשיים להיפגש עמכם בנושאים הנוגעים לדת ישראל שהנכם מזלזלים ביסודותיה.  הרבנים מצפים לשמוע מכם הצהרה מתקנת ובה תקבלו את העקרונות הבסיסיים דלהלן".  בין העקרונות המוזכרים במכתב: "א. יהודי הוא רק בן אם יהודיה ולא לאב יהודי, כפי שגם החוק בישראל מכיר.  ב. אין להכיר בנישואין של יהודי עם בת עם אחר, או של יהודיה עם בן עם אחר.  ג. אין לזלזל במוסד הנישואין על ידי קיום טקס נישואין לבני זוג בני אותו מין.  ד. בנישואין שניים – אין לערוך טקסי נישואין למי שלא קיבלה גט כדת וכדין".

אגב, בזמן השואה, הרפורמים באמריקה יישרו קו עם השתיקה האמריקאית.  וכן אמר אז מנהיגם סטיבן וייז: "אנו אמריקנים, ראשית לכול, בסוף הכול, בכל עת, שום דבר אחר, בין שזו אמונה ובין שזה גזע או גורל, אינו מסייג את האמריקניות שלנו" (ויקיפדיה ערך סטיבן וייז).  

ולסיום כמה עובדות על הרפורמים:

1. 53% מהם נשואים לבני זוג לא יהודים (ספר "הרפורמים".  הוצאת המרכז למידע יהודי.  תשנ"ח.  עמ' 157).

2. 40% הם לא ירגישו שארעה להם טרגדיה אם מדינת ישראל תושמד (שם).

3. מחצית הראבייס הרפורמים משתתפים בנישואים בין-דתיים.  יש 700 אלף זוגות מעורבים, להם מליון ילדים (ראבי אלכסנדר שינדלר.  שם 74).

4. מ25% מהרפורמים תורמים למדינת ישראל לעומת 63% מהאורטודוקסים (שם 157).

5. מ40% מהרפורמים אינם יהודים (שם).

6. רק 1.7% מילדיהם מקבלים חינוך יהודי (שם).

7. מ75% הקהילות הרפורמיות אינם יודעים מי ביניהם יהודי ומי לא (שם 77).

8. 20% מהראבייס הרפורמים אינם מאמינים בד' (שם 157).

9. הרפורמים דרשו נאמנות מוחלטת לגרמניה ושלילה גמורה של הציונות  שהחשיבוה כהזיה (ומחקו קיבוץ גלויות מהסידור).  רק לקראת השואה חזרו בהם.

10. אמר חכם אחד: מיהו יהודי?  מי שנכדו יהודי.  אם כן,  אנא  שאל רפורמי: האם נכדך יהיה יהודי?  הנה החשבון:

           רפורמים          אורטודוקסים

דור ראשון          100                 100

דור שני              51                   295

דור שלישי          26                   874

דור רביעי           13                  2537

ולסיום, בטכס נישואים של זוג מעורב על ידי ראביי וכומר :הרי אתה מקודש לי כדת משה וישו (שם 63).

ד' ירחם!