פחדנים, רק הרב סתיו יכול להביא את הבשורה

מבקרי הרב סתיו השמרנים, הבורחים מבשורה, מפחדים עמוקות ממהפכה ומנסים בכח גדול וביד חזקה לאחוז בסדקי הרבנות הישנה ולא לתת למשהו חדש להתחיל. אבישי מזרחי תוקף את מתנגדיו של הרב דוד סתיו

חדשות כיפה אבישי מזרחי 25/04/13 17:14 טו באייר התשעג

פחדנים, רק הרב סתיו יכול להביא את הבשורה
יחצ, צילום: יחצ

לאחרונה עומד הרב סתיו תחת מתקפה תקשורתית בתוך המגזר פנימה. מבקרים את הפופולאריות שמועמדותו זוכה בקרב הציבור החילוני, הודפים את טענות צהר כלפי הרבנות הנוכחית ומפקפקים בגדולתו בתורה. מי שקורא את שורות המבקרים ודאי שם לב לחיזוק שלא לומר לחיבוק הגדול שהם נותנים למוסד הרבנות הנוכחי, עד כדי כך ששאלתי את עצמי בתמימות אם המוסד הזה כל כך טוב, מועיל ומקדש שם שמיים מדוע בכלל לנסות ולהחליף את העומדים בראשו, החוק שיאפשר לרב עמאר להמשיך לקדנציה נוספת יאפשר גם לרב מצגר לעשות את אותו הדבר ובא לציון גואל. מי שמבקש להמשיך את הקיים ולא לייצר אלטרנטיבה יכול לפטור עצמו מהגשת מועמדות ותחת זאת להתאמץ להמשיך את כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים. הרצון ברב ציוני איננו טכני ובטח לא פוליטי, מי שמבקש להחליף את הכיפה השחורה בסרוגה מבין שמשהו מהותי חייב להשתנות. אשר על כן פספסו מבקרי הרב סתיו את השאלה המרכזית שצריכה להישאל והיא מה הבשורה שמביא עמו כל אחד ממועמדי הצינות הדתית?

הרב קוק, הרב גורן והרב עובדיה הביאו בכנפיהם בשורה אדירה למוסד הזה והפיחו בו חיים ויצירה. הם תרמו תרומה משמעותית לשיח הרוחני , נתנו מענה לשאלות מתחדשות והיו למנהיגים רוחניים שסחפו אחריהם רבים. מי שמכיר את ההיסטוריה הרבנית הקרובה והרחוקה יודע שהיו לא מעט גדולי תורה בתקופתם של אותם ענקי רוח אמנם לתפקיד הרב הראשי (האידיאלי) דרושות תכונות אישיותיות נוספות על גדלותו של אדם בתורה ומשנה רוחנית התואמת לדור. רועה רוחני הוא מי שמבין את לב הצאן ומהלך כנגד רוחו של כל אדם, מי שיודע להוביל , להנהיג ולטוות מהלכים הנכונים לדור המתחדש. אם ניקח את הראי"ה קוק כדוגמא נומר כי ארץ ישראל המתחדשת שיוועה לדמותו של יוצר מאמר הדור, למי שהיה קשוב לתהליכי העומק ולמי שהביט תדיר אל אור הישועה הזרוחה. הרב קוק הטביע חותם עמוק דווקא בשל היותו קרוב לדור החלוצים ובחר, בניגוד לרבני דורו, לא לבוז לו ובטח שלא להתרחק ממנו. ובדורנו שלנו, דרושה הנהגה רוחנית שתרעה את הצאן התועה, שתבין לרחשי לבו של הדור החדש ושתהיה קרובה לו. רב ראשי אינו הרב של הדתיים (שהם אולי האחרונים שזקוקים לרב) אלא של עם ישראל כולו, על הפייסבוק שלו ועל מאוויו המתחדשים.

שנים רבות למדתי מתורתו של הרב סתיו, התפעלתי מהלהט היוקד , מהבקיאות, מהעומק , מהמסירות ומהיצירה המפכה. הרב סתיו, למי שלא מכיר, הוא גדול בתורה (מי שניזון ממבקרי מועמדות הרב סתיו דומה בעיניו כאילו מדובר ברב מחמד , פוטוגני וידידותי למשתמש וראוי למבקריו להתנצל על כך!), הוא תלמיד חכמים ומשחר נעוריו הוא עוסק בהרבצת תורה, הזמינו עצמכם לשוהם לשבת אחת וראו כיצד הרב סתיו מכתת את רגליו מבית כנסת אחד למשנהו מרביץ תורה סביב השעון ועוקד את עצמו ומשפחתו למען דעת כל עמי הארץ כי ה' הוא האלוקים אין עוד. הרב סתיו הוא אדם שגדוש בתורה, שיחתו תורה ומהלכיו תורה. הוא עונה לשאלות הלכתיות תוך כדי נסיעה ובזמן הארוחה הוא מפענח באור סוגיות סבוכות, הוא משיב לשאלות עד כניסת השבת וביתו פתוח תדיר לכל דורש ומבקש.

אמנם מעבר לרוחב ידיעותיו, למסירות ולצידקות המפעימה, הרב סתיו נושא בשורה. הבשורה הזו הולידה את צהר על הרוח הגדולה שהיא מוליכה ועל קידוש ה' האדיר שרבני התנועה היקרה הזו מציתים מידי יום , הבשורה הזו עשתה ניסים ונפלאות בקהילה עירונית מעורבת ( שוהם) ויצרה חיבורים מעוררי התפעלות בין דתיים לחילונים, יחסים שיש בהם כבוד נדיר לדת ויותר מזה חיבה יתירה נודעת לבנים הללו כלפי דברים שבקדושה. הבשורה הזו יצרה את אחד מספרי ההלכה החשובים שנתחברו בדורנו במפגש של תורה וחיים, ספרו ההלכתי של הרב סתיו "בין הזמנים" נוגע באומץ ומתוך נאמנות גדולה להלכה בסוגיות קיומיות של תרבות ופנאי וככזה הוא נושא בשורה גם בספרות ההלכתית המתחדשת.

הרב סתיו הוא הדמות שמביאה עמה את הבשורה שעם ישראל מייחל לה (החיבוק התקשורתי החילוני הוא קידוש ה' גדול, כמה עצוב שמביטים בעיניים צרות על המחזה המפעים הזה - ראו מה כתבו מתנגדי הרב קוק על החיבוק שקיבל מן ה"כופרים" שבדורו , מדהים כמה שזה דומה) ושתתן סוף סוף כבוד למוסד הרבנות שנשחק עד דק. בשורתו של הרב סתיו תוליד רבנות קשובה ורלוונטית, רבנות משמעותית לכל רבדיה האוכלוסיה ורבנות המבקשת לחבר תורה וחיים, רבנות שתהא מנהיגה רוחנית , ערכית ומוסרית ורבנות שתשפיע על קהלים רבים קרובים ורחוקים. רבנות שייצוגייותה תתבטא הרבה מעבר לקריאת פרק תהילים מביכה בטקסי זיכרון ורבנות שתעלה על נס את חזונו של רואה האורות הגדול אודות רבנות אידיאלית במדינת ישראל כיסוד כסא ה' בעולם.

מבקרי הרב סתיו השמרנים, הבורחים מבשורה, מפחדים עמוקות ממהפכה ומנסים בכח גדול וביד חזקה לאחוז בסדקי הרבנות הישנה ולא לתת למשהו חדש להתחיל. אמנם התביעה הגדולה לרבנות אחרת ומיוחלת לא תיתן להסתפק בשיפור קל , ביישור בקצוות ובתיקוני צבע מזעריים (אם נמשיך את האנלוגיה לדורו של הרב קוק נגיד בחיוך שאנחנו כבר יודעים שלחילונים יש חושים מחודדים משלנו ובפריצת הגדרות הם תמיד מסמנים את הדרך ליושבי בית המדרש - קול ההמון כקול ש-די ובשפתנו נומר הקשיבו לאינסטינקטים הבריאים של אחינו החילוניים וכוונו עצמכם לשם). את המהלך המבריא הזה אי אפשר להפסיק, דרושה בשורה והיא בוא תבוא!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן