שינוי לטובה: הרפורמה במבחני משגיחי הכשרות הינו מהלך מבורך

אנו רגילים לתקוף את הרבנות הראשית על התנהלותה בנושאים שונים אך יש לשים לב לשינויים המבורכים שהיא מובילה בתקופה האחרונה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 24/02/15 10:36 ה באדר התשעה

שינוי לטובה: הרפורמה במבחני משגיחי הכשרות הינו מהלך מבורך
shutterstock, צילום: shutterstock

אנו יודעים היטב לתקוף את הרבנות הראשית להצביע על כל הדברים שדורשים תיקון. להכריז שמערכת הכשרות של הרבנות הסתאבה שבמקומות רבים השירות שהרבנות מספקת לציבור הרחב אינו מספיק ולוקה בחסר.

אנו יודעים להאשים את הרבנות הראשית בכל רעה חולה הקשורה ליחסי דת ומדינה גם בדברים שאינם כלל בשליטתה והדרך היחידה לטפל בהם הם דרך שינוי החוק. אנו יודעים להצביע על הרבנים הראשיים ולשייך אותם לאג'נדות פוליטיות תוך כדי ביטולם עד עפר שהרי הם אינם מהמפלגה שלנו.

דווקא משום כך חבל שאיננו יודעים גם לפרגן כראוי במקרים ואכן התנהלות הרבנות הראשית ראויה לכל שבח. אתמול התפרסמה ב'כיפ'ה ידיעה לפיה הרבנות הראשית ביטלה את הצורך לגשת למבחנים לתעודת משגיח כשרות דרך מכוני הכשרה כפי שהיה עד עתה. הרבנות פרסמה ספר אותו ניתן להוריד בחינם ללמוד ולהגיע לבחינה באופן עצמאי ובכך לחסוך אלפי שקלים שהיו משולמים למכונים השונים.

החלטה זו של הרבנות הראשית היא באופן ישיר הכרזה של מאבק בשחיתות והכרזה שברבנות לא מהססים לשנות סדרי עולם ולבצע שינויים בעלי משמעות מעשית וכלכלית. סביר להניח שבמכוני ההכשרה לא אהבו את ההחלטה שתפגע בהם כלכלית באופן חמור והם עשו כל שביכולתם כדי להעביר את רוע הגזירה אך ברבנות הראשית לא נכנעו וההחלטה הועברה בנחישות.

הספר החדש שמחולק כאמור חינם, נערך ונכתב בהכוונתו של הרב הראשי, הרב דוד לאו, במיוחד למטרה זו של הסרת החסמים וקיצוץ במנגנונים מיותרים שמבזבזים את כספם של הנבחנים ללא צורך אמתי בכך.

כאמור, ידענו לתקוף, ידענו להורות באצבע מאשימה ועכשיו אני שמח גם להצביע ולומר 'כל הכבוד, המשיכו כך'. הרבנות אולי לא הפכה למושלמת בעקבות החלטה אחת אך היא בהחלט מלמדת על כיוון נכון אליו מובילה הרבנות. כיוון של הנגשת הדת ומוסדותיה לציבור הרחב מבלי להפוך כל נושא לעלות כספית ממנה נהנים מקורבים לצלחת.

המבחן האמתי יהיה כמובן מבחן הזמן, האם יהיה זה שינוי שמלמד על שינוי מחשבתי תודעתי של הרבנות הראשית או בהחלטה נקודתית מבורכת ככל שתהיה אך בעלת חשיבות נקודתית בלבד. נראה שהרב לאו נחוש להראות ולהציג רבנות אחרת ולמען כולנו נקווה שגם יצליח.