ש"ס וישי - מפלגות נבובות חסרות אידאולוגיה

מרן נסק במלוא גדולתו. משנפטר לעלמא דקשוט לא הניח אחריו לא יורש ולא אג´גנדה פוליטית, רק מחלוקת ונציונות

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 07/01/15 15:25 טז בטבת התשעה

ש"ס וישי - מפלגות נבובות חסרות אידאולוגיה
הרב ישראל רוזן, צילום: הרב ישראל רוזן

לפני כשבועיים שודרו קלטות במסגרת יריבות דרעי-ישי בהן נחשף מרן עובדיה יוסף זצ"ל מטיל חניתו באריה ושם מבטחו בישי. הקלטות נשלפו כ'נשק יום הדין' במלחמת ה'אחים'. מידת הדין אכן פגעה בתנועת ש"ס הפוליטית, ועדין לא ברור האם המכה אנושה או יש לה תקנה לפי שעה. ותהום הארץ! רבם דקרו! השתטחו על קברו, ביקשו מחילה, התייפחו. הגדילו לבכות את השריפה אשר שרף ה' חכמי מועצת ש"ס, רבנים מזרחיים וצאן מרעיתם, כולם אוהבי 'מרן' אשר נאותו לאורו. ועדין נשמעת בת-קול המנהמת: 'אוי מה היה לנו'? עוד אבינו חי? עוד יוסף חי? או שמא חיסלו גם אותו?

ואני הקטן, הזאטוט מ'בגדי המלך החדשים', עומד בצד ותמה; איזה ביזוי? הרי בקלטות הללו נגלה מרן במלוא אישיותו החיננית, במלוא הבנתו את המציאות ואבחנתו בטיב האישים שסביבו. אני סבור, ורבים כמוני, ששום ביזוי לרב לא בקע מן השידור; הביזוי כולו שייך לניצים, ובראשם לדרעי, לישי ולבני משפחת הרב. סוד גלוי הוא כי משפחת יוסף - בנים, כלות, נכדים - אינם 'שבטי ישורון', ובחיי מרן נאבקו 'מי יותר קרוב, ומי יותר משפיע', ולמי משפט הבכורה, לא"ד או לא"י?

בקלטת נחשפנו לעובדה ה'טבעית' כי בני משפחה, לבלרים ושמשים, מושכים את כבוד תורתו בלשון, מטים את לבו ואת דבורו, מסננים את הנכנסים ואת היוצא לתקשורת. כתבנו ה'טבעית' כי כמעט בלתי אפשרי שיהיה אחרת בחצרות כל ה'גדולים', האדמורים והבאבות, וכבר היה לעולמים ואין כל חדש תחת השמש.

אבל בעיקר הבנו מהקלטת, מה שידענו משכבר הימים; אין שום משמעות לש"ס הפוליטית ללא המאור הגדול, מעוז ומגדול. כל הסיסמאות על 'עטרה ויושנה' ועל 'מורשת המזרח' היו אמצעי שיווק לייצר מפלגת-כח אשר מצעה מתבטא במילה אחת בלבד: 'מרן'. לדעתי, תנועה חינוכית-תורנית מזרחית לא פוליטית היתה שורדת יותר. מפלגה באבאית-אדמורית כזו זהה לגלים מחזוריים נוספים המתנשאים לכבוש את הזירה תחת השמות לפיד האב-הבן, איווט או כחלון וקודמיהם. הצד השווה של מפלגות אלו שבנפול כוכב השביט נשמט כל שובל הזנב. היורשים - שאינם נשרי מרום או שנשרו נוצותיהם - נעים ברוח מצויה ומחפשים התמקמות מזדמנת. כאשר השוק מעדיף 'חברתיים' - כולם לפתע ממותגים ע"י יחצניהם כחברתיים לעילא.

באחת; מרן נסק במלוא גדולתו. משנפטר לעלמא דקשוט לא הניח אחריו לא יורש ולא אג'גנדה פוליטית, רק מחלוקת ונציונות. יהי זכרו ברוך לעד!

פנייה למתפקדי 'הבית היהודי': תמכו במועמד ה'בית' התורניים (בעלי הסיכוי)

אני עדין מאמין, ובעיקר מקוה, שמפלגת 'הבית היהודי' איננה מפלגת 'כוכב', כמפלגות רבות אחרות, גם אם יש לה כזה. היא נמנית על המפלגות היחידות שנותרו אידאולוגיות, ואשר קיומן לא תלוי באישיות שאפתנית, שאמנם יש לה. אכן, שאלה נכבדה היא האם הדגל שלה הוא לאומי עוקף ליכוד מימין, וזהו בלבד, או לאומי=דתי עם סימן שוויון בין ערכים אלו. במדור זה תמכתי בשילוב משוריין ל'תקומה' כדי לחזק את הפן הלאומי=דתי ב'בית'. אינני מתכוון לאיוש ח"כיה רק בשומרי תרי"ג, אבל הכרחי שמפלגה זו תשמור על האופי היהודי של המדינה ותסכל את הבולמוס ההתקפי נגד הסטאטוס-קוו בסוגיות דת ומדינה. עליה להיות חומה כנגד ח"כים ציונים דתיים לשעבר שחרתו על דגלם להלחם במימסד הרבני ובהסדרי מדינה-יהודית. אל תבחרו איפוא בח"כים אשר מתוך הבית ייזמו או יתמכו בקעקועי סטטוס-קוו!

נקודת מבטי היא שהבחירות הקרובות אינן בהקשר החברתי, למרות שכל המפלגות משחקות כאילו, וכולן מכריזות בסגנון זהה שיפעלו לקידום סוגיות בריאות, חינוך, קו העוני, הנגשה, מילקי, קיצבאות, תעסוקה ותל"ג. בניגוד לחלק מחבריי ברור לי גם שהבחירות אינן קשורות במישרין לסוגיות דת ומדינה שאינן במוקד לעת הזו. הבחירות הן אך ורק על ימין-שמאל פוליטי, גם אם כולם ינסו לגרור אותן לזירה ה'חברתית'.

'הבית היהודי' היא המפלגה הימנית ביותר ב'שוק' וזה מיתוגה העיקרי. כל ח"כיה יהיו בהכרח צייתנים ליו"ר הימני ללא עוררין. לפיכך, מכיון שכולם ממילא יְיַשרו לימין, אציע לבחור, בפריימריז שיתקיימו השבוע, במועמדים היותר-תורניים (או תורניות!), כדי לאזן את מגמת רוחות הפרצים בבית. וזאת, בתנאי שיש להם סיכוי להיבחר כדי לא להשחית את הפתק לבטלה. אל תתנו קולכם לבעלי האג'נדות הליברליות גם אם הם פרופסורים או אשה. דאגו שלא יהיה צורך בהקמת מפלגת דתית-לאומית אחרת...

(נכתב במוצ"ש ויחי)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן