פילוג? אחדות? קצת היסטוריה

על רקע המתיחות הפוליטים מסביר ח"כ אריה אלדד את ההיסטוריה המדהימה של האיחודים והפילוגים בימין הישראלי ובציונות הדתית – תקציר הפרקים הקודמים

חדשות כיפה ח"כ אריה אלדד 31/10/12 12:41 טו בחשון התשעג

פילוג? אחדות? קצת היסטוריה
דור גרבש-cc-by-sa, צילום: דור גרבש-cc-by-sa

לפני שלושים שנה, ובעקבות הסכמי קמפ דייויד (הסכם השלום עם מצריים), והסכמתו של מנחם בגין לוותר על סיני ולעקור את כל היישובים היהודים, פרשו גאולה כהן ומשה שמיר מהליכוד והקימו את "התחייה". למפלגה הצטרפו אח"כ פרופ' יובל נאמן והרב חנן פורת, שייצג את "גוש אמונים" במפלגה החדשה.

כך החל שילוב הכוחות בין הימין הדתי והימין החילוני בישראל. ב1984 הצטרפו רפול עם "צומת" וב1987 - פרשו. ב1988, בבחירות לכנסת ה-12 כבר התמודדו שלוש רשימות ימין מובהקות על קולו של הבוחר : "התחייה" (שזכתה ל- 4 מנדטים), "צומת" (2 מנדטים) ו"מולדת" של רחבעם זאבי גנדי הי"ד (2 מנדטים). גם "המפד"ל" החלה לגלות בשלב זה גם נטיות ימניות (לאחר ששנים רבות הייתה שותפה נאמנה לממשלות מפא"י) וחנן פורת ע"ה היה חבר כנסת מטעמה.

בעקבות הסכמתו של ראש הממשלה יצחק שמיר להשתתף בועידת מדריד פרשו צומת, מולדת והתחייה מממשלת שמיר וגרמו להפלתה, בבחירות שלאחר מכן - פרחה צומת (8 מנדטים) מולדת שרדה, (זכתה בשלושה מנדטים - אך שניים פרשו ממנה בתוך ימיה של אותה כנסת), והתחייה נמחקה לחלוטין. גם הציונות הדתית תרמה את חלקה לפילוגים ואיחודים אלו.

דברי ימיה של הציונות הדתית רצופים פילוגים. מהפילוג העדתי (פרישת אהרון אבו חצירה והקמת תמ"י בשנות ה-80, ונדידת מצביעים לש"ס) והפילוגים האידיאולוגיים שהראשון בהם נרשם כשחנן פורת ז"ל הצטרף ליובל נאמן ומשה שמיר ע"ה ולגאולה כהן תבדל"א למפלגת "התחייה", והפילוג שהוביל הרב דרוקמן (הקמת מצ"ד) . פרישתם של חנן פורת וצבי הנדל מהמפד"ל להקמת "תקומה", פרישת אפי איתם והרב יצחק לוי להקמת "ציונות דתית לאומית מתחדשת" וכו' וכו'. כל פילוג כזה גרם כעבור מספר שנים לניסיון לאיחוד מחדש, התפרקות מחודשת וחוזר חלילה.

בשנת 1999 נולד "האיחוד הלאומי" כניסיון לאחד מספר מפלגות קטנות לגוש לאומי , וחיבור של פורשי מפד"ל (תקומה של חנן פורת וצבי הנדל) הליכוד (חירות של בני בגין/קליינר) ומולדת (מיסודו של רחבעם זאבי - גנדי שנרצח במהלך כהונתו כשר התיירות ובני אלון). במהלך הכנסת ה-15 פרשה חרות מהסיעה, ואילו המפלגות הנותרות חברו לישראל ביתנו בסיעה חדשה שנקראה "האיחוד הלאומי - ישראל ביתנו".

בבחירות 2003 כללה רשימת האיחוד הלאומי את ישראל ביתנו, מולדת ותקומה.

ב-2005 עזבה אותה ישראל ביתנו ואילו סיעת ציונות דתית מתחדשת (עם אפי איתם והרב יצחק לוי, שנקראה בהמשך אח"י) של פורשי מפד"ל נוספים הצטרפה. בבחירות 2006 התמודד האיחוד הלאומי ברשימה משותפת עם המפד"ל. וזכה ב-9 מנדטים (6 לאיחוד הלאומי ו-3 למפד"ל).

לקראת הבחירות לכנסת ה-18 נעשה ניסיון לאחד את מולדת ותקומה עם המפד"ל, לקראת יצירת מפלגה חדשה - "הבית היהודי", שאמורה הייתה להחליף מפלגות אלו, אך כפי שזה קורה תכופות בהקשר זה, מאחורי ה"איחוד "הסתתר פילוג גדול לא פחות: אלדד, אפי איתם והרב יצחק לוי נותרו מחוץ לאיחוד. וממש ערב חתימת ההסכם בין מולדת, תקומה והמפד"ל חל קרע, בני אלון ו"מולדת" פרשו, "תקומה" פרשה אף היא (אורי אריאל בשם "תקומה" חבר לאלדד שהקים את "התקווה" ולשרידי "מולדת" ששמרו על השם "האיחוד הלאומי" ויחד התמודדו בבחירות לכנסת ה18. מפלגת אח"י של אפי איתם הצטרפה לליכוד, צבי הנדל - לישראל ביתנו. תקומה, התקווה ומולדת נשארו בשם "האיחוד הלאומי", ואליהן הצטרפה מפלגת "ארץ ישראל שלנו", ממשיכתה של חזית יהודית לאומית, (עם מיכאל בן ארי). בראש הרשימה הוצב יעקב כ"ץ (כצל'ה), שקודם לפרישת אח"י מהאיחוד הלאומי היה דווקא מתומכיה.

מהו מוסר ההשכל?

מפלגות הציונות הדתית אינן מהוות עוד "בית פוליטי" מועדף לרוב חובשי הכיפות הסרוגות. רובם מעדיפים היום להצביע לליכוד כמפלגה כלל ישראלית לא סקטוריאלית.רק יצירת גוש לאומי ציוני יהודי מימין לליכוד, כגוש לא סקטוריאלי, יאפשר לאלפי המצביעים לליכוד ולישראל ביתנו לחזור הביתה. רק איחוד כלל מפלגות מחנה הימין - הבית היהודי, התקווה, ארץ ישראל שלנו ותקומה יאפשר עמידה איתנה מימין לליכוד-ביתנו ויחזק את אוהבי ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל. בואו לקרוא לאיחוד כלל מפלגות המחנה הלאומי לרשימה אחת רחבה וחזקה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן