שולי מועלם: בישראל 2014 עדיין צריך לבקש אפליה מתקנת לנשים

חברת הכנסת שולי מועלם במאמר לקראת כנס הנשים של הבית היהודי: "הנשים אמנם נמצאות במרחב הציבורי היום יותר מתמיד, אבל הקול הדומיננטי הנשמע הינו הקול הגברי"

חדשות כיפה ח"כ שולי מועלם 22/05/14 15:13 כב באייר התשעד

שולי מועלם: בישראל 2014 עדיין צריך לבקש אפליה מתקנת לנשים
יחצ, צילום: יחצ

גאולה כהן, לוחמת הלח"י, סופרת, חברת כנסת לשעבר ומדליקת משואה ביום העצמאות האחרון כתבה בספרה האוטוביוגרפי "אין לי כח להיות עייפה": "אין אויב גדול מן האשליה. אלה שרגילים כל חייהם לקנות אשליות, גם המציאות בכבודה ובעצמה לא תעזור להם".

היום ייערך כנס פורום הנשים של הבית היהודי, תחת הכותרת "נשים יוצרות מציאות". הכנס לא מוכר אשליות הוא מביא אותנו לשאלה מהי המציאות בה פועלות נשים במרחב הציבורי בישראל בשנת 2014 ואיך ניתן ליצור מציאות טובה עוד יותר. הנשים אמנם נמצאות במרחב הציבורי היום יותר מתמיד, אבל עדיין הקול הדומיננטי הנשמע במרחבים הציבוריים הינו הקול הגברי. בישראל 2014 עדיין צריך לבקש אפליה מתקנת, עדיין צריך לדרוש ולהביא במיוחד נשים שישמשו בתפקידים בכירים בעולם התעסוקה, שידברו בכנסים, בפאנלים, בוועדות ובתוכניות טלוויזיה, כי אם לא כן, רק גברים ימלאו אותם. זה קורה על אף שיש לא מעט נשים שיכולות לשמש בתפקידים ובמקומות האלה ברמה לא פחותה ואף למעלה מכך.

פעם אחר פעם אנחנו רואים כמה נשים חוששות מלהיכנס למקומות הללו, כמה הן נמנעות מלדחוף את עצמן גם כשהן מוכשרות ומתאימות לכך. משום מה הן תמיד חושבות שהן לא מספיק טובות, שיש טובים מהן, שהן לא יצליחו להעביר את המסר, שהן לא יודעות לדבר על הנושא הזה "עד הסוף", שהן לא יצליחו לעמוד במשימה.

אבל נשים בהחלט יכולות, הן רק צריכות אקלים שיאפשר להן להתבטא, לעשות וליצור. בשביל זה הקמנו את פורום הנשים של הבית היהודי. הנשים צריכות מרחב ייחודי שיאפשר להן להגשים את הכוחות שלהן ולפעול במציאות.

גאולה כהן ושאר האימהות המייסדות סללו בימים ההם את הדרך לזמן הזה ולתקופה הזו בה נשים יוצרות מציאות חדשה ומובילות בכל שדרות החברה הישראלית. בעסקים, במשפט, בחינוך, בלימוד תורה וגם בפוליטיקה.

המשימות העומדות לפתחנו עוד גדולות ורבות וכוחנו ברגלינו אבל אפשר לעצור לרגע ולסמן למשל שינוי אחד קטן: לראשונה נבחרה אישה לכהן בועדה למינוי דיינים. לכאורה מדובר בצעד קטן, אבל למרבה הצער זה מהפך היסטורי. זהו גוף שהיו בו רק גברים, ועל אף הממשק שלו עם כלל הציבור, קולן של הנשים לא נשמע שם. עתה משנבחרה אישה, הקול יישמע והוא ילך ויגבר. , פורום הנשים שלהבית היהודי שמתכנס היום בפעם השנייה שם לעצמו מטרה להמשיך ולהעצים את כוחה ומעמדה של האישה בכל תחומי החיים. זהו כנס מעשי שיגשים את החלומות שלנו. אתן מוזמנות להצטרף.