עם ישראל זועק נגד העוול שבהחמרה על הגרים שלא לצורך

הרב אביעד סנדרס מגיב לעמיטל בראלי. "אפשר להסתכל על גל החקיקה היהודית בעין רעה ולזעוק חמס ואפשר להסתכל עליה בעין טובה ולהבין שהיהדות חשובה לעם ישראל

חדשות כיפה הרב אביעד סנדרס 19/05/14 11:47 יט באייר התשעד

עם ישראל זועק נגד העוול שבהחמרה על הגרים שלא לצורך
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אפשר להסתכל על גל החקיקה היהודית בשתי דרכים, בעין טובה ובעין רעה. אפשר לזעוק שוד ושבר על מכונים לא דתיים שמקדמים חוקים דתיים, על חבר כנסת ממפלגה לא דתית שעוסק גם הוא בנושא רגיש כגיור- ולזעוק חמס.

אך אפשר להסתכל בעין טובה ולזהות איך עם ישראל היהדות שלו חשובה לו, איך הנשמה הישראלית זועקת כנגד העוול, נגד עוול שמתרחש יום יום שהמדינה הולכת כנגד ההלכה בנושא הגיור ומחמירה על הגרים שלא כצורך

ישנם שתי דרכים עקרוניות איך להסתכל על העולם, בעין טובה או בעין רעה. חז״ל העדיפו בוודאות את הדרך הראשונה:

"אמר להם צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם רבי אליעזר אומר עין טובה

אמר להם צאו וראו איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם רבי אליעזר אומר עין רעה".

(אבות ב ט)

בהמשך מגדילה המשנה ואומרת שהמסתכל בעין ראה הוא מתלמידיו של בלעם, שהיה יודע לכוון לשעת כעסו של הקדוש ברוך הוא. בלעם הפנה את עיניו למדבר והסתכל על מעשה העגל,היה לו את הכישרון לראות את הרע שבכל דבר. נכון, שלא הכלל היה מושלם בישראל, אך חסידי העין הטובה, תלמידי משה רבינו הסתכלו על הרגעים הגדולים במדבר, על רגעי האמונה, אולי אפילו כמו רבי יהודה הלוי הם הסתכלו על חטא העגל וזיהו בו אף את שורש האמונה ולא רק את שורש הכפירה ולמדו איך לתעל את אותו השורש לבניית המשכן והכרובים בלבו.

אפשר להסתכל על גל החקיקה היהודית בשתי דרכים, בעין טובה ובעין רעה. אפשר לזעוק שוד ושבר על מכונים לא דתיים שמקדמים חוקים דתיים, על חבר כנסת ממפלגה לא דתית שעוסק גם הוא בנושא רגיש כגיור- ולזעוק חמס.

אך אפשר להסתכל בעין טובה ולזהות איך עם ישראל היהדות שלו חשובה לו, איך הנשמה הישראלית זועקת כנגד העוול, נגד עוול שמתרחש יום יום שהמדינה הולכת כנגד ההלכה בנושא הגיור ומחמירה על הגרים שלא כצורך (מספיק לראות את החוברת של הרב אמסלם- ״טחו עיניהם מראות, או דבריו של הרב רבינוביץ שפורסמו לא מזמן בכדי להבין כמה רחוקה היא המדינה מן ההלכה בנושא זה). איך הציבור מתנער מאותה רבנות ראשית שתיקן הרב קוק בגלל חוסר יעילות שנגרם מאי התאמת מודל ארגוני לשנות האלפיים, מודל שאולי היה מתאים לפני שבעים שנה אך שכמעט בלתי אפשרי שלא תפשה בו שחיתות בתקופתנו.

אפשר להסתכל בעין טובה ולראות שהציבור הישראלי מציע אלטרנטיבה, לא אלטרנטיבה שחורגת מן גבולות ההלכה, לא אלטרנטיבה שבאה לבטל ולהרוס- אלא אלטרנטיבה שבאה לחבר את הציבור חזרה ליהדות. אלטרנטיבה ששומרת על הזיקה שבין דת למדינה, אך מרחיקה את הדת מהפוליטיקה וממוקדי השחיתות הטבעיים.

איזה יופי זה לראות שלקרנות יהודיות לא דתיות אכפת מהזהות היהודית של עם ישראל, איזה יופי לראות שציבור ישראלי גדול נתן את קולו למפלגה שאינה אנטי דתית אלא שמספר שתיים שלה הוא רב שהיה ראש ישיבת הסדר ודוגלת בחיבור היהדות לעם.

נכון, לא הכל מושלם, ישנם הרבה דברים שהייתי שמח שהיו אחרת, אך האם זו סיבה לדחות את היד המושטת לקידום היהדות במדינה שלנו, ברחבי העולם?

מאוד קל להפגין עין טובה כלפי מי שבדיוק כמוך, אך אולי האתגר הגדול הוא להסתכל בעין טובה על המציאות כולה, גם על המדבר, שם היה חטא העגל, אך שם גם התגלה שעם ישראל רצונו לראות את מלכו, רצונו לבנות משכן.

זאת היא השאלה הגדולה המונחת לפתחי המנגחים והמתנגדים, מאוד קל לטמא את כולם, אך האם אתם מסוגלים לטהר, לראות שמושטת כאן יד וללכת יד עמה ולהצליח לחבר את העם להשם ותורתו?

אני מנסה יחד עם כל עם ישראל, יחד עם כל מי שרוצה להתחבר ליהדות, יחד עם ארגונים מפלגות וחיבורים שונים. אני מנסה, ואתם?

הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ בישיבת פ"ת וחבר הנהלת תנועת נאמני תורה ועבודה.