שמיטה: זמן לצאת מהחובות הכלכליים

בפתח השנה החדשה התוודענו לחוזקו של העם ולהתגייסות האזרחים בסיוע לחיילים ולמשפחות בעורך. גם בעיתות שלום עלינו להמשיך בגילוי האחריות כלפי האחר וגם כלפי עצמנו

חדשות כיפה אוריאל לדרברג 29/09/14 11:39 ה בתשרי התשעה

שמיטה: זמן לצאת מהחובות הכלכליים
shutterstock, צילום: shutterstock

בפתח השנה החדשה, אחרי קיץ קשה שבו עמדנו על נפשנו, מתנגנת מעצמה הברכה העתיקה "תִּכְלֶה שנה וקללותיה, תָּחֵל שנה וברכותיה". השנה הקרובה תהיה שנת מבחן למשק הישראלי, בעיקר לאור ההוצאות הכבדות של המערכה הצבאית.

במערכה זו התוודענו שוב לחוזקו של העם ולהתגייסות האזרחים לסיוע לחיילים ולמשפחות בעורף. התגייסות זו הינה דוגמא ומופת להתנהלות החברה הישראלית גם בעיתות שלום. עלינו להמשיך בגילוי האחריות כלפי האחר אך גם כלפי המשק הפרטי שלנו: הפיקוח על ההוצאות וההכנסות, ניהול צרכנות נבונה, השוואת מחירים, קריאה קפדנית של החשבונות השונים וצמצום והידוק החגורה היכן שאפשר.

השנה שבפתחה אנו ניצבים היא שנת שמיטה. אחת לשבע שנים מצווה המקרא לשמוט את הקרקעות ולנוח מעמל האדמה. אבל ישנו סוג שמיטה שני, פחות מוכר: שמיטת כספים. בספר 'דברים' (טו, א-ב) נאמר: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה; וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה- שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ,לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַה'".

הצו המקראי העתיק הורה לשמוט חובות בכל שנה שביעית. אחרי מאות שנים, כשהלל הזקן ראה שאנשים נמנעים מלהלוות לקראת שנת השמיטה, התקין הסדר מסוים באמצעות בית הדין, שבעצם הותיר את החוב על כנו ('פרוזבול'). לענייננו, רוח הדברים חשובה. שמיטת הכספים מטרתה לאפשר ללווה שאינו עומד בהחזרי החוב שלו, לפתוח דף חדש ולצאת לחירות כלכלית. שמיטת הכספים עוזרת לשנות את מעמד הלווה מול המלווה, מנזקק לאדם חופשי, שגם לאחר שנפטר מחובו, הרי שמרצונו ומתוך כבוד עצמי הוא בוחר להחזיר את חובו; לכל הפחות חלק ממנו. ואכן, חכמינו לימדו במסכת שביעית: "המחזיר חוב בשביעית, רוח חכמים נוחה הימנו".

אנחנו ב'פעמונים' מכירים את הסיפור מקרוב. פעמים רבות הדרכנו משפחות שעבדו ברצינות ובהתמדה, והגיעו בסופו של תהליך לאיזון המיוחל בין הוצאותיהן להכנסותיהן. זה לא הספיק; נטל העבר הכביד עליהן מאוד, חובות שתפחו מחודש לחודש ואיימו להפיל מחדש את המשפחות אל מעגל הנזקקות והייאוש.

השנה יש לפעול ברוח שמיטת הכספים ולהוסיף על הפעולות הקבועות. בע"ה נעזור למשפחות שתימצאנה מתאימות - לאחר שעברו בהצלחה את שלב ההדרכה והאיזון הכלכלי, והוכיחו רצינות ואחריות - לסיים את מעגל החובות הבלתי נגמר. נעזור להסדיר את החוב בין המלווה ללווה, וכן נעניק סיוע כספי ישיר במקרה הצורך.

שנת השמיטה היא גם קריאה להתבוננות עצמית על אופן ההתנהלות שלנו, כיצד אנחנו משתמשים בכסף, מתי צריך לבקש הלוואה ומתי יש להימנע מכך ומה מקומו של החוב במערכת הכלכלית האישית.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון 'פעמונים'