פתאום כל אחד רב ראשי

ח"כ מיש עתיד נהיה מומחה לדיני גיור, החכ"יות מומחיות בהלכות מקוואות וחברי כנסת מהליכוד כבר סיימו את הלכות שבת עם הפרי מגדים. הגיע הזמן לקבע את מקומה של היהדות במדינה

חדשות כיפה איתמר סג"ל חבר בארגון חותם 04/09/16 17:24 א באלול התשעו

פתאום כל אחד רב ראשי

הרבה קיטור השתחרר השבוע סביב סערת הרכבת שלא נסעה על מנת למנוע חילול שבת. ראש הממשלה ושר התחבורה התקוטטו במטרה למצוא את האשם המרכזי, המפלגות החרדיות מילאו פיהן מים, ורק גורם אחד, שולי במיוחד, נשאר בצד, כרגיל: הרבנות הראשית לישראל. ככה זה עובד: במקום בו ראש הממשלה מכריע מהו גדר פיקוח נפש וכתבים ופרשנים יודעים יותר טוב מכולם מהי ההלכה ומה צריך לעשות, מי צריך בכלל רבנות ראשית?!

כאשר משווים את מעמדו הרם של בית המשפט העליון מול מוסד הרבנות הראשית, אי אפשר שלא לקבל סחרחורת. רוב הציבור אינו מבין את הליך בחירת השופטים בבית המשפט העליון. בניגוד לחברי כנסת, נאסר על השופטים להתראיין, ומרבית הדיונים הפנימים נשארים חסויים לשנים רבות. ובכל זאת, בית המשפט העליון? פרה קדושה, בעוד את הרבנות הראשית לישראל מצווה להוביל לשחיטה.

אם יש ביקורת על הרבנות הראשית לישראל, זה בסדר גמור. אבל כשם שהביקורת על בית המשפט העליון מתגמדת אל מול הביקורת אל מול מי שמנסה להחליש את מעמדו, מתוך הבנה שמדינה מתוקנת חייבת להסכים עם קיומו של מוסד משפטי מוסכם, הוא הדין וכך נכון גם לגבי הרבנות הראשית לישראל, שנבחרת בהליך דמוקרטי ושקוף בהרבה מהליך מינוי השפוטים לבג"ץ.

כל גדוד בצה"ל בנוי ממפקד, ומקציני מטה, איש איש בתחומו. כאשר מאשרים תכנית מבצעית, כל בעל תפקיד ממונה על החלק שלו, ואי אפשר בלעדיו, כי הוא המבין, ואחרת זה פשוט לא ילך. תכנית מבצעית טובה מקבלת מענה מכלל הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר, ומג"ד טוב יודע במה הוא מבין ובמה צריך לתת את הקרדיט לאחרים.

כך גם בועדות הכנסת או בשאר משרדי הממשלה. אי אפשר לאשר הצעות חוק רציניות ללא התייחסות מקצועית מגורמים אזרחיים שמתמחים בהשלכות החקיקה. הדברים הללו כל כך ברורים ומובנים עד שמגיעים לרבנות הראשית. פתאום כל אחד מבין, כל אחד יודע, כל אחד רב ראשי. לשם מה להשקיע בטלפון לרב הראשי לישראל אם חבר כנסת מ'יש עתיד' בקי בעצמו בכל מכמני התורה? פשוט חבל על הזמן. החכ"יות מומחיות בהלכות מקוואות וחברי כנסת מהליכוד כבר סיימו את הלכות שבת עם הפרי מגדים. זה מבזה את הרבנות, מבזה את התורה, ומעל הכל מבזה את אותם חברי ממשלה שלא היו מעיזים לדבר בועדת משנה למקצוע הפיזיקה באותו ביטחון בו הם מכריעים בסוגיות בענייני גיור לפני שהם יודעים באיזה מסכת בש"ס ענייני גיור מובאים.

באותו מטבע, מבקש ארגון חות"ם לקבע בהצעת חוק שתפאר את ספר החוקים של מדינה היהודית, הצעת חוק שתקבע את מעמדה של הרבנות הראשית כגורם מייעץ בתחומי דת ומדינה שעל משרדי הממשלה וועדות הכנסת לפנות אליו לקבלת חוות דעת הלכתיות או ערכיות.

גורמים רבים, מחוץ למחנה הדתי ולצערנו אף בתוכו, מנסים בכל מאודם לפרק את ה'מונופול'. את מונופול הצבא אף אחד לא חושב לפרק, ובצדק. את בית המשפט העליון? הס מלהזכיר. וכך גם רשות המיסים, הפרקליטות או אגף הרישוי. מדינה ממלכתית זקוקה לסמכויות ברורות, אחדות פיקוד שתסיע את הספינה הזו למקום מבטחים.

הלכה או הנהגה ציבורית תורנית אינה נפסקת על פי הגדול בתורה בדוקא, אלא על פי קבלת הקהל. חוקי הכנסת מקובלים גם למי שבחר במפלגות האופוזיציה, וגם למי שהצעת חוק זו או אחרת איננה נוחה עבורו, כי כך בחר העם. הרבנות הראשית היא הגוף הנבחר, גם למי שלא מסכים עם עמדותיה, רק כך מנהלים מדינה, כך ולא אחרת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן