ששת ימים תעבוד

קביעת יום ראשון כיום שבתון הוא רעיון מופרך לחלוטין. במקום לשקוד על טובת הציבור כולו ולעודד צריכה נבונה ומבוקרת, דוחפים את הציבור לעוד יום בזבוזים שכלל אינו נחוץ. דעה

חדשות כיפה הלל אפלבום 04/02/13 16:17 כד בשבט התשעג

ששת ימים תעבוד
Andres Rueda-cc-by-nd, צילום: Andres Rueda-cc-by-nd

שוב עולה ההצעה להפוך את יום ראשון בשבוע ליום שבתון נוסף ובמקומו להגדיר את יום שישי כיום עבודה מקוצר. המדהים הוא שההצעה עולה מחדש על ידי נתיגי 'הבית היהודי' במסגרת המו"מ הקואליציוני.

הרעיון הוא מופרך מעיקרו. לומר 'הבה נהפוך את יום שישי ליום עבודה מקוצר' מתעלם מהמציאות שבה לעובדים רבים במשק, יום שישי הוא כבר יום עבודה רגיל! אפשר להניח שכל אותם זבנים, מוכרנים, קופאים, מאבטחים, טכנאים, מוקדנים, ספקים, או אפילו עצמאים יעבדו גם ביום ראשון.

מעבודה בשבת עוד אפשר, אולי, להתחמק. 'אולי', מפני שבאמת לא כל המשק עובד בשבת. 'אולי' מפני שגם אם העסק פועל בשבת, אם בהיתר חוקי או, מה שיותר סביר, בניגוד לחוק ולרוחו, אולי הצליחו מי מהעובדים להיתלות בחוקי התורה בשביל לא לעבוד בשבת וחג. אולי.

בואו נשים את הקלפים על השולחן. ההצעה לסוף שבוע ארוך של שבת-ראשון היא בלוף.

אם תתקבל ההצעה לסוף שבוע ארוך, זה לא יחול על רבים מהעובדים במשק. לא כולם עובדי מדינה ואנשי היי-טק. למעסיקים לא תישאר איזו עכבה דתית מלהפעיל את העסק ולעובדים לא יהיה שום תירוץ. הם יעבדו. יעבדו כדי שהעובדים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות, אולי בבנקים ובחברות מסוימות - יוכלו לנצל את יום החופש ולבלות בקניון שבו הם עובדים.

ומה עם הילדים של אותם עובדים? אומרים שגם בתי הספר ישבתו מלימודים ביום ראשון. אז יסתדרו כל אותם עובדים עם הילדים שלהם ? פשוט מאד, או שהם יאלצו להוציא נתח נוסף מהכנסתם הזעומה לטובת סידורים לילדים (כדי שילדים אחרים, בנים למשפחות אמידות יותר, יוכלו לבלות בקניון. אילו לפחות היה זה קניון באיזה נחל בערבה) או שיפתחו מסגרות חינוכיות מתאימות שבהם גם יעבדו אנשים שלא יזכו לאותו יום חופשי.

אז במקום יום ראשון האבוד, מדברים על יום לימודים ארוך. במקום לסיים בין 12 ו-14, יסימו תלמידי היסודי ב... שש בערב ? תלמיד בכיתה א' יבלה בבית הספר עד שעות הערב, עת חוזרים הוריו? לא סביר וזה לא יקרה. גם כיום יש להורים קשיים עם שעת סיום הלימודים, מעבר ליום עבודה ארוך יותר רק יחריף את הבעיה. אני מניח שברור לכולם שבמבנה החברתי שלנו מי תהינה אלו שתשלמנה את המחיר, הן בקיצוץ המשרה והן בויתור על התפתחות הקריירה. ואם אנחנו מזכירים נשים, הבה נזכור שרובן אכן עובדות בשכר נמוך ובמשרות שיש סיכוי טוב שלא תשבותנה ביום ראשון.

תרשו לי להעיר כאן הערה מגזרית. אין ספק שבתי הספר הפרטיים במגזר הדתי לאומי יקיימו לימודים בימי ראשון כרגיל אולי אפילו בתגבור תורני (על בתי הספר במגזר החרדי אין בכלל מה לדבר). זה יקרה גם מסיבות אידיאולוגיות וגם מסיבות פרקטיות. מצב זה יקשה מאד על הממ"דים שכבר כיום נמצאים במאבקים שונים אל מול ההפרטה בתחום החינוך.

ונחזור לכלל הציבור.

למי אפוא בוער לתת עוד יום 'חופשי' ל'ציבור'? מטרת יום החופש היא לשלוח את עם ישראל לקניונים על מנת שיוציא עוד יותר כסף על מנת שהצריכה תגדל, לשמחתם של הסוחרים, התעשינים והיבואנים.... מעבר לשאלה מנין יבוא הכסף הזה (לא נראה לי שכיום אנשים שומרים את הכסף בחשבון הבנק שלהם רק מפני שאין להם מתי ללכת לחנות....) יש לתהות ולכעוס על כיוון האנטי-חינוכי של תומכי הרעיון. במקום לשקוד על טובת הציבור כולו ולעודד צריכה נבונה ומבוקרת, דוחפים את הציבור לצריכה נוספת, לא נחוצה ובלתי מבוקרת.

אם מישהו באמת היה חושב על טובת העובדים, או על חיזוק התא המשפחתי, היה אפשר ליזום קיצור שבוע העבודה מ-42 שעות ל-36 למשל ולאכוף זאת בחומרה (גם על חברות ההיטק). המגמה העולמית בארצות המערב נוטה לקיצור שעות העבודה השבועיות. מי אמר שחייבים לחקות את מספר ימי העבודה? עדיף אולי לחקות את מספר שעות העבודה בשבוע. מהלך כזה אולי גם יקטין את האבטלה אם המעסיקים ירצו למלא את שעות העבודה שהופחתו. אפשר להגדיל בחוק את מספר ימי החופשה של כלל העובדים מ 14 ל 30 ואולי גם יותר.

אם מאידך היו רוצים לדאוג לתרבות הפנאי של הציבור, וגם כאן יש היבט של חיזוק התא המשפחתי, אפשר היה לקבוע שביום החופש יהיה שבתון מחלט ממסחר ובידור ובמקום זאת יהיו המוזיאונים, אתרי המורשת, שמורות הטבע ודומיהן פתוחים לקהל חינם אין כסף. אולי אפשר גם להפוך את היום הזה ליום השתלמויות שבו יתקיימו קורסים בהנחה לכלל הציבור (מה שיאפשר לציבור להתקדם בהשכלתו המקצועית או להעשיר את השכלתו הכללית).

אל דאגה, להצעות אלו אין שום סיכוי. הן עולות למדינה כסף בעוד שכאמור מטרתה האמיתית של ההצעה להשבית את המשק ביום ראשון היא להעשיר את חשבון המדינה (מהמיסים על הבזבוזים של יום ראשון).

את הציבור הדתי מנסים לפתות ברעיון ששמירת השבת תחוזק. אילו באמת היו מציעים שיום השבת יהפוך לשבתון מחלט - לא קולנוע ולא כדורגל, לא קניונים ולא ברכות שחיה , לא נתב"ג ולא תחבורה ציבורית - אז אולי אפשר היה לראות ברעיון סוף השבוע הארוך משהו מפתה (גם דתית וגם סוציאלית). הסיכוי שזה יקרה הוא אפסי ולכן אי אפשר לראות כאן משום 'פיתוי' לציבור הדתי. הרי את משחקי הכדורגל אפשר היה מזמן להעביר ליום שישי וזה לא קרה.

זוהי באמת שעת מבחן לציונות הדתית. לכאורה יש בהצעה כמה יתרונות למגזר הציוני-דתי. אולי יהיה נוח לחלק מחובשי הכיפות הסרוגות לקבל עוד יום חופשי לבילוי ולטיול. אולי באמת אפשר יהיה לחזק את שמירת השבת. אבל הציונות הדתית איננה רק 'המפלגה של המגזר'. לציונות הדתית יש חזון כללי יותר ולטובת המדינה ואזרחיה, יש לדחות על הסף את הרעיון שיגביר את אי השוויון בחברה ויקשה עוד יותר על אמהות עובדות. יש להתנגד לרעיון שבבסיסו מונחת תרבות הצריכה. במקום זאת יש לקדם רעיונות יהודים יותר המאדירים את תרבות ההשכלה, את החינוך, את ההסתפקות במועט אם גם לא סגפנות). כאמור - יש רעיונות כאלו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן