תג מחיר דתי? לאף אחד לא אכפת

שלושה בתי כנסת חוללו בתוך פחות מ-12 שעות – אחד צבאי ושניים אזרחיים. הרבנים הראשיים שותקים, מפכ"ל המשטרה בחר לא להגיב ואין מה לדבר על נשיא המדינה או ראש הממשלה שממלאים פיהם מים.

חדשות כיפה חנן גרינווד 12/01/14 17:39 יא בשבט התשעד

תג מחיר דתי? לאף אחד לא אכפת
יחצ, צילום: יחצ

בשבוע שעבר האדמה רעדה לאחר שתושבי אש קודש, שניסו לבצע תג מחיר, כך על פי הטענות, נלכדו בידי תושבי הכפר קוסרא והוכו. ראשי המדינה הגיבו בחריפות על האירוע, גינו מכל וכל את תופעת תג המחיר והבטיחו למצות איתם את הדין. כך קורה בכל מקרה של חשד לתג מחיר - טרם יבש הצבע מעל הבניין, טרם ירד האוויר בגלגלי הרכבים, וראש הממשלה, הנשיא ולעיתים אפילו הרבנים הראשיים מגנים, תוקפים את המבצעים וקוראים למצות עימם את הדין. כך גם צריך להיות.

ביום שישי התעוררו תושבים ביישוב עזר שבחבל לכיש ליום שחור. שני בתי הכנסת ביישוב נפרצו והנזק היה רב. דלת ארון הקודש נעקרה ממקומה וספרי התורה נקרעו ונזרקו על הרצפה כמו גם יתר תשמישי הקדושה של בית הכנסת שהושחתו והושלכו. תפילין נהרסו, ספרי תורה נרמסו תחת רגלי הפורעים וספרי קודש נפגעו ללא הכר. באותם רגעים בבית כנסת צבאי באחד הבסיסים הגדולים התגלתה תמונה דומה - גם שם ספרי תורה נקרעו ותשמישי קדושה נמצאו על הרצפה מחוללים.

שלושה ימים עברו מאז המקרה והתגובה היחידה למקרה בלכיש הייתה של מפקד המחוז שאמר כי ימצו עם הפורעים את הדין. הרבנים הראשיים שותקים, נשיא המדינה וראש הממשלה מעדיפים שלא להגיב ואפילו המפכ"ל, הסמכות העליונה של משטרת ישראל, העדיף לוותר. גם הרמטכ"ל לא ראה לנכון לגנות את הפוגרום בבסיס הצבאי. מקורות מספרים כי הרב הראשי האשכנזי דוד לאו מכיר את האירועים ותוזכר שוב ושוב אך למרות הזוועה העדיף שלא להגיב לדברים עד רגע זה.

גם מבין שרי הממשלה וחברי הכנסת נמצא צדיק אחד בסדום - סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, שהגיב בחריפות על המקרה. "ביום חמישי הקרוב, בט"ו בשבט, אבקר בלכיש", כתב סגן השר בדף הפייסבוק שלו. "באותו יום שבו אציין נטיעות והתחדשות ואתפעל יחד עם כל עם ישראל מיופייה של בריאתו של הקב"ה, אני צפוי לבקר גם בבית הכנסת שהושחת ביום שישי".

"איני מאמין שיהודים מסוגלים לפגוע בקודשי העם היהודי", ממשיך בן דהן וכותב: "ובאותה מידה צר לי ששוב אנחנו לא שומעים את נשיא המדינה, ראש הממשלה או את הרבנים הראשיים מקימים קול זעקה לאור השחתת בתי הכנסת. דבר אחד ברור: אסור לנו, כאזרחים וכעם, לתת למעשים כאלה לעבור בשתיקה. הצטרפו אליי בדרישה להעמיד את האשמים לדין ובאמירה ברורה: הפעם לא עוברים על מעשה נפשע כמו חילול בית כנסת, בשתיקה".

ראוי שחברי כנסת יגיבו על מעשה כה נפשע, ראוי שהרבנים הראשיים, שמתיימרים להיות סמן ההלכה ונציגיה, יפעלו בכל העוצמה על מנת שמקרים כאלו לא יישנו ושאירוע מחריד זה יטופל במלא החומרה. אסור שאירוע בסדר גודל כזה יחזור על עצמו ומבצעיו לא יעמדו לדין בגלל שלאף אחד לא אכפת, לא למפכ"ל שאמון על חקירת בתי הכנסת האזרחיים ולא לרמטכ"ל שאחראי על בית הכנסת הצבאי. ראוי שכפי שמגנים תג מחיר ופועלים לעצור את מבצעיו בכל דרך אפשרית, יגנו תג מחיר בבתי כנסת וימנעו את הישנות התמונות הקשות של בית כנסת הרוס, ספרי תורה קרועים ותשמישי קדושה מחוללים.

גם אירוע בבית כנסת הוא תג מחיר.

כותב המאמר הוא עורך אתר כיפה