על השתיקה של ערוץ 7

מבחינת ערוץ 7 ו“בשבע“, כצל‘ה לא הודח מראשות ”תקומה“, הוא לא מנסה לפלג את המפלגה ולא רץ עצמאית לכנסת. יהונתן שגב תוהה לגבי הסתירה האנושה בין האתיקה העיתונאית לבין הצנזורה של ערוץ 7. דעה

חדשות כיפה יהונתן שגב 29/11/12 13:38 טו בכסלו התשעג

על השתיקה של ערוץ 7
צילום מסך, צילום: צילום מסך

ייאמר לזכותו של ערוץ 7 שהוא מעולם לא הצהיר על עצמו כגוף חדשות מהימן או אובייקטיבי. מאז ראשית דרכו הוא נקט עמדה ברורה, כשערכיו האמיתיים אינם עולים בקנה אחד עם אתיקה עיתונאית או יושר מקצועי. בהקשר הזה, אין חדש תחת השמש. אלא שבאחרונה, סביב פרשת התנהלותו של ח“כ יעקב (כצל‘ה) כ“ץ, הצנזורה זועקת לשמיים.

מי שיגלוש לאתר האינטרנט של ערוץ 7, מי שיעלעל בעיתון ”בשבע“, לא יגלה כמעט דבר על הפרשה הפוליטית שמסעירה עכשיו את הציונות הדתית. ח“כ יעקב (כצל‘ה) כ“ץ הודח על ידי מרכז ”תקומה“ מראשות המפלגה - וזה לא דווח בערוץ 7, שהתמקד אך ורק בסיקור חברי הרשימה שנבחרו. הדחתו של כצל‘ה לא דווחה ולו ברמז.

כמו כן, מאמציו של כצל‘ה לפילוג ”תקומה“ והשיחות שהוא קיים בנושא הזה עם בכירים ברשימה, כולל מספר 2 ב“תקומה“, הרב אלי בן דהן, לא דווחו בערוץ 7. היום הגיע הקש ששבר את גב הגמל, כשבערוץ 7 לא דיווחו אפילו על הודעתו של כצל‘ה בדבר ריצה עצמאית לכנסת, תחת השם ”האיחוד הלאומי“ ובאמצעות הפלטפורמה של תנועת ”ארץ ישראל שלנו“.

מה כן דווח בערוץ 7? הצהרות ואמירות של כצל‘ה על בחירת רשימת ”הליכוד“ למשל. הידיעה של חזקי עזרא, כתב האתר בכנסת, דיווחה על כך ש“יו“ר האיחוד הלאומי“ מברך על בחירת הרשימה הימנית. בידיעה אף צוין כי "על כל הציבור הדתי לאומי להתחזק ולעמוד מאחורי רשימת האיחוד הלאומי והבית היהודי המשותפת לאחר שראשי שתי המפלגות חתמו על הסכם לריצה משותפת, כפי שהבטחנו לציבור שיהיה במשך 4 שנים. רשימתנו המשותפת תהיה לתפארת ותשמש השותף הבכיר ביותר בממשלה הבאה אשר תפקידו העיקר יהיה לוודא שמה שיהיה הוא לא מה שהיה". מבחינת ערוץ 7, מסתבר, כצל‘ה עדיין מושך בחוטים ומחליט עם מי, מתי ולמה מתאחדים. מוזר.

זו לא הפעם הראשונה שערוץ 7 מחליט לדווח על מה שנוח לו. בסיקור פרשת פינוי ”גבעת האולפנה“, למשל, נקט האתר קו מערכתי המזוהה לחלוטין עם עמדתו של הרב זלמן ברוך מלמד, שהוביל לפינוי מרצון של תושבי הגבעה. טענותיהם, הערותיהם, ועמדתם של חלק מגורמי הימין נגד הרב מלמד - לא הגיעה לדפי האינטרנט של ערוץ 7.

(בערוץ 7, כצל'ה עדיין היו"ר. צילום מסך)

וכל כך למה? נזכיר לקוראינו האדוקים כי כצל‘ה הוא ממייסדי ערוץ 7 ומבכיריו המרכזיים. אך המעורבות של כצל‘ה באתר וב“בשבע“ לא נגמרת רק ב“חסד נעורים“ לו שומרים במערכת, אלא בהתערבות אקטיבית בנעשה במערכת, בשיחות טלפוניות קבועות שהוא מקיים עם עורכי האתר ומנהליו. גורם באתר אמר לי כי ”כצל‘ה מעורב בכל דבר ועניין. הוא מתקשר מדי פעם כדי לשנות כותרות ולהכתיב את המדיניות שהוא מוצא לנכון“. חבל שאיש במערכת האתר לא מוצא לנכון להניח את המפתחות על השולחן ולדבוק באתיקה עיתונאית בסיסית, שגורסת כי יש לשאוף למינימום של אובייקטיביות.

בימים כאלה טוב לדעת שיש אתר אינטרנט אובייקטיבי ששורותיו פתוחות לפלורליזם ולביקורת כלפי מנהיגי ציבור בציונות הדתית. בכיפה, למיטב ידיעתי, לא מסננים טוקבקים (אלא אם כן הם פוגעניים וכוללים דברי לשון הרע), לא מסננים מאמרי דעה ולא ”מצנזרים“ מערכתית נושאים הזקוקים לדיון ציבורי, וודאי לא פרשיות מרכזיות דוגמת סיפורו של כצל‘ה. חשוב שהקוראים יבחינו בין מערכת עיתונאית לבין ביטאון חצר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן