שנת שמיטה: הזמן לקנות פירות וירקות מחקלאים ישראלים

"בשנות השמיטה הקודמות נפגעה החקלאות העברית בארץ ישראל וספגה מכה קשה לטובת החקלאות הפלסטינית, על רקע מבצע צוק איתן, הגיע הזמן להפסיק לפגוע בעצמנו ולקנות תוצרת עברית"

חדשות כיפה עמיר דרור 06/08/14 15:23 י באב התשעד

שנת שמיטה: הזמן לקנות פירות וירקות מחקלאים ישראלים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ניתוח כלכלי של המשק החקלאי בישראל מגלה עובדה לא פשוטה: בשנות השמיטה הקודמות נפגעה החקלאות העברית בארץ ישראל וספגה מכה קשה לטובת החקלאות הפלסטינית שהכפילה את כוחה פי 2 ויותר. כידוע, מצב החקלאות העברית בשגרה קשה מאוד. עתה, בשל המלחמה בדרום ספגה החקלאות העברית מכות ונזקים קשים מאוד. לא ניתן היה לעבד את השדות, ההובלה לשווקים נעצרה, הפועלים עדיין מפחדים לצאת לשדות, הציוד החקלאי הושבת והשדות קמלו. לעומת זאת, החקלאות הפלסטינית זוכה ליתרונות כמו תעריפים נמוכים לשעת עבודה של פועל, מחירי מים אפסיים, השקיה לא מפוקחת במי קולחין, שימוש מוגבר ובלתי מפוקח בחומרי הדברה להגברת תפוקה ועוד. וכל בר בי רב בענף החקלאות יודע שלשנת השמיטה יש השפעות שיווקיות גם על השנים שאחריה. כשחקלאי אינו מספק סחורה בעונה מסוימת מישהו אחר תופס מיד את מקומו, נפח שוק של עשרות שנים עלול לרדת לטמיון.

מצוות השמיטה היא אחת המצוות הקשות שנצטוונו בה והעול המוטל על כתפי החקלאים קשה מנשוא - התכוננו החקלאים לשמיטה ובאה עליהם צרת פצצות המרגמה והקסאמים, שפגעה אנושות בעבודה החקלאית בעוטף עזה ובדרום בכלל בתקופה האחרונה.

בפי החקלאים סיפורים מסמרי שיער על העבודה תחת אש: חקלאי ששדותיו סמוכים לגדר המערכת סיפר לי שבאמצע יום עבודה הוא קיבל התראה מכוחות הביטחון כי עליו להתפנות מידית מהשדה, עקב מידע על כוונה לירות טיל לעבר הטרקטור שלו. רק באישון ליל ובליווי כוחות צבא הותר לו לשוב לשדה ולהחזיר את הטרקטור באורות כבויים.

המצב הביטחוני הקשה השפיע לא רק על בעלי השדות הסמוכים לגדר המערכת אלא על טווח של עשרות קילומטרים - למעשה כל אזורי החקלאות העיקריים של מדינת ישראל היו נתונים תחת אש, העבודה אינה מתבצעת כשגרה והמחיר שמשלמים החקלאים יקר מאוד.

חברת "אוצר הארץ", מבית מכון התורה והארץ, המספקת תוצרת חקלאית למנויים, שומרי שמיטה למהדרין, שמה לה למטרה לחזק את החקלאות העברית בארץ ישראל. חקלאי עוטף עזה והנגב המערבי מקבלים עדיפות עליונה. אנו ב"אוצר הארץ" מעניקים לחקלאים ביטחון כלכלי דווקא בשעה קשה זו, כאשר בית הדין של "אוצר הארץ" רוכש מהם מראש את כל הסחורה העתידית של השנה והשנה הבאה. הסכמים שכאלו מצילים, פשוטו כמשמעו, חקלאים הנתונים תחת העול הביטחוני מחד והעול הכלכלי - אשראי, הלוואות וחוזים לא חתומים מאידך.

אנו מעניקים עדיפות לחקלאי הדרום בהצטרפות לרשימת הספקים שלנו, במקביל הקמנו מוקד סיוע המאפשר לחקלאים הנמצאים תחת אש סיוע לוגיסטי והלכתי, בעיקר בנוגע לשמיטה המתקרבת.

בינתיים, אלפים רבים של מנויים, שומרי שמיטה כהלכתה, הצטרפו ל"אוצר הארץ". המנויים יזכו לאספקה שוטפת של פירות וירקות טריים ואיכותיים לאורך כל השמיטה, בנקודות אספקה שיהיו פזורות בכל הארץ, ובמקביל יזכו לחזק את החקלאות היהודית. להבדיל מפתרונות אחרים המתבצעים בשנת השמיטה ועיקרם קניית סחורה מחקלאות זרה או עויינת מהארץ ומחו"ל, שמחלישה עוד את החקלאות העברית והשפעותיה מתמשכות הרבה מעבר לשנת השמיטה.

הכותב הוא מנכ"ל 'אוצר הארץ'