רב צבאי איננו מש"ק דת

"רב צבאי גדול ככל שיהיה בתורה, שלא חווה פעילות מבצעית, לא יוכל לקבל החלטות הלכתיות ופיקודיות ראויות". רס"ן (במיל´) יוני שטבון יוצא נגד הצעת החוק של ח"כ ניסים זאב

חדשות כיפה יוני שטבון 27/06/12 14:55 ז בתמוז התשעב

רב צבאי איננו מש"ק דת
יחצ, צילום: יחצ

בואו נשים את הדברים על השולחן. ההנהגה החרדית, בניגוד לציבור שלה, מנסה בשיטתיות להשתלט על כל מוסדות הרבנות הקיימים במדינה. זה כבר קורה במינוי רבני ערים, מינוי דיינים אשר רובם באים מהמגזר החרדי. לאחרונה, היה מאבק עיקש על מנת למנות רב מהציונות הדתית לרבנות פתח תקווה. לשמחתנו, שם הצליחו הנוגעים בדבר במשימה, אך זה לא מספיק.

בסוף שירותי הצבא ולאחר עשר שנים של פיקוד קרבי בשטח, התבקשתי ע"י הרבצ"ר רונצקי לפני שחרורי להכשיר בבית הספר לקצינים ( בה"ד 1) את המועמדים במילואים ובסדיר לרבנים גדודיים בהיבט הפיקודי. חודשים אלו היו עבורי שיעור מאלף בציונות דתית. פגשתי שם צעירים ומבוגרים תלמדי חכמים, מלאי אמונה ורוח שמבינים שצה"ל המדינה והעם הינם חלק בלתי נפרד מהתורה שלמדו בבית המדרש. כמובן כפי שאני עוקב גם היום, מופקים לקחים מקורס לקורס.

אכן, דרושים בגדודים וביחידות השדה רבנים צבאיים, שייראו לנגד עיניהם כל הזמן את ההקפדה ההלכתית בכל הסוגיות החל מהכשרות, ועד מתיחת חוט העירוב במחנה בערב שבת.יחד עם זאת, המציאות בשטח והאמת מחייבת הסתכלות רחבה יותר. רב צבאי איננו מש"ק דת ואיננו מחלק ציציות, הוא דמות רוחנית ופיקודית שאמורה להקרין על לוחמי ומפקדי הגדוד. רב צבאי גדול ככל שיהיה בתורה, שלא חווה פעילות מבצעית, או ישן באוהל זוגי בחולות הנגב לא יוכל לקבל החלטות הלכתיות ופיקודיות ראויות, ובכך גם עלול למעול בתפקידו.

הצעת החוק של ח"כ ניסים זאב מש"ס המבקשת למעשה למנוע מאותם מאות תלמידי חכמים בציונות הדתית שבשל השתלטות ש"ס על הרבנות נמנעים מלהיכנס בשעריה, היא המשך הזלזול המתמשך של מנהיגי ש"ס בציונות הדתית וברבניה. מציאות זו חייבת להיפסק! נדרש ממנהיגי הציונות הדתית אלו הקיימים ואלו שיהיו בעתיד, להבין כי מתרחשת פה מערכה כנגד אופייה היהודי והציוני של המדינה צה"ל ומוסדותיה, דווקא מכיוון החרדי לצערנו.

האמת העגומה מגלה שש"ס בנתה את כוחה הפוליטי והציבורי, על בסיס ציבור בוחרים מזרחי שבאופיו ובשורשו הוא ציוני ולאומי. בשנות ילדותי בשכונות העיר נתניה, 'זכיתי' לראות כיצד מפלגת ש"ס הפכה את ציבור גדול ורחב, אוהב המדינה והעם שמגייס את ילדיו לצה"ל לכיוון חרדי וליטאי. אבל אי אפשר לטעון רק כלפיהם, הציונות הדתית בשפה שלה ובסגנון הפוליטי שלה איבדה אצת היכולת להתחבר לאוכלוסיה נפלאה ושורשית זו. אני בטוח כי הכוחות האדירים שנמצאים כיום בצה"ל, ברבנות הצבאית, בהתיישבות וגרעינים ובעתיד גם בפוליטיקה יכולים ויוכלו לחזק את הציונות הדתית בשטח וברבנות.

רס"ן במיל יוני שטבון, ראש 'מטה הצעירים' במפקד הציונות הדתית.