צהר עקפה את הבית היהודי משמאל בנושא חוק הגיור

בשלב מסוים ארגון צוהר עבר מוטציה מואצת מארגון מאיר פנים ועורך חופות לארגון שמנהל קמפיינים פוליטיים ותקשורתיים. חוק הגיור הוא הדוגמא הבולטת לכך

חדשות כיפה עמיטל בראלי 22/10/14 16:54 כח בתשרי התשעה

צהר עקפה את הבית היהודי משמאל בנושא חוק הגיור
עמיטל בראלי, צילום: עמיטל בראלי

אירוע מכונן, נקודת מפנה, ציון דרך - אלו מקצת הביטויים שניתן לשוות לפסילת חוק הגיור ע"י ראש הממשלה. חודשים רבים לאחר שגל החקיקה העכור בנושא דת ומדינה שטף את מסדרונות הכנסת, קרא דבר בישראל. עד כה מפלגת השלטון הגיבה באנמיות מוחלטת ליוזמות החקיקה הרבות בתחום, והבית היהודי היה עסוק ב 'כיבוי שרפות' במקרה הטוב, ובהיגררות אחרי התנועה ויש עתיד במקרה הפחות טוב, כעת לראשונה בכנסת הנוכחית, שם ראש הממשלה סכר בפני השיטפון הגואה של הצעות החוק הבאות לפגוע בצביונה היהודי של המדינה.

האם הקרדיט לעצירת החוק נתון לחרדים אותם מנסה נתניהו לאמץ לחיקו הפוליטי? אולי היוזמה הברוכה של ארגון 'נאמני הרבנות הראשית' לשכור את שירותיו של ראש מחלקת הבג"צים לשעבר, לצורך מאבק משפטי בהצעת המחליטים, תרמה לעניין? שמא פניותיהם הנרגשות של הרבנים הראשיים לראש הממשלה נגעו בו בנימים חבויים? קשה לדעת על מה לשים את האצבע, אך מה שבטוח - המאבק לא תם, לא בנושא חוק הגיור ולא בשאר חוקי דת ומדינה העומדים על הפרק. לכן, חשוב לנצל את רגעי הנחת האלו כדי להסתכל סביבנו ולראות מיהם הכוחות שפועלים ומה מטרתם.

אחד הגופים שהטיל את כל כובד משקלו לקידום חוק הגיור, הוא ארגון רבני צהר. לצהר זכויות רבות בתחום הפעילות המקורית של הארגון. מיזם עריכת החופות הוא תחום הנמצא בלב הקונצנזוס של הציונות הדתית. דרך מיזם זה צירף צהר לשורותיו רבנים רבים שראו את עצמם שותפים למהלך. אך בשלב מסוים ארגון צוהר עבר מוטציה מואצת מארגון מאיר פנים ועורך חופות לארגון שמנהל קמפיינים פוליטיים ותקשורתיים. חוק הגיור הוא הדוגמא הבולטת לכך. התככנות הפוליטית סביב החוק, לא מונעת מצהר להציג עצמם כמי שנטועים בלב הקונצנזוס, למרות שמזה תקופה ארוכה המציאות מעידה אחרת.

חוק הגיור שעיקרו בניית מסלול עוקף לרבנות ראשית בתחום הגיור, התאים מאוד לאג'נדה של צהרהרואים את עצמם כאחראים על בניית מערך אלטרנטיבי לרבנות. לפיכך חבר ארגון צהר לח"כ אלעזר שטרן ממפלגת התנועה בקידום החוק, ובכך "עקפו משמאל" את הבית היהודי - הבית הטבעי של הציבור הדתי לאומי. כך למשל, במהלך ישיבת סיעה של הבית היהודי אליה הגיעו כדי להסביר את תמיכתם בחוק הגיור, תקף סגן השר הרב בן דהן את צהר על כך שצהר "תוקעים סכין בגב" של הבית היהודי בכך שפועלים עם ח"כ אלעזר שטרן, ומקשיחים את עמדותיו הליברליות בנושא הגיור. מאוחר יותר, כאשר מונה הרב דרוקמן ע"י ראש הממשלה למציאת פתרון בנושא חוק הגיור. את המו"מ בנושא ניהל הרב דרוקמן מול הרב סתיו כנציגו של ח"כ אלעזר שטרן. בשלב מסוים, כאשר נדמה היה לח"כ שטרן שהוא מצליח להעביר את החוק ללא צורך במו"מ עם הרב דרוקמן, צהר ניתקה את הקשר עם הרב דרוקמן, ולא הסכימו להמשיך במו"מ למציאת פשרה.

הסרת חוק זה מעל הפרק, יכולה בהחלט להשליך על שאר החוקים בנושאי דת ומדינה שנמצאים כעת על סדר היום הציבורי. אם בנושא זה, שהיה במוקד המאמצים של מפלגת התנועה שאף איימה במשבר קואליציוני, נדחה על ידי ראש הממשלה, אזי בהחלט יש מקום רב לקוות ולפעול לביטול הצעות החוק האחרות המאיימות על אופייה היהודי של מדינת ישראל.