תרומה: ההשקעה הטובה ביותר

גם אם אתם צינקנים ולא מכבדים את הרצון של מייסד הפייסבוק לתרום, עדין אפשר ללמוד מזה משהו

חדשות כיפה אבינועם הרש 13/12/15 11:04 א בטבת התשעו

תרומה: ההשקעה הטובה ביותר
מארק צוקרברג, צילום: מארק צוקרברג

נראה שרעיון הנתינה המתגלם באופן הסימבולי בשמש המדליק ומעניק מאורו לשאר נרות החנוכייה קיבל מימד נוסף עם הודעתו לפני שבועיים של מייסד פייסבוק מארק צוקרברג כי יתרום לכבוד הולדת בתו 99% ממניותיו) שווי המניות מוערך בחנוכה גאלט של 45 מיליארד דולר ) בחברה למטרות צדקה.

ההודעה חילקה את העולם לשניים:

לנאיביים שראו בצוקרברג כגדול הפילנתרופים הקפיטליסטים שמשאיר אבק לביל גייטס, שהתהדר עד להודעה הדרמטית בתחזוקה של 'קרן ביל ומלינדה גייטס' שמחזיקה בסכום של ל 42.3 מיליארד דולר לצדקה, לבין הסקפטיים הציניקנים שהעדיפו לשמור את הממחטות למקרים אמינים יותר ולא התרשמו במיוחד ממכתב האהבות המרגש שליווה את החלטתם של בני הזוג

ומבחינתם מדובר בלא יותר מגימיק יחצנ"י של אשף המדיה שמוקף בכוורת של רואי חשבון ממולחים שהתכוונו בסך הכול להציל את הונו של צוקרברג ממיסים ועל הדרך הצליחו גם לעטוף את המניפולציה הזו בקיצ' סנטמנטלי שנלעס טוב במדיה.

תבחרו איזה צד שבא לכם, בדבר אחד אין עוררין:

נראה שדווקא שלושת הטנורים המילארדים הכבדים ביותר של הכלכלה הגדולה בעולם: ביל גייטס, וורן באפט וכעת צוקרברג, הלפידים הגדולים של רעיון המימוש וצבירת ההון האמריקאי, מבינים שעם כל הכבוד להררי הכסף ומפלי המניות, יש חומר רוחני, נשגב וגבוה יותר שכעת מאתגר אותם להשיג אותו. והחומר הזה לשם שינוי, מצריך תנועה הפוכה בנפש מתנועת הצבירה שהורגלו בה עד עתה: במקום לקפוץ ולסגור ולצבור. לשחרר, לפתוח ולהעביר הלאה.

התופעה הזו, שבאיזה שהוא שלב בחייהם אחרי שצלחו את הפסגות הגבוהות ביותר של חלום המימוש האמריקאי, גורמת לעשירים ביותר להפסיק לאגור ולהתרכז בהקמת קרנות לתיקון העולם יש בה כדי להאיר באור אחר לגמרי את אלמנט המשמעות של החיים:

מ'אני עשיר משמע אני קיים', ל'אני נותן ותורם משמע אני קיים'.

וגם אם מדובר באיזה אקסוסריז חדש המכריז על מועדון האלפיון של העולם עדיין מדובר בפרבולה מרתקת שמאתגרת אותנו למול הנחת היסוד של חז"ל: "מי שיש לו מנה רוצה מאתיים, מאתיים רוצה ארבע מאות"

אלא אם נצא מתוך הנחת יסוד פשוטה ביותר:

אם יש דבר שהאנשים הללו מבינים זה בהשקעות. ומבחינתם הנתינה שלהם לא הולכת לרושש אותם אלא להעשיר אותם בחומרים חזקים ועוצמתיים הרבה יותר משטרות, מניות ומט"ח.

וההכרזה של צוקרברג עיגנה כך נראה, באופן מוחשי וודאי יותר את התופעה החדשה של המימוש העצמי במאה העשרים ואחת:

אחרי 'פייסבוק', 'מייקרוסופט' ושאר ההשקעות והסטראטפים הגדולים בהיסטוריה ובהתחשב במשקיעים הכבדים שלה, להשקעה הבטוחה והחמה ביותר שכדאי לנו להצטרף אליה קוראים נתינה.

והחלק הטוב בכל הסיפור:

אנחנו לא באמת צריכים לחכות עד שנשיג את המיליארד הראשון שלנו בכדי לרכוש את המניות שלה.

פשוט לפקוח את העיניים, להסתכל מסביב, ולהתחיל לתת לעולם:

שמעתי שחיוכים בתור התחלה, יכולים להניב תפוקה נפלאה ביחס להשקעה.