צו השעה בהתיישבות- בנייה רוויה

עתודות הקרקע בהתיישבות ביו"ש הולכות ונעלמות. לפני שניתקע בלי אפשרות להתרחב וליישב את יו"ש, מציע אפי שרון לבנות לגובה ולאפשר לכמה שיור לקנות את ביתם במחיר סביר

חדשות כיפה אפי שרון 11/04/16 15:13 ג בניסן התשעו

צו השעה בהתיישבות- בנייה רוויה
shutterstock, צילום: shutterstock

לפני מספר ימים קיימתי ביקור באחד הישובים בבנימין שבו עתודות הבנייה כבר לא קיימות. מה שנבנה כעת הן יחידות אחרונות שאושרו לפני שנים, כשעוד היה מותר להאמין ולהגיד בקול "יישוב הארץ" מבלי לחשוש שיקראו לך "גזען". ביישוב הזה, כמו בהרבה יישובים אחרים ביהודה ובשומרון, לאחר סיום הבנייה הנוכחי כבר לא יהיה ניתן לבנות וליישב תושבים חדשים בשנים הקרובות.

בשנים האחרונות השכילו להבין בחלק מהישובים, שאת שטחי הבנייה הבודדים שהצליחו לאשר בעבר חייבים לנצל עד תום ולאפשר בהן בנייה רוויה. בבנייה זו אמנם לא לכל יחידת דיור יש גינה של חצי דונם, שהוא החלום הישראלי בהתגלמותו עבור חלק נכבד מהאוכלוסייה, אבל בהחלט ניתן לבנות על אותו שטח מספר דירות גדול, ולאפשר כך לזוגות צעירים ולמשפחות משפרי דיור מתוך הערים לרכוש דירה גדולה במחיר שפוי ובמקביל, לעבות את מספר הישראלים החיים בהתיישבות. אם על חצי דונם היו בונים בית בודד הייתה ההתיישבות מרוויחה עוד 5-8 תושבים במקרה הטוב לעומת עשרות תושבים בבנייה רוויה.

כדי לקדם פרויקטים של בנייה רוויה חייבים שיתוף פעולה נרחב:

א) היישוב עצמו צריך להסכים לשינוי של הנוף היישובי. נכון, זה נראה קצת שונה, זה מרגיש טיפה יותר עירוני, אבל כמה בניינים או מדורגים שנבנים כיום בסטנדרט בנייה מאוד גבוהה לא יפגעו בהכרח בתחושה הכפרית.

ב) מחלקות הבינוי במועצות צריכות לעודד, לקדם ולדחוף פרויקטים של בנייה רוויה. כמה שיותר מהר יותר טוב. ראשי ההתיישבות גם מבינים שעוולת גוש קטיף לא יכולה חס ושלום להתקיים בישובים שבהם בבניין אחד של 20 דירות מאוכלסים למעלה מ- 120 איש. כולי תקווה שממשלת הימין (?) עדיין מבינה את האג'נדה ההתיישבותית ולא תהיה זו שתערים קשיים לשינוי ייעוד הקרקע מבנייה כפרית, לבנייה רוויה.

ג)שוק חופשי - תחרות בין קבלני בנייה תמיד הובילה להורדה או יציבות במחיר לצד שיפור סטנדרט הבנייה. מכרזי בנייה משותפים בין ישובים יחייבו קבלן זוכה לבנות בניין בישוב מרוחק ופחות מבוקש על כל 2 בניינים שיבנה בישובים הקרובים והחזקים יותר. בישוב החזק הקבלן ימכור דירה במחיר מטרה סביר שייקבע במכרז, ועדיין יצליח להרוויח מחיר הוגן, ובישוב המתחזק, המרוחק יותר, הדירה תימכר במחיר מוזל ומפתה, שיאפשר לזוגות צעירים להתחיל את חייהם מבלי להשתעבד כבר בתחילת חייהם למשכנתא מטורפת.

עם רעיון זה , שיש בו גם אמירה חברתית ברורה וגם קריאה להעצמת וחיזוק ההתיישבות, יכול להיות שאפילו תנועות ההתיישבות ישתפו פעולה ויחזרו להיות תנועות מיישבות אידיאליסטיות ופחות תנועות המתנהלות כחברות כלכליות.

יש לנו הזדמנות היסטורית לשנות את המצב הדמוגרפי, לחזק את יישוב הארץ ולקבע בוודאות את אחיזתנו בקרקע. בשילוב ידיים ורצון טוב נעשה זאת יחד.

לכן דווקא עכשיו, כאשר ישנה הקפאה שקטה על ידי שר הביטחון, יש לנו הזדמנות היסטורית לקדם את ההתיישבות ולקבוע עובדות חדשות בשטח.

הכותב הוא יו"ר ועדת ישובים וחבר ועדת הנהלת מועצת בנימין

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן