צריך להחליף את הדגל בבית היהודי

אולי כדאי ש'הבית היהודי' תתחיל להתמקד בפן החברתי-כלכלי. להפסיק לדבר על אידיאלים ולהתחיל לדבר על הכסף. אם אחרי ההתנתקות הפנמנו שהדרך לארץ ישראל עוברת דרך עם ישראל, כחלון ילמד אותנו בדרך הקשה שהדרך לביטחון ישראל עובר דרך כלכלת ישראל.

חדשות כיפה דניאל סגרון 09/12/14 15:36 יז בכסלו התשעה

צריך להחליף את הדגל בבית היהודי
הבית היהודי, צילום: הבית היהודי

"65% מאזרחי ישראל לא רוצים לראות את בנימין נתניהו ראש הממשלה הבא" (סקר ערוץ 2). אם מצרפים לסקר את ההתנפלות חסרת התקדים, אפילו במונחי התקשורת האובייקטיבית שלנו, על המשך שלטונו של נתניהו, מבינים שהימין בבעיה קשה. את ביבי כ'מר בטחון' העם מיצה עד תום. בנט לא בשל, עדיין, להיות ראש ממשלה, אין לו אפילו שנתיים בפוליטיקה. יעלון לא מועמד, לסער אין רקע בטחוני וליברמן שבר שמאלה. אז אם הכתישה התקשורתית הבוטה תימשך ותחושת המיצוי מביבי רק תתחזק, מהי האלטרנטיבה של הימין?

לפי המסתמן כרגע, מי שיקבעו את גורל הממשלה הבאה הם ליברמן וכחלון. הרצוג, לבני ולפיד יגבשו קרוב לוודאי את גוש השמאל; מרן הרב שטיינמן הורה לאנשיו לא לשבת עם לפיד כך שהחשש מחבירה חרדית לשמאל לא עומד כרגע באופק; והליכוד לא יתלבט הפעם אם להכניס את בנט. לשון המאזניים נמצאת, אפוא, אצל ליברמן וכחלון, שני אנשי ימין ששברו שמאלה והביעו את הסכמתם לפינוי יישובים כדי לזכות באהדת שונאי ביבי. אם הם ימשיכו להתנכר לליכוד, רוב הסיכויים ש'המהפך' המפורסם יתרחש שוב והימין יאבד את השלטון.

נראה שכדי לסדוק את הקואליציה נגד ביבי, הימין צריך להחליף את הדגל. באופן מסורתי הימין מדבר בטחון, בזה הוא חזק, אך לעם ישראל כבר נמאס. ההוכחה החותכת ביותר לכך היא הנסיקה של כחלון. במודע או שלא במודע אומר לעצמו הבוחר הישראלי, המנהיגים המסוכסכים לא עוזרים לי בכלום, לפחות אני אצביע למי שהוריד לי חמישים שקל מחשבונית הסלולר.

אז אם אלו כללי המשחק החדשים, עצובים ככל שיהיו, אם לאף אחד לא מפריע שליברמן וכחלון היו אנשי ימין לפני זמן כה קצר, בואו נשחק אותו. גם ככה המשא ומתן המדיני תקוע וכולם מבינים שאין עם מי לדבר.

אולי כדאי ש'הבית היהודי' תתחיל להתמקד בפן החברתי-כלכלי. להפסיק לדבר על אידיאלים ולהתחיל לדבר על הכסף. אם אחרי ההתנתקות הפנמנו שהדרך לארץ ישראל עוברת דרך עם ישראל, כחלון ילמד אותנו בדרך הקשה שהדרך לביטחון ישראל עובר דרך כלכלת ישראל.

קמפיין חברתי-כלכלי שיפנה גם למעמד הביניים אך לא יזניח, כמו לפיד, את השכבות החלשות, את הפריפריה, יוכל להביא לבית היהודי קהלים חדשים, מבלי לנגוס בליכוד ולהחליש את גוש הימין. לבית היהודי כמפלגה דתית יש פוטנציאל עצום להצליח בזה, לא פחות מכחלון, כי השכבות החלשות נוטות הרבה יותר למסורת וזהות יהודית מדברת אליהם הרבה יותר מהצעירים המפונקים של יש עתיד.

הימין נודד למרכז לא בגלל שהוא 'ראה את האור' ומשתוקק להעניק לאבו מאזן מדינה, אלא כי לפיד וכחלון מדברים אתו על יוקר המחייה, על דיור בר השגה ועל 'לסגור את החודש בכבוד'.

אם בנט, שר הכלכלה, ייכנס למשבצת הזו הוא יוכל לנגוס בגוש המרכז, לגרוף קהלים חדשים מהפריפריה וגם להתחבב על החרדים שקמפיין חברתי מדבר אליהם הרבה יותר מקמפיין מדיני-בטחוני.

אם הימין לא רוצה להוריד את דגל שלטונו, שיחליף את מה שכתוב עליו!